Ceny letenek šité každému na míru, podle toho, co si může dovolit? To není jen sen, některé aerolinie již tento systém dokonce testují! V našem článku vám o tomto revolučním nápadu přinášíme více informací.
Levné letenky jen pro někoho
Také se občas ptáte jak na letenky? Předpokládáte možná, že cena letenky závisí na cílové destinaci, termínu letu nebo dokonce jeho obsazenosti? Ano většinou to přesně takhle funguje, ale brzy se to možná změní. Hned několik leteckých přepravních společností začalo testovat nové nastavení cen letenek. V praxi půjde o to, že každý za letenku zaplatí jinou cenu, která se bude odvíjet od výše čisté mzdy dané osoby. Pro někoho tedy najednou letenky dražší než obvykle a pro jiného to budou až překvapivě levné letenky.
Kolik jste za letenky ochotni zaplatit?
V současnosti se často setkáváme s takzvaným dynamickým naceňováním letenek. K tomu dochází za předpokladu, že letenky sháníte online. Aerolinky potom zpracovávají vaše osobní údaje, cookies a historii vašich nákupů nebo letů podle vaší IP adresy. Systém potom cenu letenky vyhodnotí tak, abyste si ji mohlo dovolit, respektive nastaví cenu, u které uzná, že jste ochotni ji zaplatit.
Pro dynamické naceňování letenek je potřeba zpracovat osobní údaje a cookies potencionálního zákazníka.
S takovým naceňováním letenek samozřejmě souvisí nějaké využívání osobních údajů, s čímž řada lidí nesouhlasí. Kritici se také ozývají, že jde více méně o diskriminaci. Tento systém již ale využívá několik aerolinií a podle průzkumů budou další jistě následovat.
K dynamickému naceňování se stále přidávají nové letecké společnosti.
Mluvíme zde ale jen o zahraničním trhu, u nás v České republice se této metody zatím nevyužívá. Pár leteckých společností tuto snahu sice již má, nicméně zatím se u nás ceny letenek stále odvíjejí od nabídky volných míst či poptávky po konkrétním letu.
Výhody a nevýhody
Názory na takové naceňování letenek se samozřejmě značně liší a metoda má své zastánce i odpůrce. My to tedy můžeme shrnout tak, že má tato metoda své výhody i nevýhody.
Mezi pozitivní vlastnosti tohoto naceňování se jistě řadí fakt, že letenky budou dostupnější pro více lidí. Letecké společnosti se pak zaměří na větší škálu benefitů pro věrné klienty. Výhodné by to mělo být především pro ty, kteří letadlem necestují denně, ale například jen párkrát do roka, když letí někam na dovolenou. Pokud ale lítáte služebně po světě, letenky pro vás budou dražší.
Letecké společnosti by tímto způsobem maximalizovali výnosy z jednotlivých letů.
Na druhé straně barikády však stojí především cestovatelé, kteří se proti tomuto systému bouří. Nevidí totiž jediný důvod pro to, aby za letenku platili více, jen kvůli tomu, že si to mohou dovolit. Mohlo by také dojít k situaci, kdy levné letenky nebudou na některých letech vůbec k dispozici, jelikož systém vyhodnotí pro obsazení letadla dostatek movitějších cestujících.
Dynamické naceňování cen mimo letecké služby
Pravdou zůstává, že dynamické naceňování není žádnou novinkou. Patří do něj totiž i nastavování cen například podle obsazenosti letu či termínu. K metodě by tedy pouze přibyl nový faktor, kterým by byla právě solventnost klienta.
GDPR jako řešení
S novým nařízením EU nesoucí zkratku GDPR, které vstoupí v platnost již 25. května tohoto roku, by se mohlo toto zvláštní naceňování letenek vyřešit. Jde o nové nařízení o ochraně osobních údajů, které sebou nese celé množství změn na internetu i mimo něj.
GDPR, neboli také nařízení o ochraně osobních údajů, vstoupí v platnost 25. května 2018.
Právě GDPR se zaměřuje i na takové obchodní praktiky jako je dynamické naceňování, které jinak nazývá jako profilování. Během profilování dochází k hodnocení osobních aspektů každého zákazníka ve snaze předvídat jeho následné chování. To by mělo vést ke zvýšení prodeje. Díky profilování lze získat informace o zákazníkových zájmech, jeho ekonomické situaci, místě bydliště nebo i o zdravotním stavu. Podle získaných informací jsou pak zákazníkovi nabízeny produkty, o kterých vlastně ani neví, že je chce, ba dokonce potřebuje.
GDPR a levné letenky
GDPR hodnotí dynamické naceňování letenek jako klasické profilování zákazníků. Pokud by letecké společnosti této praktiky chtěli využít, musí k tomu získat výslovný souhlas zákazníka. Aerolinky ho tedy budou muset informovat o tom, k jakému zpracování dat dává souhlas a bude ho udělovat výslovně jen pro tuto jednu aktivitu. Informace pro zákazníka budou muset být od letecké společnosti stručné a lehce pochopitelné, aby nedocházela k oklamávání zákazníků.
Stačí říci NE
Díky GDPR má zákazník právo tento souhlas odepřít. Letecká společnost potom nesmí dynamické naceňování letenek využít. Pokud by přece jen měl zákazník pocit, že došlo ke zneužití jeho osobních údajů, může prodat proti tomuto postupu námitku. V tu chvíli pak platí absolutní nemožnost jeho údaje využívat.
Zákazník má díky GDPR právo souhlas neudělit a zamezit tak šíření osobních údajů.
Je poměrně vysoká pravděpodobnost, že člověk, který souhlas udělí, ve výsledku za letenku zaplatí více než ten, kdo souhlasit nebude.