Virtuální realita: Jak změní trh práce? | VímVíc.cz

Virtuální realita či prohlídka: Jak změní trh práce?

18. 03. 2019

Do kontaktu s virtuální realitou může dnes přijít každý. Co to je virtuální realita? V jakých oborech našla VR uplatnění a z jakého důvodu? Virtuální prohlídka práce, ve které chcete jako uchazeč o zaměstnání získat pozici, již dávno není žádné sci-fi. Kde se s virtuální realitou můžeme, mimo náborového procesu, ještě setkat?

Virtuální realita a trh práce

Co to je virtuální realita

Pravděpodobně už jste o virtuální realitě někdy slyšeli. Že ne? Nemáte se za co stydět! Věřte ale, že se s ní můžete setkat i na místě, kde byste to čekali nejméně. Než vám prozradíme, jak vypadá například i taková virtuální prohlídka práce, pojďme si objasnit, co to je virtuální realita (VR) neboli virtuální prostředí. VR je moderní technologie, umožňující osobě, která jí používá, integrování se se simulovaným prostředím.

To, že se pohybujete v jiné situaci, v jiném světě, dotváří i vizuální, sluchový, hmatový či jiný zážitek zprostředkovaný virtuálním prostředím. Subjektivního dojmu skutečnosti docílí uživatelé díky zobrazovacímu zařízení počítače, speciální audiovizuální helmě, rukavicím pro simulaci hmatového vnímání, brýlím nebo speciálnímu oblečení snímajícímu pohyb.

Pro intenzivní zážitek ve virtuálním prostředí lze používat rukavice pro simulaci hmatového vnímání nebo speciálního oblečení snímajícího pohyb.

Virtuální realitu využíváme v praxi

Virtuální realita napodobuje skutečný svět v různých situacích, od výcviku různých bojových umění, přes pilotování až po řízení automobilů. A také je celkem běžná ve fiktivním světě počítačových her. A právě pro neuvěřitelně reálné napodobení skutečného světa se stává pro miliony lidí virtuální realita tak oblíbenou.

Celý trh nevídaně roste a tržby odvětví dosáhnou dle některých odhadů do roku 2020 celých 40,4 miliard dolarů (v roce 2016 to bylo 3,7 miliard dolarů). 65 % přitom bude mít na svědomí právě herní a zábavní průmysl.

Virtuální realita našla mimo jiné uplatnění v lékařství, sportu, konstrukci, armádě nebo zábavě. Lékaři se těší z prostorových modelů orgánů nebo celého těla, sportovci díky ní dokáží dovést pohyb či celou techniku prvků do dokonalosti. Armáda ji používá pro již zmíněný simulátor létání, což dopomohlo k razantnímu snížení nákladů. A do jiných oblastí se úspěšně probojovává. Své místo získává i na trhu práce.

Virtuální realita je kvůli napodobení skutečného světa v různých situacích velmi oblíbená. Celý trh zažívá růst.

Virtuální realita na trhu práce

Virtuální realita má opravdu široké uplatnění. V České republice využívá tuto technologii množství firem, některé přitom nakoupily vybavení již před desítkami měsíců. Virtuální realita totiž dávno není jen sci-fi a pořídit si ji mohou, vedle Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku, i běžní lidé.

Nízkonákladové vybavení, jako například virtuální brýle, lze objednat na internetu a koupit za pár stovek korun. Snadno dostupná technologie se tak dostává nejen k zarytým fanouškům, ale také do běžných domácností či malých startupů i velkých korporátních firem.

Vybavení se dá pořídit za pár korun. Není divu, že se VR dostává do běžných domácností, startupů i korporátních firem.

Virtuální prohlídka práce

Některé z českých firem dnes již běžně praktikují tzv. virtuální prohlídky práce. Co to znamená? Uchazeč o zaměstnání může sedět doma na gauči a přesto vidí firemní kulturu a atmosféru ve firmě. Virtuální realita může být pro uchazeče o práci příležitostí, jak virtuálně poznat výrobní prostory, firemní sídla nebo vlastní budoucí kancelář.

Pro získání zaměstnání snů nemusíte v budoucnu teoreticky ani vyjít ze dveří bytu. Nejdříve se seznámíte se zaměstnavatelem po Skype hovoru, splníte případné on-line testy, virtuálně si prohlédnete prostory pomocí levných 3D brýlí a podepíšete a naskenujete zpět zaměstnavateli podepsanou pracovní smlouvu.

Pomocí virtuální prohlídky lze ukázat uchazečům výrobní prostory, firemní sídla nebo vlastní budoucí kancelář.

Virtuální prohlídka je skvělý nástroj

Je to stále jeden z netradičních náborých nástrojů, které mohou uchazeče o místo nadchnout. Není přitom žádné tajemství, že zaměstnancům už nestačí klasické benefity. Právě virtuální prohlídka působí dojmem, že firma není zkostnatělá a je naopak inovativní. A personalisté si ročníky z generace Z nepružnými firemními procesy rozhodně nezískají.

Do styku s virtuální prohlídkou může přijít každý. Běžně ji využívají i realitní firmy, které ukazují potenciálním či stávajícím nájemníkům nabízené prostory on-line. Jedná se především o nabízení novostaveb. Díky 3D brýlím a internetu tak nemusejí zájemci opustit vlastní byt a mohou si prostor nejen v klidu prohlédnout, ale také s poskytovatelem rovnou uzavřít smlouvu.

To samé platí i pro automobilový průmysl, kdy si zákazník může prohlédnout zvažovaný produkt. Nábytkářský průmysl si při využívání virtuálních prohlídek také nestěžuje, neboť může zákazníkům ukázat i v prázdných prostorech například jejich budoucí kuchyň.

Virtuální prohlídka působí na uchazeče dojmem, že firma není zkostnatělá a je naopak inovativní. To může být rozhodující pro ročníky z generace Z.

Virtuální realita šetří firmám náklady

Virtuální realita se stala v byznysu oblíbenou také pro značné snížení firemních nákladů. Například v jaderné energetice, v automotivu a v dalších technologických odvětvích může testování v ostrém provozu přijít firmy na velké peníze. Společnosti díky virtuálním prohlídkám šetří peníze. Běžné je využití VR také v cestovním ruchu, servisních službách či vzdělávání.

Mladoboleslavská automobilka Škoda již počátkem minulého roku na svých stránkách zveřejnila článek, ve kterém tvrdí, že “Virtuální realita je ve Škodovce již realita” a pomáhá v samotném vývoji i výrobě. Pro bezproblémový chod grafických výpočtů se stará více než 300 výpočetních a 160 „superrychlých“ serverů i sdílené HPC.

Virtuální realita a virtuální prohlídky mohou firmám ušetřit množství peněz. Snížení firemních nákladů si je vědoma i mladoboleslavská automobilka Škoda.

Virtuální realita je budoucnost

V současné době si virtuální realita našla množství fanoušků a můžeme jen odhadovat, jak bude tento hit vypadat za pár dalších let. Virtuální prostředí se totiž bezpochyby ze dne na den vyvíjí více a více a přibližuje se tak k nerozeznání od pravé reality.

Vedle mnoha oborů, ve kterých lze nástroje VR uplatnit, je nábor zaměstnanců bezesporu jeden z těch, které si zaslouží pozornost. Získat srdce potenciálních uchazečů není v současnosti lehké ani pro práci na plný úvazek, natož pro dohodu o provedení práce. Je možné získat virtuální prohlídkou práce kvalitní zaměstnance?

A co vy? Chtěli byste být součástí společnosti, která využívá virtuálních prohlídek práce? A nebo upřednostňujete klasickou cestu?

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Uvnitř firem a kanceláří Personalistika a HR Zaměstnání a podnikání