Kanceláře typu open space potlačují soukromí zaměstnanců a ovlivňují vztahy na pracovišti. Zároveň jsou ale dynamické a v mnoha ohledech užitečné.
Původní myšlenka open space kanceláří byla ulehčit komunikaci mezi členy týmu a první otevřené/společné kanceláře byly navrženy a vytvořeny již kolem roku 1950. V dnešní době se tomuto trendu přizpůsobilo již skoro 70 % všech kanceláří. Můžeme tedy předpokládat, že tento koncept funguje.
Open space kanceláře má v dnešní době až 70 % pracovišť.
Jak vypadá typická open space kancelář?
Open space kancelář je prostor, kde spolu jednu velkou místnost sdílí všichni, nebo skoro všichni zaměstnanci firmy. Jednotlivé zaměstnanecké „kóje“ nejsou příliš rozděleny, někdy jsou předěleny panely nebo různým druhem nábytku. Celkově jde o to, že se zlehčí komunikace mezi jednotlivými zaměstnanci, a že na všechny bude ze všech stran vidět.Což ale může být pro někoho docela stresující. Mrkněte na kurz Méně stresu a více energie.
Jaké jsou výhody open space kanceláří?
Podle mnoha odborníků jsou správně vytvořené open space kanceláře, neboli kanceláře beze zdí, klíčem k lepší komunikaci mezi týmem a celkově jednodušší spolupráci. Zaměstnanci se tak na sebe mohou snadněji obracet a vede to k větší informovanosti v týmu. Také údajně open space zrychluje práci zaměstnanců a zvyšuje celkovou produktivitu týmu.
Pracujete v open space? A vyhovuje vám to? Povězte nám o tom, ve velkém hodnocení zaměstnavatelů.
Co se stane se soukromím zaměstnanců?
Open space kanceláře mají i mnohé nevýhody. Jednou z nich je například nedostatek soukromí a podle některých odborníků větší postupná asociálnost jednotlivých zaměstnanců. Pokud je ale open space řešen správně, tým pravděpodobně nebude muset tyto problémy v práci řešit.
Jak udělat z open space kanceláří útulný a příjemný prostor pro všechny?
1. Řešit nedostatek soukromí
Díky správnému nábytku nebo jeho rozestavění může open space bez problému splnit svůj účel. Řešením jsou oddělující panely, speciální nábytek, nebo zeleň mezi jednotlivými zaměstnaneckými „kójemi“. K inspiraci může pomoci katalog některé z nábytkářských firem nebo leták některého z nábytkářských obchodních domů, například Asko leták. V letáku Asko nábytek jsou nejen dostupné produkty, ale také spousta inspirace v oblasti designu interiéru, a to včetně kanceláří.
2. Vytvořit místnost nebo dvě na odpočinek
V každé open space kanceláři by mělo být k dispozici místo, kde si zaměstnanci budou moci na chvíli užít místo jenom pro sebe. Mohou k tomu sloužit speciální odpočinkové místnosti se spoustou polštářů nebo čistých dek.
3. Promyslet místnost nebo místo pro odreagování
Nejen odpočinkové místnosti, ale také aktivity jako třeba stolní fotbálek nebo kulečník mohou pomoci uvolnit přebytečný stres zaměstnanců. Velmi zajímavě řešené kanceláře u nás mají například STRV nebo Avast.
4. Zařídit místnost pro telefonování
Kdo někdy pracoval v open space office tak ví, že telefonovat ve velkém množství lidí s tím, že mnoho jej poslouchá, nebo dokonce vedle vyřizuje další telefonáty, není úplně nejpříjemnější. Řešením je ale několik jednoduchých místností se stolem a židlí, kde si zaměstnanec může v klidu a za zavřenými dveřmi svoje telefonáty vyřídit.
5. Pohrát si s barvami a materiály
Aby se zaměstnanci (nejen) v open space kancelářích cítili dobře, je třeba se zamyslet i nad materiály a barvami. Místo studených a nepříjemných barev zkuste do kanceláří zasadit několik teplých barevných prvků, které pozitivně ovlivní náladu přítomných.
Tip: Vybavte svou kancelář v obchodu Bonami. Využijte Bonami slevový kód a ušetřete peníze při nákupu nábytku.