Kariéra? Mladí lidé si ji chtějí přizpůsobovat podle sebe | VímVíc.cz

Kariéra? Mladí lidé si ji chtějí přizpůsobovat podle sebe

29. 05. 2018

Tak jako každý rok, i letos bude maturovat několik desítek tisíc mladých lidí. V čem je to ale pro ně v dnešní době jiné? Pracovní trh je neskutečně otevřený a mnohem příznivější, než třeba před 10 lety. Letošní absolventi tak mohou zahájit kariéru snů.

Kariéra? Mladí lidé si ji chtějí přizpůsobovat podle sebe

Našlápnutá ekonomika a přetahování lidí

Aktuálně jsme v době, kdy se ekonomice velmi daří a s tím úzce souvisí skutečnost, že se podniky přetahují o každého, kdo by rád a spolehlivě pracoval. Nabídek volných pracovních míst je hodně a absolventi si tak mohou vybírat. Například v oboru informačních technologií je situace na trhu práce hodně vyhrocená a firmy se snaží zaujmout dokonce už studenty z posledních ročníků.

Volných míst je tedy na trhu práce dost, to ale samozřejmě neznamená, že úplně všichni si najdou odpovídající zaměstnání hned. Nejlépe jsou na tom určitě vysokoškoláci s IT zaměřením, konstruktéři a elektroinženýři. O něco hůře jsou na tom pak absolventi humanitních oborů. Zpočátku musí často vzít hůře placené místo nebo jít mimo obor, ale na druhou stranu mají dnes možnosti rychle vyrůst, když získají potřebnou praxi.

Pracovní trh je otevřený a firmy se mezi sebou předhánějí s nabídkami volných pracovních míst. Nejlépe na tom jsou absolventi oboru informační technologie a nejhůře naopak ti, co studují humanitní obory.

Větší firmy patří mezi oblíbené

Současní absolventi si své budoucí zaměstnavatele vybírají nejčastěji podle značky, možnosti profesního růstu a firemní kultury. Mladí lidé dávají přednost mezinárodním firmám a to z toho důvodu, že na ně velmi dobře působí jejich „brand“. Velké firmy mají navíc určité zázemí a větší možnosti v rámci rozvoje kariéry. A to je něco, po čem mladá generace touží.

Právě teď jsme v době, kdy si mladí mohou řídit svou kariéru tak, jak oni chtějí. A nemusí mít ani dostatečné pracovní zkušenosti. Průzkum Národního ústavu pro vzdělávání mezi absolventy ukázal, že se mladí lidé nebojí dát výpověď hned v prvním zaměstnání ve zkušební době. Pokud přijde jiná a zajímavější nabídka, není co řešit. Rozhodující je, aby pro ně práce byla dostatečně motivující jak z hlediska seberealizace, tak i platově. Dnešní mladá generace zkrátka na nic nečeká, a pokud není na současných pozicích spokojena, odchází. Nevýhodou může být značná dávka netrpělivosti, jelikož nic není hned. Někdy to může ve firmách působit tak, že mladí po škole chtějí být do roka manažerem a když jím nejsou, odejdou. Často jsou ve stresu z toho, že ve firmě nic nezměnili. Když se jich pak zeptáte, jak dlouho ve firmě jsou, tak vám řeknou, že teprve 8 měsíců. V jedné americké show bylo dokonce řečeno, jak korporátní prostředí dnešní mladou generaci dusí a jak jediné, co očekává od své práce, jsou hlavně benefity v podobě jídla na pracovišti a sedací pytle na odpočinek.

Mladá generace si svou budoucí firmu hodně vybírá. Důležitá je pro ně značka, časová flexibilita a kariérní posun.

Brigády jako vstupenky do budoucího povolání

Heslem „nenechat nic náhodě“ se řídí řada studentů středních škol již v prvních ročnících. Na své budoucí povolání a pracovní pozice se tak připravují právě na brigádách. Získají potřebnou praxi a rovněž i zajímavé kontakty, které jim pak lépe mohou pomoci prorazit na pracovním trhu. V nižších ročnících je brigáda vnímána spíše jako zajímavá možnost vyzkoušet si různé profese a druhy práce, včetně těch manuálních. Mají tak jedinečnou příležitost nahlédnout „do zákulisí“ různých společností a lépe se pak rozhodnout, co budou dělat.

Starší středoškoláci ve čtvrtých ročnících již myslí trošku jinak a snaží se cíleně získat práci, která by korespondovala s oborem, který studují. Získají tak potřebnou praxi, která ve finále může být rozhodující, protože komu dá pak firma přednost, když uvidí dva podobné životopisy-člověku s praxí nebo člověku s “pouze”vystudovanou školou?

V rámci brigád mají studenti rovněž možnost určitého kariérního postupu. A to od těch méně kvalifikovaných profesí až po ty, které vyžadují praxi a znalosti. Určitě je dobré z každé brigády něco načerpat a obohatit se tak pro další pracovní život. I ta nejhorší brigáda vám totiž ve finále dá něco, co vás posune. I když to na začátku tak vnímat nemusíte, s odstupem času získáte odpověď a více věcí si tak ujasníte. Některé studenty právě špatné brigády motivují k tomu, aby se lépe učili a nemuseli pracovat na plný úvazek tam, kde byli jen jako brigádníci.

Určitě je dobré si budovat síť kontaktů ve firmách, kde budete působit brigádně a využít to pak do budoucna. Nejdůležitější pro úspěch je znát správné lidi a být na správném místě. Pokud známosti nemáte, tak je třeba si je vytvořit. Nic vám nespadne do klína jen tak. Je třeba být aktivní a chodit na místa, kde můžete potkat zajímavé lidi.

Brigáda je skvělou příležitostí, jak získat potřebnou praxi ve svém oboru pro budoucí uplatnění a zároveň jsou dobré na sehnání zajímavých pracovních kontaktů.

Priority při hledání práce a nejčastější obavy

Zde je seznam priorit, které u mladých lidí rozhodují, jakou firmu si vyberou pro své pracovní působení.

  • Peníze 92 %
  • Jistota 87 %
  • Dovolená a volný čas 86 %
  • Skvělí lidé 80 %
  • Flexibilita práce 79 %

Zde jsou naopak nejčastější obavy spojené s hledáním a nástupem do práce:

  • Z přijímacího pohovoru 49,8%
  • Z nároků, které na mne budou kladeny 58,3%
  • Z nadřízených 33,5%
  • Z kolegů 27,8%
  • Z firemní kultury 15,3%
  • Z openspace 12,9%
  • Z odpovědnosti 28,8%
  • Z nutnosti se podřizovat 19,8%
  • Z dojíždění 19,7%
  • Z něčeho jiného 4,5%
Mezi hlavní priority spojené s hledáním práce mileniálů patří peníze, jistota, volný čas, skvělý kolektiv a flexibilita.

Hlavně si kariéru řídit sám

Podle průzkumu se hodně absolventů dívá po nabídkách práce i na školních nástěnkách, případně v inzerci. Někteří dokonce zvažují i založení vlastního podnikání, a to ať už formou “OSVČ” nebo obchodní společnosti. Zatímco před 10 lety si absolventi horko těžko hledali uplatnění, doba pokročila a nyní si pečlivě plánují v jaké firmě a za jakých podmínek budou pracovat. Snaží se zkrátka si co nejvíce řídit kariéru sami a jedním z rozhodujících faktorů je pro ně naučit se ve firmě něco nového. Tyto zkušenosti jim pak mohou pomoci se ještě více uplatnit na současném trhu práce a zvýšit tak tím svou hodnotu.

Pro dnešní absolventy je rovněž důležitý kolektiv v práci. Dobrá souhra týmu a lidé, kteří mezi sebou sdílí informace jsou pro ně také naprosto klíčové. Pokud se jedná o novou a rychle rozrůstající firmu, mladí lidé jistě ocení možnost podílet se na jejím “rozvoji” a dosáhnout tak i rychlejšího postupu. To úzce souvisí i se seberealizací, která u většiny absolventů stojí na vrcholu pyramidy jejich potřeb ohledně práce. Mladí lidé přímo prahnou po tom, aby dělali to, co je baví.

Společnost ManpowerGroup provedla světový výzkum mezi tzv. „mileniály“, kteří aktuálně stojí na počátku své pracovní kariéry. A z výsledků vyplývá, že mileniálové chtějí pracovat se skvělými lidmi, užívat si dobu strávenou v práci, a to s možností pracovat flexibilně a získat nové dovednosti a priority. Více než jistoty zaměstnání si generace Y cení nasbíraných zkušeností a dovedností, aby jejich kariéra plynule postupovala.

Mladí lidé si chtějí kariéru řídit sami a stále častěji rozjíždějí i své vlastní podnikání.

Flexibilní pracovní doba

Další faktor, který mladí lidé po škole zvažují, je pracovní doba. Pečlivě si zváží zda-li se jim vyplatí chodit do práce na pevnou dobu od 9 do 17h nebo pracovat pružně. Je pro ně důležité, aby měli dostatek času na své koníčky.

Absolventi si tak hlídají work-life balance a flexibilitu. Hodně u nich klesá ochota zůstávat v práci déle, či pracovat nad rámec svých kompetencí. Mnoho mladých lidí si už dopředu v kariéře plánuje delší volno právě na koníčky, ale třeba i na cestování nebo na vzdělávání se v nových oblastech. Právě ono vzdělávání je také často žádaným benefitem této generace.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Start kariéry Ze života firem a kanceláří Personalistika a HR