Platby kartou v roce 2021: jak na pojištění karty a kdo může zneužít číslo platební karty na internetu? | VímVíc.cz

Platby kartou v roce 2021: jak na pojištění karty a kdo může zneužít číslo platební karty na internetu?

19. 04. 2021

Od ledna letošního roku nastala změna při platbách na internetu a platby kartou na internetu jsou zase o něco komplikovanější, ale zároveň také bezpečnější. Banky a bankovní systém to neudělaly z důvodů, aby klientům zkomplikovaly platby online, ale zneužití platební karty na internetu je velmi častým jevem a banky takto své klienty a jejich finance chrání. Platby kartou už nejsou možné pouze, když klient zadá číslo platební karty a tzv. CVC kód, je vyžadováno další ověření, dvoufázové ověření. Pro mnoho klientů je to něco, co znají už delší dobu, protože používají mobilní aplikaci, která takto jejich klienty již chránila. Jak budou probíhat platby kartou v roce 2021? Jaké změny klienty čekají? Kdo již platební kartou online nezaplatí? Jaké další možnosti ochrany existují? Kdo může zneužít číslo platební karty na internetu? Proč byly tyto změny nutné? Jak funguje lokalizace platební karty? Kdy je vhodné pojištění platební karty?

Platby kartou na internetu

Zneužití platební karty

Jak dochází nejčastěji k zneužití platební karty? Samozřejmě nejčastěji dochází k zneužití platební karty na internetu, pokud klient nakupuje na webových stránkách nevěrohodných firem a obchodů. Tyto firmy si strhnou vyšší částku nebo si poté strhnou ještě nějakou další platbu. Zde je upozornění pro klienty, aby nakupovali pouze u ověřených online prodejců nebo například za pomoci účtu PayPal. Zde je důležité okamžitě zavolat do banky, platby reklamovat a pozastavit možnost strhávání dalších peněz od podvodného prodejce.

Další situace, kdy může dojít ke zneužití platební karty je například i při platbě kartou fyzicky, kdy klient narazí na nepoctivého prodejce, který bude s Vaší kartou manipulovat a například si ji během této chvíle okopíruje i se všemi údaji, například platby kartou na dovolené. Zde je zase důležité, aby si klient uvědomil, že nesmí svou platební kartu dávat z ruky. Nyní, když většina platebních karet, umožňuje bezkontaktní platby, je holý nesmysl dávat někomu cizímu platební kartu do ruky.

Každý nezná pojem "skimming" a už vůbec všichni nevědí, že je tento pojem úzce spjatý s platebními kartami a bankomaty. Co je tzv. skimming? Skimming je kriminální činnost, neoprávněné nakládání s bankomaty a snaha okopírovat údaje z platebních karet klientů při výběru z bankomatu. Skimmovací zařízení umístěné na bankomatu kopíruje údaje z karty, dokonce i PIN. Tento způsob zneužití platební karty je v současnosti méně častý, protože bankomaty jsou nyní velmi chráněny a není jednoduché tento podvod uskutečnit.

Je důležité si uvědomit, že platební karta je velmi citlivý a soukromý majetek a každý klient by se tak měl ke své kartě chovat. Nejčastější je zneužití platební karty na internetu, ale velmi často také dochází ke krádeži platební karty.

  • Zneužití platební karty online,
  • krádež platební karty,
  • skimming platební karty,
  • okopírování údajů z platební karty.

Jaké údaje z platební karty je možné zneužít?

  • Číslo platební karty, datum expirace a CVC kód,
  • PIN platební karty spolu s krádeží platební karty,
  • krádež platební karty při bezkontaktních platbách do 500 Kč.

V případě odcizení platební karty musí klient neprodleně kontaktovat svou banku, tím ochrání své finance a zamezí tak neoprávněnému nakládání se svými financemi a platební kartou. Rychlost je v tomto případě velmi důležitá.

Online platby kartou a dvoufázové ověření

České banky se v roce 2021 rozhodly bojovat proti zneužití platební karty a zaměřily se na online platby, které již není možné provádět bez dvoufázového ověření. Do konce loňského roku bylo možné uskutečnit online platby pouze za pomoci CVC kódu, to od ledna není možné. Nejčastějším způsobem, jak dochází k ověření platební karty, aby nedošlo ke zneužití platební karty na internetu, je ověření přes mobilní aplikaci. Některé banky již toto ověření vyžadovaly v minulosti a klienti těchto bank jsou na dvoufázové ověření platby kartou na internetu zvyklí.

Ověření přes mobilní aplikaci je velmi jednoduché, například v mobilní aplikaci České spořitelny George. Mobilní aplikace klienta upozorní o průběhu online platby a klient ji musí pouze potvrdí nebo zpozorní v případě, pokud žádnou platbu v daný okamžik neprovádí. V takovém případě je důležité, aby klient platbu zamítl, zkontroloval si, zda má u sebe svou platební kartu a nakonec kontaktoval svou banku a upozornil na podezřelou platbu.

Aby mohlo proběhnout dvoufázové ověření pomocí mobilní aplikace, musí mít klient k dispozici chytrý mobilní telefon. Co dělat v případě, kdy klient nevlastní chytrý mobilní telefon? Pro klienty, kteří nevlastní chytrý mobilní telefon, přišly banky s tzv. ePINem. EPIN je speciální kód, který slouží k potvrzení online plateb na internetu. V současnosti ale pořád existují banky, které svým klientům ePIN neposkytují. Které české banky neumožňují svým klientům užívání ePINu?

Tyto banky neumožňují svým klientům online platby kartou za pomoci tzv. ePINu, jedinou možností je aktivní mobilní aplikace, za pomoci které klient online platby potvrdí. Je to velmi diskriminační vůči klientům, kteří nemají chytré mobilní telefony, ale tyto banky tvrdí, že většina klientů mobilní bankovnictví používá a není tedy žádný důvod zavádět platbu za pomoci ePINu. Je pro ně jednodušší převést stávající klienty k mobilnímu bankovnictví, než pro všechny klienty zavádět speciální ePIN.

Založení platební karty ePIN

Jsou klienti, kteří mají platební kartu, byli zvyklí s ní občas online platby realizovat, ale bohužel nevlastní chytrý mobilní telefon. Naštěstí jejich banka platby kartou za pomoci ePINu umožňuje, klienti ale neví, kde mají svůj ePIN získat a mají strach, že je čeká založení nové platební karty. Klienti nemusí mít strach, nečeká je nové založení platební karty, pouze si musí požádat o vystavení ePINu. Některé banky umožňují svým klientům zažádat si o svůj ePIN za pomoci bankomatu, někde je nutné zatelefonovat si nebo navštívit banku, někde je možné zažádat si o svůj ePIN v internetovém bankovnictví. Poté klientovi již nic nebrání v tom, aby platby kartou mohly i nadále pokračovat a zároveň nehrozí zneužití platební karty na internetu.

  • Zažádat o ePIN je možné za pomoci bankomatu,
  • na pobočce poskytovatele platební karty,
  • telefonicky,
  • v internetovém bankovnictví.

Lokalizace platební karty

Asi každého napadla otázka, co dělat v případě ztráty platební karty a zda existuje možnost svou platební kartu nalézt a získat zpět. Samozřejmě je důležité v případě ztráty platební karty neprodleně kontaktovat banku, která kartu vydala, nahlásit krádež a požádat o blokaci platební karty. Lokalizace platební karty bankou je možná v případě, že klient platební kartu někde použil a zaplatil s ní, například platbu do 500 Kč, při které se nemusí zadávat PIN.

Pojištění platební karty

Pro klienty bank je také možné pojištění platební karty, které není u každé platební karty automatické, jak by se mohlo zdát. V České republice má většina obyvatel svou vlastní platební kartu, mnohdy i děti. Pojištění platební karty už ale všichni nemají, ale ono může být pojištění platební karty proti krádeži velmi užitečné, protože v mnoha případech do pojištění také spadají další věci, které budou spolu s platební kartou případně odcizeny. Dále se tomuto pojištění platební karty také říká pojištění platební karty proti zneužití.

Je rozhodně doporučováno, aby se klient ve své bance informoval na možnosti pojištění platební karty, kolik by ho pojištění stálo a co všechno by pojištění zahrnovalo.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Úspěch v kariéře Investice a spoření