Sociální sítě v HR náboru a marketingu: Výsledky průzkumu firmy Grant Thornton | VímVíc.cz

Sociální sítě v HR náboru a marketingu: Výsledky průzkumu firmy Grant Thornton

18. 05. 2018

Role sociálních sítí v náboru a marketingu neustále roste. Kolik firem sociální sítě využívá a jaké sítě jsou pro firmy nejdůležitější? To nám řekne průzkum firmy Grant Thornton.

Sociální sítě v HR náboru a marketing: Výsledky průzkumu Grant Thornton

Vliv sociálních sítí v dnešní době

Sociální média stále rostou na popularitě, noví uživatelé sociálních sítí přibývají každý den. Díky tomu se proměňuje i prostor internetu a samotný internet navíc také mění chování lidí. Hledání práce se stále více posouvá do virtuálního prostoru. Nízká nezaměstnanost, která na konci 4. čtvrtletí roku 2017 byla podle dat ČSÚ na 2,4 %) nutí firmy, aby kromě pracovních portálů využívaly pro inzerci pracovních pozic a další náborové aktivitu sociální sítě a média. Zajímavé je, že přestože už je s námi Facebook 11 let, je v řadě firem jeho používání zcela nebo částečně zakázáno.

Přibývá firem, které využívají sociální sítě pro budování zaměstnavatelské značky a pro nábor zaměstnanců.

Sociální sítě jako důležitá součást firemní strategie

Podle výzkumu společnosti Grant Thornton používá pro náborové účely profesní sociální síť LinkedIn 90 % všech firem a sociální síť Facebook 78 % firem. V posledních letech se zde nejčastěji snaží budovat svou zaměstnavatelskou značku, sociální sítě lze ale využít jako nástroj moderního náboru uchazečů. Jako uchazeč se nemusíte bát, že personalisty odradí váš profil na sociálních sítích - náboráři nemají čas na to, aby si prohlíželi vaše fotky z večírků.

Příspěvky s HR tématikou ve firmách nejčastěji vytváří:

HR vytváření příspěvků Grant Thornton

Sociální sítě fungují i jako komunikační kanál

Mnoho firem používá sociální sítě nejen jako nástroj marketingu nebo náboru. Velmi oblíbené jsou také sociální sítě pro komunikaci v rámci firmy. Využívá se k tomu Slack, Skype, FB chat (workplace), Hangouts, Basecamp atd. Zároveň to ovšem přináší určitý stupeň problematičnosti, neboť se tak do firem vnáší lehké mezigenerační napětí o tom, jakou aplikaci bude teď nejlepší používat a jak by měla komunikace vlastně celkově probíhat.

Podle průzkumu Grant Thornton jsou navíc v každé 10. firmě sociální sítě zakázány. To ovšem ale často vytváří zbytečný tlak na zaměstnance, kteří pak nadměrně prokrastinují na svých telefonech. Zároveň se tak firmy připravují o mladé talenty. Ti si mezi potenciálními zaměstnavateli spíše vyberou firmy s uvolněnou firemní kulturou.

Přečtěte si také, jaké jsou další oblíbené zaměstnanecké benefity.

Sociální sítě Grant Thornton

K čemu využívají HR profesionálové sociální sítě?

Přečtěte si pár zajímavostí o firmách a sociálních sítích:

  • Pro inzerování pozic - 4 % nikdy, 31 % příležitostně, 38 % často, 28 % velmi často
  • Pro oslovení specialistů a seniorních pracovníků - 11 % nikdy, 34 % příležitostně, 28 % často, 27 % velmi často
  • Pro oslovení studentů a absolventů - 11 % nikdy, 42 % příležitostně, 24 % často, 23 % velmi často
  • Pro představení firemní kultury a kanceláří - 12 % nikdy, 46 % příležitostně, 22 % často, 21 % velmi často
  • Pro komunikaci benefitů - 31 % nikdy, 42 % příležitostně, 17 % často, 10 % velmi často
  • Pro sdílení úspěchů - 31 % nikdy, 42 % příležitostně, 17 % často, 10 % velmi často
Náboráři nemají čas na to, aby projížděli vaše profily a hledali fotky z večírků.

Data na sociálních sítích

Firmy také analyzují data uživatelů na sociálních sítích. Svá data jim uživatelé navíc dávají pokaždé, když na cokoli kliknou. Díky tomu o vás firmy zjišťují velké množství informací, které potom mohou dále využívat a například tak na vás lépe zacílit reklamu. Může ovšem dojít také k špatnému zacílení. Například když chce LinkedIn doporučit novou práci ajťákovi a doporučí mu nerelevantní pozici, protože o víkendu jedinec googlil Jak připravit sushi. Mnoho IT profesionálů nebo vývojářů se tomu snaží bránit a úmyslně si skrývají informace na svých profilech.

Více o firmách se můžete dozvědět také například v hodnocení zaměstnavatelů.

Jak chránit svoje data na sociálních sítích?

Nejen v souvislosti s nedávným skandálem používání dat společností Cambridge Analytica, ale v rámci ochrany soukromí obecně je vhodné zkontrolovat si svoje profily na sociálních sítích a nastavit si soukromí tak, abyste měli pod kontrolou to, co za informace o vás firmy, ale i HR profesionálové vědí. Stejně tak sociální sítě můžete použít i naopak - pokud zrovna práci hledáte, některé informace můžete hodit veřejně.

Zaujal Vás článek? Podívejte se na další zajímavé statistiky z provedeného průzkumu na socialnisitevhr.cz.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Pracovní pohovor Lektoři radí Start kariéry Uvnitř firem a kanceláří Zajímavosti z firem a kanceláří Personalistika a HR