Ať už na sociálních sítích obchodujete, chcete se pustit do marketingu na sociálních sítích nebo vlastníte firmu která se snaží využít je k propagaci či prodeji, je užitečné vědět, jaké sociální sítě se vám nabízejí. Pokud si vyberete ty správné, pomůže vám to maximalizovat dosah a dosáhnout cílů rychleji.
Samozřejmě nejde jen o velikost stránek a počet uživatelů. Taky se jedná o to, zda je ta či ona sociální síť vhodná pro vás a vaši firmu. Hodí se k image vaší značky? Používá ji vaše cílové publikum? A jak vůbec na účinnou správu sociálních sítí tak, aby vašemu podniku prospěla?
Abychom vám rozjezd usnadnili, udělali jsme si malý průzkum a zjistili, jaké sociální sítě jsou v současnosti v Česku nejpoužívanější a na konci článku se dozvíte 5 pilířů jejich úspěšné správy.
Nejpoužívanější sociální sítě v ČR
To, jaké sociální sítě jsou v Česku nejoblíbenější, je zřejmé. Kdo by neznal YouTube a Facebook? Podle průzkumu AMI Digital Index jen 1-2 % uživatelů internetu. Tenhle průzkum proběhl na začátku druhého čtvrtletí 2019. V posledním roce svou proslulost výrazně zvedl také Instagram. Jeho známost se zvedla o o 11 % na současných 92 %.
V loňském roce bylo na nějaké sociální síti 80 % českých uživatelů internetu a letos je to je to 77 %. To znamená, že celkově používání sociálních sítí mírně omezujeme, stejně jako průměrnou dobu na nich strávenou. Ta klesla ze 149 na 143 minut denně. Facebook je místo, které několikrát navštívilo 83,5 % lidí používajících internet. To znamená, že pokud chcete oslovit opravdu široký záběr lidí, je to něco pro vás.
Na druhou stranu Facebook na rozdíl například od Instagramu stagnuje. Instagram roste každým rokem a najdete na něm především mladé lidi. Jestli je to vaše cílová skupina, rozhodně byste ho měli využít.
Další poznatek vyplývající z průzkumu AMI Digital je, že 88 % lidí chodí na sociální sítě proto, aby mohli být v kontaktu s přáteli, 85 % za zábavou a 78 % je bere i jako zdroj informací. Co tedy musíte udělat, abyste měli na sociálních sítích úspěch? Podávat zajímavé informace, ale zábavně. Další sociální sítě v Česku, které mají potenciál jsou:
- Twitter,
- Linkedin,
- Snapchat.
Sociální sítě pro marketing
Marketing na sociálních sítích je využití sociálních sítí ke kontaktu se zákazníky, budování značky, zvýšení prodejů a zvýšení počtu lidí, kteří navštěvují webové stránky firmy. Zahrnuje to publikování zajímavého obsahu, naslouchání zákazníkům a zahájení konverzace, analyzování výsledků a ve většině případů nevyhnutelně i používání placené reklamy.
Původně tento druh marketingu vznikl publikováním. Podniky sdílely obsah na sociálních sítích, aby přilákaly potenciální zákazníky na své stránky a e-shopy. Ale od té doby se toho hodně událo a sociální sítě nám jako obchodníkům nabízí mnohem více.
Dnes můžete využít facebookovou stránku nebo instagramový účet mnoha způsoby. Například se můžete dozvědět, jakou máte mezi lidmi reputaci. Stačí sledovat komentáře a hodnocení. Měli byste na pozitivní i negativní zpětnou vazbu reagovat a snažit se ji aplikovat v podnikání. Díky mnoha analytickým nástrojům můžete také zjistit, jaký mají vaše příspěvky dosah a přibližovat svou firmu novému publiku za pomoci cílené reklamy. Všechno tohle se skrývá pod nálepkou „správa sociálních sítí“.
Účinná správa sociálních sítí: Pět pilířů
Aby vaše sociální sítě měly dosah, musíte si v první řadě vybrat ty správné. Záleží na tom, v čem podnikáte. Tedy, co děláte a hlavně pro koho. Nejlepší je kombinace několika sociálních sítí a důmyslné rozložení obsahu mezi ně. Díky tomu můžete přivést zákazníky z jedné na druhou. Ať už si vyberete pro své působení Facebook, Youtube, Instagram, Twitter nebo Linkedin, tyhle zásady vám do začátku pomohou.
1. Marketingová strategie pro sociální sítě
Než se do toho ponoříte, začnete psát všemi deseti a sdílet jak o život, na chvíli se zastavte a zamyslete. Prvním krokem by měla být marketingová strategie. Jakých cílů chcete dosáhnout? Jak vám v tom sociální sítě mohou pomoci? Některé firmy si kladou za cíl zvýšit o sobě povědomí, jiné chtějí zvýšit tržby. Sociální sítě vám také mohou pomoci generovat aktivitu zákazníků a vytvořit kolem vaší značky komunitu, nebo dokonce kult. V dnešní době také čím dál častěji slouží jako zákaznická podpora, na kterou se lidé obrací jako první, když nastane problém s produktem nebo službou.
Jaký typ obsahu chcete sdílet? Nebo lépe, jaký obsah chce vidět vaše cílová skupina zákazníků? Jsou to obrázky, videa, odkazy na články? Je to obsah spíše zábavný nebo vzdělávací? Motivační citáty o životě nebo novinky ze světa technologie? Dobrý začátek je představit si ideální online personu, která by měla vaši značku reprezentovat. Nebojte, nemusíte u zůstat navždy, můžete tón a obsah zvolna měnit podle toho, jak se vyvíjí vaše firma. Každopádně vaše strategie na sociálních sítích musí korespondovat s obecnou marketingovou strategií a image společnosti.
2. Plánování a publikování
Publikování na firemních sociálních médiích je stejně snadné jako vyvěšení článku na web. Stejně jako sdílíte obrázky, videa, motivační citáty o životě a statusy na vlastních sociálních sítích, budete je sdílet v rámci marketingu. Rozdílem je, že tento obsah si budete muset plánovat dopředu.
Proto abyste dosáhli maxima potenciálu stránky nebo profilu, musíte sdílet skvělý obsah, který bude lidi bavit, ve správný čas a správné míře. V současné době existuje mnoho nástrojů, díky kterým si můžete obsah snadno rozvrhnout jako například Buffer Publish, který vám bude příspěvky přidávat automaticky v nastavený čas. To vám ušetří práci a dovolí vám to oslovit publikum ve chvíli, kdy je nejpravděpodobnější, že na síti bude. Abyste zjistili, kdy je nejlepší čas sdílet, použijte například nástroj CoSchedule.
3. Naslouchání a reakce
S rostoucím množstvím sledujících poroste také počet jejich reakcí na vaše posty, služby a značku celkově. Lidé budou komentovat, tagovat vás ve vlastních příspěvcích a psát vám do soukromého chatu.
Může se také stát, že o vás budou lidé psát, aniž by vás označili. Měli byste tedy monitorovat příspěvky, ve kterých se objevuje jméno vaší značky. Pokud bude zmínka pozitivní, máte tak šanci je překvapit a potěšit díky a pokud ne, můžete alespoň problém napravit včas a omluvit se.
Je možnost všechny reakce řešit manuálně, což je poměrně neefektivní a zabírá to spoustu času. Pokud si chcete zjednodušit život, používejte nástroje jako Buffer Reply, který sleduje veškeré reakce a zprávy týkající se vaší firmy a umožňuje vám tak být u všeho.
4. Analýza a hodnocení
Ať už na sociálních sítích vyvádíte cokoliv, potřebujete vědět, jak se vám to daří, abyste věděli, v čem pokračovat a co omezit. Máte větší dosah než minulý měsíc? Kolik pozitivních feedbacků za měsíc dostanete? Kolik lidí použilo hashtag s jménem vaší firmy? Je to o číslech.
Samotné sociální sítě poskytují určitou úroveň těchto informací. Například Facebook je v tom skvělý. V záložce „Přehledy“ najdete podrobnou analýzu od počtu zobrazení přes dosahy příspěvků až po míru odezvy, kterou sledujícím poskytujete. Když statistiky nemluví ve váš prospěch, zkuste to znovu a lépe. Opět existují stránky, které vám analýzu sociálních sítí mohou usnadnit.
5. Reklama na sociálních sítích
Jestli jste si mysleli, že díky marketingu na sociálních sítích ušetříte peníze, bohužel vás musíme vyvést z omylu. Například Facebook bezplatně zobrazuje vaše příspěvky jen jednotkám procent vašich sledujících. To zní trochu depresivně, že? Nebojte ale, investice, kterou potřebujete, abyste dostali slušnou odezvu, není zas tak velká.
Navíc díky reklamě můžete oslovit i lidi, kteří vás ještě nesledují. A vzhledem k tomu, že sociální sítě mají běžně spoustu informací o svých členech, můžete oslovit jen úzké spektrum lidí, kteří se shodují s profilem vaší cílové skupiny.