Máte pocit, že je nemožné získat práci bez zdlouhavého hledání inzerátů? Profesní síť LinkedIn vám může přinést vysněnou práci až pod nos. Takového cíle ale dosáhnete jedině s úspěšným profilem, který zaujme!
Co LinkedIn je?
LinkedIn se řadí mezi sociální sítě, podobně jako Facebook nebo Twitter, zároveň se od nich ale zásadně liší. Jeho primární využití neslouží k zábavě, jde totiž o profesní síť, jejíž cílem není ukázat, kam směřuje váš osobní život, ale právě ten profesní. Uživatelé se na něm tedy snaží dokázat, čeho již ve své profesní kariéře dosáhli a kam momentálně míří.
Ačkoliv tato síť nebyla v minulých letech u nás příliš populární, v poslední době se to mění, a to možná i v důsledku rekordně nízké nezaměstnanosti a potřeby zaměstnavatelů získat co nejvíce talentovaných zaměstnanců. Firmy tak často dříve, než vyvěsí inzerát, zavítají právě na LinkedIn a hledají vhodné lidi z řad profilů na této síti. Pokud má tedy váš profil vhodnou podobu, je velmi pravděpodobné, že budete získávat pracovní nabídky na základě jeho kvality a nebudete muset vysedávat hodiny na internetu a hledat vhodnou práci. Jak tedy takový vhodný profil vypadá?
LinkedIn je sociální síť, která vám může ve vašem profesním životě výrazně pomoci.
Profil slouží jako životopis
Váš facebookový profil nejspíše obsahuje informace a fotografie z vašeho osobního života. To na profil LinkedIn nepatří. Zkuste se na jeho tvorbu zaměřit spíše jako na takový online životopis. I jeho obsah je totiž velmi podobný právě LinkedIn profilu. Co by v něm tedy určitě nemělo chybět?
Upoutejte fotografií
Myslete ale na to, že musíte upoutat zaměstnavatele, fotografie by tedy měla být v každém případě solidní. Zapomeňte tedy na fotografii z dovolené v bikinách s drinkem v ruce. Ideální je fotografie pasového formátu, nepoužívejte ale klasickou dokladovou fotku. Zkuste vytvořit ideálně něco přirozeného, co zaujme a zároveň neurazí. Stačit by měl tedy přirozený úsměv, vhodné oblečení a hlavně co nejméně úprav. Zaměstnavatel vás chce vidět takového, jaký opravdu jste. Zároveň se prostřednictvím oděvu snažte vystihnout profesní zaměření, které se vás týká.
Fotografie by měla být solidní, zároveň ale přirozená.
Zvolte vhodné informace
Základem jsou samozřejmě kontaktní údaje, tedy adresa, e-mail a bezpochyby telefonní číslo. Chybět by, stejně jako právě v životopisu, nemělo ani shrnutí dosavadních pracovních zkušeností, kterými můžete zaujmout. Nebojte se zmínit i úspěchy, kterými se můžete pyšnit nebo vaše silné stránky, které již třeba vás předchozí zaměstnavatel ocenil. Nakonec není od věci zmínit pár vět o tom, jak si představujete vaši profesní budoucnost. Konkrétně tedy pozici nebo branži, ve které byste rádi pracovali, nebo také informaci o tom, jak podle vás vypadá ideální firma, ve které se v budoucnu vidíte. Tím upoutáte právě ty zaměstnavatele, o jejichž spolupráci byste mohli mít zájem.
Chybět nesmí kontaktní údaje, ale ani informace o dosavadních pracovních zkušenostech a představě o profesní budoucnosti.
LinkedIn profil si založte v angličtině
Ačkoliv síť LinkedIn již funguje standardně v českém jazyce, při použití angličtiny budete mít větší šanci na úspěch. Důvodem je, že většina firem, a to především těch mezinárodních, využívá při hledání pracovních sil právě angličtinu. I v tomto případě vás může inspirovat životopis v angličtině. Nemusíte mít ale strach, jelikož takové firmy nabízí pozice, na kterých je pracovním jazykem čeština a angličtinou pouze rozšiřují svůj okruh hledání. Do vyhledávače navíc většinou zadávají anglická klíčová slova, mezi které se zařadíte pouze při použití právě tohoto jazyka. O těch už ale více dál.
Zaměřte se na klíčová slova
Klíčová slova jsou ta, na základě kterých zaměstnavatelé vyhledávají ideální pracovníky. Vystihujte tedy své předchozí pracovní zkušenosti či dovednosti těmi správnými termíny. Zvyšuje to vaši šanci, jelikož nikoho příliš nebaví pročítat každý inzerát jednotlivě, a tak si pomáhají právě rychlým vyhledáváním pomocí klíčových slov.
S jejich vhodnou volbou vám může pomoci například internetový nástroj Google Adwords, stačit vám ale bude i to, pokud si projdete některé inzeráty na práci, o kterou byste se rádi ucházeli a zvolíte ta správná slova, která ji vystihují.
První, co uvidí, je současná pozice nebo studium
Ještě před tím, než někdo rozklikne váš LinkedIn profil, uvidí váš popis a současnou pozici, kterou vyplníte. Uveďte tedy přesný název firmy, ve které pracujete a pozici. Pokud pracujete na volné noze, napište “freelance” a obor, kterému se věnujete.
Pokud ještě studujete, uveďte školu a obor, který studujete. Nezapomeňte zmínit také mimoškolní aktivity, kterým se věnujete. I těmi totiž můžete upoutat, pokud nějak přispíváte například i bez nároku na honorář.
Pokud jste soukromník, použijte slovo freelance a obor, kterému se věnujete. Jde totiž o jedno z důležitých klíčových slov.
Spojte se s vhodnými lidmi
Stejně jako na faceboooku si přidáváte do svého profilu přátele, i na LinkedIn se zaměřte na ty správné osoby. Mezi ty patří bývalí i současní kolegové z práce, obchodní partneři i klienti, nebo také personalisté a headhunteři.
Tyto osoby, a to ty především vám profesně blízké, pak můžete ideálně požádat o tzv. doporučení. Pokud totiž získáte pozitivní doporučení, vaše šance se znovu o něco zvyšují. Váš profil je věrohodnější a atraktivnější, zároveň jde o další nedocenitelnou informaci.
I nedokonalý LinkedIn profil se počítá
Ne všichni jsme počítačoví mágové nebo odborníci v anglickém jazyce. S tím vám mohou pomoci například rychlé online kurzy, pokud ovšem sociální sítě zkrátka nejsou nic pro vás, nevěště hlavu. Zároveň to ale nevzdávejte a pokuste se vytvořit si základní profil, který bude obsahovat alespoň pár informací. V dnešní době je LinkedIn v profesním světě poměrně zásadním prvkem a vaše přítomnost může být často velmi zásadní. Tak se nebojte experimentů a zapojte se do online světa profesní sítě co nejdříve, ať nepřijdete o nějakou šanci!