Před tím, než se pustíte do uvedení nového produktu nebo služby na trh, měli byste si jako zodpovědní podnikatelé projít několika kroky, které vám pomůžou ověřit, že se vynaložené investice a čas vrátí. Nezáleží na tom, kolik úspěšných podniků jste vedli v minulosti. Ve chvíli, kdy se vydáváte na nové teritorium, obezřetnosti nikdy není dostatek. Máme pro vás 5 tipů, které vám pomůžou ověřit smysluplnost vašeho nového projektu a doladit jej k dokonalosti.
1. Probírejte své nápady s přáteli a kolegy
Možná se považujete za objektivního člověka, který vše zvládne sám. Víc hlav ale víc ví. Popište svůj nápad kolegům a přátelům a vyslechněte si všechny jejich reakce a připomínky. Každý produkt by měl řešit nějaký reálný problém uživatele a přinášet hodnotu do jeho života, proto je třeba si svou teorii donekonečna ověřovat. Nastudujte si také trh, na který se pouštíte, především se zaměřte na konkurenci a neúspěšné projekty ze stejné oblasti. Buďte lepší!
2. Vytvořte funkční prototyp
Běžte s kůží na trh. Ale zatím ne doslova. Vytvořte si alespoň jeden prototyp produktu a nechte jej své zákazníky reálně vyzkoušet. U tvorby prototypu můžete například zjistit slabá a silná místa materiálu, na jakou reálnou cenu se můžete s produktem dostat a co je třeba vyladit. Co nezjistíte při tvorbě prototypu, to vyplyne během uživatelského testování. To samé se týká služby, kterou chcete uvést na trh. Je třeba si ověřit poptávku a zjistit, zda vámi navržená podoba je funkční, užitečná, prospěšná a zda za ni budou zákazníci ochotní platit.
3. Investujte do testování analýzy zákaznického chování
V dalším kroku bude dobré produkt nebo službu otestovat mimo „váš rybníček“. Přátelé a nejbližší kolegové vám mohou dát spoustu užitečných rad, ale také je možné, že produkt už znají příliš dobře, nebudou vám chtít dát příliš mnoho negativních ohlasů nebo přesně neodpovídají cílové skupině. Je třeba jít za nezaujatými potenciálními zákazníky a doladit produkt na základě pozitivní i negativní zpětné vazby. První dojem je v tomto případě velmi důležitý a naprosto nenahraditelný: emoce, které v souvislosti s produktem pocítí zákazníci během prvních sekund, často sdělí nejvíce.
4. Vizualizujte, plánujte, poznámkujte
Procházíte poměrně komplikovaným procesem, kdy se na vás sypou poznámky, nápady, ideje a tipy. Doporučujeme si proto vše vizuálně a sepisovat, organizovat a třídit. V minulosti se nám osvědčila například větší popisovatelná magnetická tabule, na kterou můžete pomocí magnetů připevňovat papírky, poznámky i dokumenty. Výhodou je, že vše můžete přesouvat, popisovat a různobarevnými magnety a fixy jasně rozlišovat podle kompetencí nebo důležitosti. Tabuli je možné průběžně upravovat, aby všichni v kanceláři jasně viděli, v jaké fázi se projekt právě nachází, co je hotovo a co naopak na splnění čeká.
Tabule vám pomůže například při těchto pracích:
- Sběr nápadů
- Třídění do skupin (co budete chtít aplikovat, co je nesmysl a co je pro vás urgentní)
- Plánování časového harmonogramu (plán v rámci dnů, týdnů nebo i měsíců, vytvoření timeline)
- Přidělování kompetencí (kdo úkoly zapracuje)
- Označování hotových, rozpracovaných a nezahájených úkolů
TIP: Magnetické tabule různých velikosti, barev i typů patří do každé kanceláře i zasedačky. Pomůžou vám zorganizovat práci i přehledně informovat kolegy o aktuálním dění.
5. Vytvořte si strategii marketingu a uvedení na trh
Produkt může být sebelepší, pokud se ale nedostane k zákazníkům, kteří si jej budou chtít koupit, pak vyjde veškerá snaha vniveč. Proto je dobré mít pečlivě připravenou strategii uvedení produktu na trh a plán propagace. Samozřejmostí by měla být prodejní síť a zvládnutý zákaznický servis.
Stejně tak mějte promyšlené, jakým způsobem budete zákazníky o produktu informovat: jaké emoce v nich chcete vzbudit, jakou potřebu jim produkt uspokojí a jak jim to vše odkomunikujete. Vciťte se do svých potenciálních klientů. Je nutné, aby produkt byl snadno pochopitelný a vysvětlitelný, jinak pozornost kupců brzy ztratíte.
TIP: Zajímá vás více informací o produktovém vývoji? Přečtěte si například o metodách Lean Canvas a Business Model Canvas.