Po dobu studií si člověk nepřipouští, že by sociální sítě mohly znamenat něco víc než jen zábavu. Váš virtuální charakter však může mít silný dopad na vaši profesní budoucnost, a to jak negativní, tak i velmi pozitivní. Záleží jen na vašem přístupu.
Úložiště vzpomínek
Z vašeho mládí máte jistě mnoho okamžiků, které byste si rádi připomněli i za 10 let. Pokud jste se narodili po pádu železné opony, následující dekády vám hrály do karet: vše je uloženo, vždy se ke vzpomínkám můžete vrátit a stačí vám k tomu jakákoliv hračka moderní generace.
Od SixDegrees po Facebook
SixDegrees, Friendster a MySpace. Říkají vám tyto názvy něco? SixDegrees byla první sociální síť moderního typu, která ale předběhla svou dobu a ačkoliv fungovala podobně, jako dnes facebook, internet byl pro toto médium příliš mladý a v roce 2001 musel být SixDegrees odpojen.
Friendster a MySpace byli již plnohodnotnými a velmi oblíbenými sociálními sítěmi, které existují dodnes. MySpace měl dokonce v letech 2006 - 2008 přes 100 milionů uživatelů. Od té doby však přišel a odešel nespočet nových sítí, největší z nich Facebook s dnes více než 2 miliardami uživatelů po celém světě, skoro 5 miliony z nich (vlastně z nás) v České republice.
Všudypřítomné informace jsou ale dvousečným mečem moderní doby. Nostalgie, kterou pociťujete u fotek s například extremistickou tématikou není stejný pocit, jaký pociťuje váš potenciální zaměstnavatel, vyhledávající informace o tom, s kým má tu čest.
Všudypřítomné informace se stávají dvousečným mečem moderní doby.
Pozor na xenofobní příspěvky
Nadávky, rasismus, sexismus, homofobie. Všechny veřejné projevy nenávisti mohou vést k názoru, že bude lepší si člověka, jako jste vy, nepouštět do týmu. Pozor, nejde o to skrývat své názory. Jen si dvakrát rozmyslete, jestli daný názor je ten, který chcete zastávat i nadále. Stručně řečeno: za obsah vašich příspěvků byste se neměli stydět ani v reálném životě.
Udržte svoji zášť mimo sociální sítě
Pokud vám někdo v bývalé práci znepříjemňoval život, nenechte situaci proniknout na sociální síť. V reálném životě lidé znají kontext, časem však zůstane jen pár nenávistných řádek napsaných pod vaším jménem a pár očí, které vás podle nich budou posuzovat, jako budoucího zaměstnance.
Snad není třeba zdůrazňovat, že veřejně nadávat svému bývalému zaměstnavateli rozhodně nepodpoří motivaci nového zaměstnavatele ke spolupráci s vámi.
Politika
Věnujte dostatečnou pozornost všemu, co má k sobě připojeno vaše jméno. Prolistujte si seznam stránek, se kterými jste nějakým způsobem (like, sdílení apod.) svůj profil spojili. Nejednou byly velmi oblíbené stránky zakoupeny a přejmenovány pro politické účely.
Buďte si jisti, že politické strany, ke kterým se takto hlásíte, zastupují vážně názor, který zastáváte vy sami.
Osobní nastavení pro osobní záležitosti
Všichni víme, jak sdílet fotku. Ne všichni jsou ale obeznámeni s tím, jak nastavit, aby často velmi soukromé zážitky viděla jen ta hrstka lidí, která vás v budoucnu nebude profesně posuzovat.
Po problémech, které Facebook v posledních několika letech skrze soukromí uživatelů měl, máte to vaše mnohem více pod kontrolou. Dejte si na čas, projděte si všechny možnosti nastavení vašich sociálních sítí a nezapomeňte si poté sami zadat vlastní jméno do vyhledávače a posoudit, jestli je vše v pořádku.
Dejte si načas, nastavte vše podle sebe a poté zkuste, pro kontrolu, zadat vlastní jméno do vyhledávače.
Obraťte kartu a vybudujte si vlastní značku
Pokud jste si prošli všechna nastavení a jste tedy krytí před minulostí, kterou sdílíte, výborně. Posuňte nyní laťku znovu o kus nahoru a vytvořte si ze sociálních sítí vlastní značku, o kterou se budete průběžně starat.
Určete si sami, na co budete sítě používat. Pokračujte v používání Facebooku pro kontakt s přáteli ze světa, pro sdílení akcí, pro osobní život. Neztrácejte elán při sdílení zajímavých fotek na Instagramu, nebo důležitých odkazů na Twitteru.
V dnešní době je díky této otevřenosti pro zaměstnavatele o mnoho jednodušší zjistit, koho si pustí nebo nepustí do týmu a vy musíte být ten, kdo má plnou nadvládu nad tím, co uvidí.
Blogy pro spisovatele
Blogy jsou vlastně nejstarší internetovou variantou sdílení vašeho názoru. Blog je vynikající cesta pro šíření vašich myšlenek nebo motivací a pro člověka živícího se psaným slovem je blogování zároveň zábava i jednoduchá reklama zdarma.
V dnešní době jsou blogy hojně využívány právě kvůli svému profesnímu potenciálu. Přečtěte si, jak správně založit blog.
Youtube pro tvůrce
Youtube je druhou nejnavštěvovanější sociální sítí v České republice. Pokud máte chuť vytvářet videa, pusťte se do tvorby své značky i zde. Budoucímu zaměstnavateli takto nabízíte k nahlédnutí kvalitu vašeho projevu a schopnost zaujmout pozorovatele. Z pohledu herce, animátora a mnoha dalších je Youtube velmi zajímavou propagací a pokud jste dostatečně dobří, může se pro vás tato síť stát i stylem obživy.
Facebook pro osobní projev
V České republice, s počtem skoro 5 milionů aktivních uživatelů, je Facebook jasně nejvyužívanější sociální sítí. Právě proto byste si měli dobře rozhodnout, co z vašich příspěvků bude veřejné a co pouze pro váš užší okruh přátel.
Z toho samého důvodu byste však měli Facebook aktivně používat pro svůj byznys. Tato gigantická sociální síť je v dnešní době jednoduchou a viditelnou formou sebepropagace, za kterou nemusíte platit a dostane se k ní každý.
Vytvořte si reklamu pro svůj byznys zdarma.
Flickr pro fotografy
Flickr je nejen vynikajícím uložištěm pro vaše fotografie, je zároveň i obří sociální sítí fotografů z celého světa. Sociální síť Instagram je sice v dnešní době nutnost skrze svou oblíbenost, fotografie jsou na ní ale komprimovány, nevyužívá tedy plný potenciál fotografií pořízených kvalitním fotoaparátem. Pro propagaci vaší opravdu profesionální práce je Flickr ideální.
LinkedIn — středobod
Nejpřesnější popis sítě LinkedIn je pravděpodobně rozšíření vašeho životopisu, nebo také elektronická vizitka. Tato sociální síť byla vytvořena především pro práci:
- navede vás na vytvoření profilu á la životopis,
- nabídne vám varianty zaměstnání,
- ukáže vás v profesionálním světle.
Znovu platí, že výsledek závisí na tom, kolik času strávíte u tvorby vašeho profilu. Pokud ale vydržíte a dosáhnete dostatečné profesionality, máte vizitku, na kterou jednoduše ve svém příštím průvodním dopise odkážete. Ale pozor, ani LinkedIn nedokáže nahradit reálný a dobře sepsaný životopis.
Ať již hledáte příležitosti, nebo jen vytváříte vlastní virtuální portfolio, využijte LinkedIn jako centrum, kam ze všech svých virtuálních sítí navedete ty, pro které jste potenciální zaměstnanec.
Propojte chytře své sociální sítě a využijte tak svou elektronickou vizitku.
Virtuální život zpět ve vašich rukou
Nyní již nejste odkázáni na milost Facebooku, či internetových vyhledávačů. Právě jste se naučili využít systém pro váš vlastní prospěch. Udržujte si virtuální osobnost v dobré a aktuální formě podle svého nejlepšího mínění. Pokud máte sociální sítě pod kontrolou, mohou být vaším velmi dobrým služebníkem.