Mnoho povyku pro nic. Název této shakespearovské hry by se mohl zdát příznačný pro výstražně zdvihnutý prst upozorňující, že neomluvená nepřítomnost na jakékoliv schůzi je do budoucna špatnou vizitkou. Tato krátkozrakost by však mohla hrát roli ve vašem budoucím profesním životě.
Jak vypadá pracovní pohovor
Na našich stránkách jsme se tématikou pracovního pohovoru zabývali mnohokrát, ze všech možných úhlů pohledu i v různých firmách. Stručně jde o schůzku trvající většinou mezi půl hodinou a hodinou mezi vámi a člověkem, který posoudí, jestli se na kýženou pozici hodíte. Osobní pohovor může být veden personální či headhunterskou agenturou, obě se zaměřují spíše na možnou budoucí kariéru. Mnohem důležitější je však takzvané druhé kolo, tedy pohovor přímo ve firmě s personalistou, či odpovídající osobou z vedení.
Stručně, jde o schůzku s možným zaměstnavatelem, trvající mezi půl hodinou a hodinou.
Jak se připravit na pohovor
Jak se připravit na pracovní pohovor je téma samo o sobě, hlavní je však přijít dobře připravený. Jak vhodné oblečení shodující se s filosofií agentury, tak znalost typicky kladených otázek a odpovědí a schopnost adekvátně reagovat jsou základními stavebními kameny úspěšného pohovoru. Co je však úplně zásadní: přijďte včas.
Doporučujeme nachystat si vlastní otázky, jako jsou datum nástupu, jaké budou vaše pravomoce a odpovědnosti, nebo jaký je možný kariérní postup. Ukážete tím ještě důraznější zájem a sami využijete šanci na získání informací z první ruky.V dnešní době není ojedinělý ani pohovor konaný přes skype.
Pohovoru byste se neměli bát, ve většině moderních firem se personalista snaží převážně o win-win situaci, kdy se on dozví o vás a vy získáte mnohem lepší přehled o tom, naproti komu sedíte a čeho se můžete účastnit. Předně však platí, že čím více pohovory projdete, tím lepší v nich budete. A tak je to se vším.
Pohovoru byste se neměli bát, získáte jím mnohem lepší přehled o tom, naproti komu sedíte a čeho se můžete účastnit.
Proč je dobré se omluvit
Zaprvé, je to slušnost a s trochou empatie to pochopí každý. Personalista je člověk vytížený a jeho time-management by měl být kvalitní už z podstaty jeho zaměstnání. Na každý pracovní pohovor si v kalendáři vyznačí mezi 30 a 60 minutami. Tento čas mohl být využit jiným uchazečem, jinou schůzkou, jinou prací. Nyní mu vzniklo vakuum, které sice dokáže operativně vyplnit podle potřeby, měl ale přesný plán a vy jste tím, kdo ho narušil, a to bez omluvy.
Zadruhé je to značná neprofesionalita a krátkozrakost. Můžete si být jisti, že se vaše jméno objeví ve firemním zápisu. Pro tuto firmu jste nespolehlivý. Při další komunikaci s touto firmou, třeba za 3 měsíce, či roky, až bude potřeba se znovu ohlížet po práci, se vám to může velmi šeredně vrátit. V opačném případě si vás mohou pamatovat jako chtěného, a nyní opět k mání.
Neomluvit se, je známkou neprofesionality a krátkozrakosti.
Jak se omluvit z pohovoru
Správná forma omluvy může mít mnoho podob: telefonát, e-mail, anebo obyčejná SMS zpráva. Vše je lepší, než nekomunikovat vůbec. Není třeba vymýšlet sáhodlouhé historky, proč nejste schopni přijít. Rodinné důvody, nemoc, či zvolení jiného zaměstnavatele jsou vše jasné důvody a personalista je na ně zvyklý. Na situaci je tedy nachystaný, volný čas může vyplnit například jiným zájemcem a vy máte čistý štít i svědomí. Pravda je zde tím správným vodítkem.
Není třeba vymýšlet sáhodlouhé historky, personalisté jsou na tyto situace nachystaní.
Zapomenout je lidské
Samozřejmě je ve hře i varianta, kdy na schůzku jednoduše zapomenete. Personalista na vás pár minut počká a pak se vás pokusí sám zkontaktovat. Ať už jste zapomněli, nebo ne, zachovejte klidnou hlavu. A nezapomínejte: pokud jste přijít nechtěli, nelžete. Pokud jste přijít chtěli a stále chcete, je odpověď na vaší vlastní iniciativě. Pravdou ale nikoho neurazíte a komunikací se dá vše dostatečně napravit.
V každém případě platí, že nezodpovězený telefon je jen další známkou neschopnosti komunikovat, obzvláště v čase domluvené schůzky. Nebojte se telefonátu, firmu zajímá situace kandidáta, kterého si pozvali na pracovní pohovor, a o kterého tedy jeví zájem. Omluvte se, domluvte jiný termín, nebo se jen rozlučte. To vše je přijatelné.
Nezodpovězený telefon je jen další známkou neschopnosti komunikovat.
Omluva provedena vhodným způsobem má vždy nádech sebejistoty a rozhodnosti a při budoucím možném pohovoru bude vaše situace přívětivější. Profesní situace, stejně jako ta životní, se mění nepředvídatelným směrem. A stejně jako v životě, není dobré za sebou zanechávat špatný dojem, rozhořčení, či nedůvěru.