HR Marketing, Sourcing, Employer Branding nebo Talent-pool. Používáte zmíněné nástroje pro to, abyste dlouhodobě získávali kvalitní a relevantní uchazeče o zaměstnání? Přečtěte si, jaké moderní trendy stojí za to implementovat do náboru.
HR Marketing: Co to je?
První z trendů, který je při komunikaci s potenciálními uchazeči zásadní, je HR Marketing. Jak už jsme psali ve článku o sourcingu - pokud chtějí personalisté najít relevantní uchazeče v kratším čase, musí se z pasivního přijímání životopisů přeorientovat na aktivní nábor kandidátů. Vystavení nabídky na internet a “čekaní” na životopisy nemusí vždy přinášet kýžený výsledek. Je potřeba být v procesu proaktivní a nečekat na to, že nám ideální uchazeči “spadnou do klína”.
Od pasivního přijímání životopisů k aktivnímu vyhledávání uchazečů.
Také je důležité pracovat s celkovým brandem naší firmy. Pokud budou zaměstnanci spokojení, dobrá pověst vám pomůže a příliv zájemců o pracovní nabídky na sebe nenechá dlouho čekat. Proto je zásadní, aby firmy pracovaly na svém přístupu nejen k uchazečům, ale především ke svým zaměstnancům.
Nábor zaměstnanců jinak aneb Jaké jsou principy Sourcingu
Sourcing je jeden z velmi důležitých pojmů HR Marketingu. Představuje různé přístupy, kdy personalista proaktivně získává uchazeče. Většinou ovšem vyhledává poměrně specifické uchazeče, talenty a velmi kvalifikované pracovníky. Profesionálové působící v tomto oboru se specializují na získávání zdrojů o kandidátech a poté na jejich přímé oslovování. Ať už se je snaží získávat ve školách, na přednáškách, na workshopech nebo na blogu, jedná se o aktivní vyhledávání uchazečů v místech, kde se tito specifičtí lidé zpravidla vyskytují.
Jak vám pomůže Employer Branding
Pravděpodobně znáte pojem Branding, jakožto budování dobrého jména vaší značky. Employer Branding je o něco konkrétnější a zabývá se budování značky dané firmy jakožto zaměstnavatele. Employer Branding by se měl budovat velmi svědomitě, neboť díky tomu může kandidát rozpoznat firmu a zařadit ji mezi pozitivní zaměstnavatele.
Employer branding také souvisí s HR marketingem. Nábor zaměstnanců může být skutečně o mnoho jednodušší, protože uchazeči se hlásí sami. Jednoduše je zásadní mít co nejlepší reputaci zaměstnavatele at také hodnotovou a odměnovou nabídku pro své zaměstnance. V tom, abyste věděli, co můžete jako zaměstnavatel zlepšit, často pomohou rozhovory se zaměstnanci nebo dotazníky.
O značce je třeba uvažovat i směrem k uchazečům o práci.
Seznam talentovaných uchazečů aneb Talent-pool
Pojem talent-pool velmi úzce souvisí se Sourcingem. V podstatě se jedná o seznam talentů, informací o nich a jejich kontakty. Během aktivního vyhledávání talentů může totiž personalista narazit na velmi zajímavé osobnosti, které zrovna nejsou cílem náboru, ovšem v budoucnu by být mohli. Vytváří si tedy jakýsi seznam těch talentů, které je možné v budoucnu oslovit až budou vypsané nové nabídky práce a bude potřeba dělat nový nábor uchazečů. Takový postup mu jednoduše velmi ulehčí práci.
Proč používat talent-pool?
Existuje několik způsobů a důvodů, jak a proč využít talent pool, zde jsou ty nejzajímavější důvody:
- Můžete sledovat talenty, kteří budou v budoucnu pro pozici v náboru ideální
- Ušetříte v příštím náboru čas, protože už budete mít seznam několika vhodných kandidátů
- Dostanete na pozici ideálního uchazeče díky velké a dlouhodobé databázi talentů
- Budete mít k dispozici množství kandidátů, pokud bude potřeba obsadit pozici okamžitě
- Můžete neustále procházet kandidáty na minulé pozice
Čím větší aktivita personalisty a hledání v různých zdrojích, tím větší šance na úspěch.
Proč tyto pojmy implementovat do firemní vize
V dnešní době, kdy se Česká republika může pyšnit jednou z nejnižších nezaměstnaností je v zájmu daných firem, aby k nim šli uchazeči pracovat. Pokud tedy chtějí potenciální zaměstnance zaujmout, musí k tomu začít používat nové prostředky a osvojit si nové přístupy, které moderní nábor jedinců ulehčí. Neboť doba se mění velmi rychle a možnosti náboru s ní.