Podobně jako online portály s nabídkami práce vytlačily inzeráty v tisku nebo na nástěnkách, přebírají teď funkci pracovních portálů sociální sítě. Personalistika vstupuje do nové éry.
Hledání zaměstnanců na všech frontách
Rekordně nízká nezaměstnanost nutí zaměstnavatele nejen vymýšlet další a další benefity, kterými by zaměstnance přilákali, ale také nalézat nové způsoby, jak je oslovit. Nejde jen o formu komunikace, kterou firmy případné pracovníky oslovují, ale také místa, kde tak činí. Drtivá většina lidí je přihlášená na jedné či více sociálních sítích a skupiny typu „Nabídka práce“ nebo „Práce pro konkrétní druh profese“ rostou jako houby po dešti. Průzkumy ukazují, že na sociálních sítích lze nejlépe oslovit vysoce kvalifikované zaměstnance především z oblasti IT, marketingu a tvůrčích prací. Navíc je inzerce na sociálních sítích výrazně levnější a firmy tak zmenšují finance, které vynakládají na nábor nových lidí.
Sociální sítě pomalu přebírají funkci pracovních portálů a ukazuje se, že právě na nich je možné sehnat za menší náklady odborné pracovníky s vysokou kvalifikací.
Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše
Zdá se, že pracovní portály zaspaly svou dobu. Způsob, jakým mají nastavená kritéria pro zasílání nabídek práce, je neefektivní. Zaregistrovaným zájemcům tak často posílají inzeráty, které se úplně míjí s předmětem jejich zájmu. Často se tak stává, že příjemce zběžně prohlédne e-mail s nabídkami, zjistí, že pro něj žádná není relevantní, a zprávu smaže. Často tak ale nezaregistruje potenciálně zajímavou nabídku, kterou by si při podrobnějším prozkoumání přečetl. Další přítěží je nutnost procházet přijaté životopisy. Kromě toho, že je to časově i finančně náročně, musí tuto profesi vykonávat zkušený personalista, který dokáže z životopisu rozpoznat, zda se jedná o vhodného kandidáta. Co všechno by mělo v životopisu zaznít a naopak, co by se tam nemělo objevit, ukáže vzor životopisu.
Oproti pracovním portálům jsou sociální sítě výrazně pružnější. V první řadě umožňují snadno nasměrovat reklamu na požadovanou skupinu uživatelů a upřesnit ji díky nejrůznějším kritériím. Vybrané lidi je pak velmi snadné oslovit přímo díky osobním údajům, které mají na svém profilu uvedené, nebo je rovnou kontaktovat na chatu. Odpadá také nutnost zdlouhavě analyzovat životopis. Samotný profil uživatele a informace, které sdílí, dokážou často o člověku prozradit mnohem víc, než osobní pohovor.
Platforma sociálních sítí umožňuje přesněji a lépe cílit na eventuálního zaměstnance a usnadňuje komunikaci. Nabídka práce pak může proběhnout jednoduše prostřednictvím chatu.
LinkedIn, Facebook a spol.
Jako jedna z prvních si uvědomila potenciál sociálních sítí zaměstnanecká síť LinkedIn, která vznikla právě za účelem nabízení práce a profesního propojení. V současnosti se začínají připojovat i další provozovatelé, jejichž sítě sloužily v minulosti pouze pro zábavu. Vznikají tak nové funkce, díky nimž se nabídka práce dostane k širší skupině lidí.
Jako příklad může posloužit klasický Facebook, který je mezi uživateli nejoblíbenější. Pro personalisty a náboráře vznikla platforma Job Offer, díky které je možné oslovovat přesně vybranou cílovou skupinu. Sociální sítě mají navíc ještě jeden psychologický efekt. Uživatel je vnímá primárně jako zábavu nebo ukrácení dlouhé chvíle a nabídka práce tak působí jaksi mimochodem, bez dojmu vnucování.
Nabízení práce na sociálních sítích je v současnosti velkým trendem. Kromě toho, že firmy samotné mají své profily, prostřednictvím kterých komunikují své hodnoty či firemní kulturu, mohou je použít i k získání nových pracovníků. Takové příspěvky působí mezi posty fotek z firemních akcí, zaměstnanců pracujících v home office a dalších prezentací velmi nenásilně. Facebook není jediná platforma, na které se začala inzerovat práce. Aktuální tendence se chytil například i Instagram. Sociální sítě jsou perfektní příležitostí, jak oslovit mileniály, kteří začínají vstupovat na trh práce a mají o svém budoucím zaměstnání velmi specifické představy.
Sociální sítě umožňují publikovat nabídky práce tak, aby působily nenásilnou formou. Zároveň usnadňují firmám jejich vlastní prezentaci a zvyšují šanci na oslovení kandidátů.
Bavit a být originální
Způsob komunikace a jazyk na sociálních sítích se zásadním způsobem odlišuje od způsobu vyjadřování, který se používá v tradičních inzerátech. Ty se většinou skládají z věcných informací o nabízené pozici, požadavcích na uchazeče a formě pracovní pozice. V záplavě nabídek práce většina uchazečů takovou inzerci nedočte ani do poloviny. Při psaní úspěšných inzerátů je potřeba být kreativní, zaujmout a mluvit jazykem cílové skupiny. Opět přicházejí na řadu zmiňovaní mileniálové, kteří na sociálních sítích vyrostli a nenechají se opít rohlíkem.
Klíčem úspěchu je podle marketingových odborníků vizuál a humor. Nabídka práce by měla být uvedena fotkou nebo obrázkem, které uživatele okamžitě zaujmou. Současná kultura je především vizuální a dlouhé texty nechce nikdo číst. Sdělení by tak mělo být jasné především na první pohled. Také humor je zásadní. Uživatelé jsou na sociálních sítích zvyklí lajkovat nebo sdílet příspěvky, které je pobavily. Vtipný inzerát se tak v podstatě sám šíří, aniž by na to firma musela vynaložit jakékoli úsilí. Na druhou stranu je potřeba být obezřetný, aby byl stále jasný obsah inzerátu a vedl uživatele k žádoucí akci.