Od roku 2015 měl podnik Škoda Transportation většinový podíl ve finské společnosti Transtech, která vyrábí tramvaje a vlaky. Letos v květnu Škoda dokoupila zbývající podíl.
Škoda – silný hráč na západoevropském trhu
Z dlouhodobého hlediska usiluje dopravní podnik Škoda Transportation o upevnění svých pozic na dopravním trhu v západní Evropě. S pomocí nadnárodní investiční skupiny PPF, který Škodu vlastní, se podařilo dotáhnout převzetí finské firmy Transtech. Transakce byla dokončena v době návštěvy Andreje Babiše ve Finsku, kam ho doprovázela delegace podnikatelů. Mezi nimi byl i Petr Brzezina generální ředitel skupiny Škoda, pod kterou spadá nejen Škoda Transportation ale třeba také Škoda Auto. Škoda Transportation, která dosud vlastnila 75 % podílu, nyní získala zbývajících 25 % a stala se tak jediným vlastníkem finské společnosti.
Škoda Transportation dokoupila zbývající podíl finského výrobce tramvají a vlaků Transtech, kde měla už téměř tři roky většinový podíl.
Restrukturalizace a stabilizace Transtechu
V průběhu necelých tří let, během nichž byla Škoda Transportation většinovým vlastníkem, došlo k řadě změn s cílem získat nové zakázky a rozšířit pole působnosti na trhu v západní Evropě. Transtech začal pod vedením Škody vyrábět tramvaje dodávané do Helsinek nebo do Tampere a připravovat výrobu vlaků pro finské dráhy. U druhého případu se jedná o specifickou zakázku. Osobní vlaky s dvěma patry budou jezdit až dvěstěkilometrovou rychlostí a musí být tlakotěsné. Kromě toho je nutné, aby měly nadstandardní tepelnou izolaci, která vydrží teploty do mínus 35 stupňů Celsia. Výroba dvaceti osobních vagonů přijde na zhruba 1,4 miliardy korun.
V rámci stabilizace a restrukturalizace Transtechu získala společnost nové zakázky na výrobu tramvají pro hlavní město Helsinky a vlaků pro finské dráhy.
Stručně o Transtechu
Transtech byl založen roku 1985 a zaměřil se na strojírenské výrobky, jako jsou tramvaje, vlakové soupravy a elektrické jednotky. Zakladatelem největší společnosti ve Skandinávii, která se věnuje výrobě kolejových vozidel, byl finský podnikatel Ilka Brotherus. Transtech vyrábí především dvoupatrové osobní vlaky a tramvaje. V roce 2015 odkoupila Škoda Transportation většinový podíl od finského investora, společnosti Pritech Oy, a Ilka Brotherus byl díky společnosti Sinituote Oy menšinovým vlastníkem akcí. Právě tyto akcie letos Škoda definitivně dokoupila. Po jejím převzetí Transtechu se během poslední tří let zvýšil počet zaměstnanců z původních 500 na současných 750 a roční obrat dosáhl výše tří miliard korun.
Transtech byl založen roku 1985 jako výrobce tramvají a vlaků. V roce 2015 se majoritním vlastníkem stala Škoda Transportation, která zvýšila roční obrat společnosti na 3 miliardy korun.
Transtech jako součást Škoda Transportation
Současné analýzy a prognózy do budoucna ukazují, že Transtech má silný potenciál stát se významnou součástí skupiny Škoda a významně se podílet na ziscích, které mohou přinést západoevropské trhy. V loni získal Transtech zakázku na výrobu 65 tramvají pro jedno ze tří největších finských měst Tampere, která bude stát necelé 3 miliardy korun. Tramvaje jsou určené pro trať, která je teprve ve výstavbě a dokončena by měla být zhruba za tři roky. Konkrétně se jedná o devatenáct tramvajových souprav typu ForCity Smart Artic a součástí kontraktu je i desetiletá záruční lhůta na poskytování servisu.
Další tramvaje zamíří do Helsinek a na trať mezi nimi a městem Espoo. Pro Helsinky bude Transtech vyrábět 20 tramvají. Pro novou linku mezi Helsinkami a Espoo, která nese název Raide-Jokeri, by mělo být dodáno 29 tramvají a zatím existuje pouze podepsaná dohoda o záměru. Kromě toho má Transtech opce na výrobu dalších 46 vozů. Od doby, kdy finského strojírenského výrobce a dopravní podnik převzala skupina Škoda, byly podepsány smlouvy zhruba za 10 miliard korun.
Společnost Transtech má velký potenciál rozšířit pole působnosti Škody Transportation na trhy v západní Evropě. V současné době jsou podepsané kontrakty za 10 miliard korun.
Škoda Transportation
Škoda Transportation je tradiční strojírenský výrobce orientovaný na dopravu a jeho hlavními produkty jsou kolejová vozidla pro městskou dopravu a železnici, jako například tramvaje (v současnosti hlavně nízkopodlažní), soupravy metra, elektrické lokomotivy, příměstské vlaky apod. Společnost byla založena v roce 1995 a prošla poměrně komplikovanou historií s nejrůznějšími vlastníky. V současné době ji vlastní skupina PPF pod záštitou nejbohatšího českého podnikatele Petra Kellnera. Škoda Transportation se výrazným způsobem zasadila o modernizaci tramvají, metra a elektrických lokomotiv. V rámci osvěty založila Škoda spolu se Západočeskou univerzitou v Plzni science center Techmania, které se snaží popularizovat vědu a techniku a zvyšovat zájem dětí a mládeže o technické studijní obory.
Škoda Transportation vyrábí a modernizuje tramvaje, metro a železniční soupravy již od roku 1985. Vlastní ji nejbohatší český podnikatel Petr Kellner v rámci společnosti PPF.
Sesterská Škoda Auto
Sesterská společnost Škoda Auto vznikla o sto let dříve než Škoda Transportation jako malá firma Laurin & Klement. V průběhu druhé světové války ji převzali nacisté a po válce byla zestátněna. Po revoluci byla Škoda Auto zprivatizována a dnes ji vlastní německý automobilový koncern Volkswagen. Škodovka je jedním z největších zaměstnavatelů v České republice, který má necelých třicet tisíc zaměstnanců. Zároveň je to firma s největšími tržbami, která v roce 2017 vyrobila přes milion nových aut. Zajímá vás, jak hodnotí firmu ŠKODA zaměstnanci? Podívejte se na jejich názory v rámci hodnocení firmy ŠKODA.