Headhunteři, headunting. Jinými slovy tak trochu jiní náboráři, kteří se zajímají jen o ty nejlepší zaměstnance na trhu. Jak je přesvědčit o svých kvalitách?
Co je to headhunting?
Headhunting, nebo spíše headhunteři se zabývají vyhledáváním těch nejlepších lidí v oboru. Jednoduše najdou pro firmu člověka, který je na danou pozici špičkou v oboru. Ne vždy se tohle frimě vyplatí, ovšem při hledání uchazečů na vyšší pozice se firmám a zaměstnavatelům vyplatí připlatit si za celý proces vyhledání potenciálního odborníka, který poté firmě může pomoci růst.
Zaměstnavatel si připlatí za proces, a získá kvalitního zaměstnance, který jeho společnosti vytrhne trn z paty.
Kde se headhunteři nacházejí?
Headhunteři jsou vlastně všudypřítomní. Nejsou příliš vidět a ani většinou nezjistíte, že vás mají v merku. (O to víc o svoje portfolio musíte pečovat) Prohledávají různé profily nadějných zaměstnanců nebo absolventů se zajímavými zkušenostmi a dlouhodobě je poté sledují. Mají vytipované jedince, u kterých čekají, kdy bude nejvhodnější doba, nabídnout jim zaměstnání.
Analyzují různé weby, které nabízejí práci, a na kterých má mnoho zájemců nahrané svoje životopisy, prohledávájí LinkedIn a nebo sledují nadějné blogy a jiné osobní stránky.
Jak se chovat tak, abychom je zaujali?
Pokud chcete, aby si vás headhunteři vyhlídli, musíte pro to něco udělat. Můžete být odborníkem v oboru, zkuste ale k tomu svůj životopis zveřejnit na zaměstnávacích stránkách, nebo vypsat na LinkedIn. Napište, čím se zabýváte, jaké jsou vaše největší úspěchy, a co vás baví. Nebojte se také víc navazovat sociální kontakty s důležitými lidmi. Znáte to, mnoho skvělých nabídek může poté přijít právě od známých…
Rozšiřujte okruh svých známých.
Co dál můžu udělat?
Musíte ostatním ukázat, že existujete. Píšete články na web? Tím lépe? Máte svůj vlastní blog, kde zveřejňujete zajímavosti z vašeho oboru? Ještě lepší. Nebojte se trochu ukázat světu, co ve vás je a čím se zabýváte.
Ozvali se vám? „Neskákejte“ po pozici hned
Chcete zjistit, zda o vás headhunteři mají vůbec zájem? Pokud vám zavolal někdo, že na vás získal doporučení, můžete si být poměrně dost jisti, že jste někoho zaujali. Nenechte se ale zlákat příliš jednoduše. Zkuste pár úskočných manévrů, aby bylo vidět, že berete svou současnou práci vážně.
Můžete říci třeba: „Děkuji moc za nabídku, můžete mi prosím zavolat ve vhodnější čas? Třeba kolem páté hodiny večer?“ Nikdo přeci nemusí vědět, že čekáte jen na tuto nabídku. Udělejte se trochu více lákavým a nedostižným.
Hlavně se nikdy nerozhodujte ukvapeně, protože nabídka sice může znít skvěle, ale realita může být trochu jiná.
Řekli, že zavolají zpět?
Může se tak stát, ale nemusí. Pokud se na druhé straně ozvalo, že se vám ještě ozvou, pravděpodobně už o nich nikdy neuslyšíte a našli si vhodnějšího kandidáta.
Opačný systém
Headhunteři ale nehledají pouze ty nejlepší uchazeče o danou pozici pro firmy. Pokud už teď jste na velmi dobré pozici, která je navíc opravdu dobře placená (prostě máte skvěle našlápnuto na slibnou kariéru), ale sháníte něco lepšího, můžete zajít právě za headhunterem.
Slibně rozjetá kariéra, ale neuspokojící pracovní místo? Běžte za headhunterem.
V současnosti je velmi běžné, že mnoho lidí, kteří hledají novou zajímavou pracovní zkušenosti, přijdou právě k headhunterovi a domluví se s ním. Ten poté doluje hluboko ve firmách a zjišťuje, jaká místa jsou právě volná, co by se pro daného zájemce hodilo, a jestli se nechystají nějaké zajímavosti i do budoucna.