Proč při náboru odepsat každému uchazeči | VímVíc.cz

Proč při náboru zaměstnanců odepsat každému uchazeči

15. 03. 2019

Hledání toho pravého zaměstnance není jednoduchý proces. Nejprve je potřeba vymyslet a vhodně naformulovat všechny požadavky a informace o tom, co práce obnáší a co by měl uchazeč o danou pozici umět. Pak přichází na řadu procházení přijatých životopisů. Odpovědět všem se vyplatí.

Proč odepsat každému uchazeči při náboru?

Odpověď je dobrý tah i pravidlo slušného chování

Ve chvíli, kdy zveřejníte nabídku práce na internetu, třeba na pracovním portálu VímVíc, začnou se vám hromadit životopisy. Firemního personalistu nebo tým z lidských zdrojů čeká procházení a třídění životopisů a vybírání vhodných kandidátů, kteří odpovídají daným požadavkům a které budete chtít oslovit na osobní pohovor.

Přesto si najděte čas a odpovězte i uchazečům, kteří vaše požadavky nesplňují nebo jednoduše neuspěli ve velké konkurenci. Kromě toho, že odpovědět je obyčejné pravidlo slušného chování, vyvoláte v kandidátovi dojem, že vám na něm záleží, i když zrovna neprošel do dalšího kola formou osobního pohovoru nebo assessment centra.

Vžijte se do uchazečovy kůže. Velmi pravděpodobně strávil určitý čas upravováním nebo tvorbou životopisu a psaním motivačního dopisu. Netrpělivě očekává vaši odpověď a zklamání z toho, že při výběrovém řízení neuspěl, bude o to větší, když nedostane žádnou zpětnou vazbu. Nemusíte ani každému uchazeči psát individuální vysvětlení, stačí jedna unifikovaná zpráva.

I pro vaši firmu to bude znamenat plusové body. Budete působit solidně a vyvoláte dojem, že si potenciálních zaměstnanců vážíte. To, že uchazeč práci nezíská, je běžné. Když mu ale nedáte zpětnou vazbu, znehodnocujete jeho snahu.

Odpovězte všem uchazečům o práci, i těm neúspěšným. Vzbudíte tak dojem solidní firmy, která si kandidátů váží.

Pojistka do budoucna

Pokud neodpovíte všem uchazečům, velmi snadno získáte pověst firmy, která se „ani neobtěžovala odpovědět“. Neúspěšný uchazeč o vás ani nemusí záměrně šířit negativa, stačí, že se ho někdo zeptá, jak to dopadlo s jeho zájmem o danou pozici. Velmi snadno se pak může stát, že se při rozhodování uchazeči rozhodnou pro firmu, která má pověst, že na zaslané životopisy odpovídá.

Nikdy nemáte jistotu, že se vámi vybraný uchazeč během zkušební doby nerozhodne, že daná pozice pro něj není to pravé ořechové, nebo vy zjistíte, že například nezapadnul do pracovního kolektivu. Pak budete muset hledat dalšího kandidáta, a co myslíte, že se stane, když oslovíte někoho, komu jste předtím ani neodepsali.

To samé platí i v situaci, kdy otevřete novou pracovní pozici a budete chtít ušetřit čas tím, že projdete již zaslané životopisy. I v tomto případě platí, že u uchazeče, kterému jste předtím neodpověděli, velkou šanci na úspěch pravděpodobně mít nebudete. V dnešní době, kdy se firmy přetahují o zaměstnance, představuje dobrá pověst pro vás body k dobru.

Zpětná vazba může být i dobrý pojistka do budoucnosti. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat nové zaměstnance.

Příklady odpovědí na zaslané životopisy

Uchazeči budou čekat na vaši odpověď v řádu dnů až týdnů. Čím rychleji jim poskytnete zpětnou vazbu, tím dříve budou vědět, na čem jsou, a můžou začít hledat jiné nabídky. A vy, i přesto, že jste uchazeče nevybrali, budete působit dojmem solidní firmy.

V případě, že odmítáte uchazeče na základě zaslaného CV, postačí poslat zamítnutí e-mailem. Pokud uchazeč postoupil do dalších výběrových kol, jako je telefonický nebo osobní pohovor, je vhodné mu sdělit zamítnutí po telefonu. Vhodnější je vždy individuální zamítnutí, které ale často není kvůli množství uchazečů možné.

Nemusíte ani každému uchazeči psát zvlášť. Stačí, když si vytvoříte šablonu, kterou budete rozesílat všem najednou. Hlavně si dejte pozor, ať vložíte adresy ostatních uchazečů do skryté kopie. Uchazeč velmi pravděpodobně pozná, že se nejedná o individuální odpověď, ale i tak se jedná o dobré gesto. Podívejte se na možnosti, jak neúspěšným uchazečům o práci odpovědět.

Zamítnutí má sice volnou formu, ale v ideálním případě by mělo obsahovat několik náležitostí:

  • Ideálně oslovte uchazeče jeho jménem a zmiňte konkrétní pozici, na níž se hlásil.
  • Poděkujte uchazeči za jeho zájem pozici a účast ve výběrovém řízení.
  • Pokud vás uchazeč něčím vysloveně zaujal, pochvalte jej za to.
  • Stručně mu sdělte důvod zamítnutí.
  • Sdělte kandidátovi, že si ponecháváte jeho údaje pro případ, že byste otevřeli pozici, která odpovídá jeho profilu.
  • Popřejte mu mnoho úspěchů při hledání práce.

Při nesplnění požadavků na náplň práce:

Vážený pane/paní,

děkujeme Vám za Váš zájem o spolupráci se společností XYZ. S politováním Vám sdělujeme, že ve výběrovém řízení byla dána přednost jiným uchazečům, kteří lépe vyhovovali svým profilem nabízené pozici.

V případě, že bychom pro Vás měli nějakou další nabídku, rádi se ozveme. Vaše kontaktní údaje si proto dovolujeme ponechat.

Děkujeme za pochopení.

S pozdravem,

Při delším výběrovém řízení:

Krásný den,

předně se omlouváme za delší průběh výběrového řízení, které bylo způsobeno velkým zájmem o pozici. Bohužel jsme na základě zaslaných životopisů a motivačních dopisů vybrali na pozici jiného kandidáta.

Děkujeme velmi za účast a přejeme mnoho úspěchů v budoucnu :)

S pozdravem,

Při vypracování cvičného článku, za který jste slíbili odměnu:

Dobrý den,

děkujeme za Váš zájem pracovat pro společnost XZY, bohužel jsme v tuto chvíli vybrali jiné zájemce.

V brzké době Vám budu kontaktovat ohledně slíbené odměny za napsané články.

S pozdravem,

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Start kariéry Personalistika a HR