Víte, co je to efektivní předvýběr uchazečů a k čemu slouží? Jak vám může ulehčit nábor a proč ho zahrnout do svého náborového procesu?
Jak předvýběr uchazečů probíhá?
Pozvete si svého kandidáta přímo na pohovor anebo používáte metody předvýběru? Metody předvýběru jsou různé a vy si můžete vybrat tu, která vám připadá nejlepší pro danou pracovní pozici. Zjistíte tak o uchazeči spoustu potřebných informací před tím, než ho pozvete na osobní pohovor. Formy předvýběru můžeme rozdělit na tradiční a moderní metody. V tradičních metodách najdeme – telefonní rozhovor, test, tištěný dotazník. V moderních metodách předvýběru se bavíme o – online dotazníku, videopohovoru a také “kontrolou” sociálních sítí uchazeče.
Přečtěte si také o tom, jak pomohou při náboru sociální sítě.
Metody, jak předvýběr provést:
- telefonní pohovor
- test znalostí a schopností
- dotazník (online/offline)
- videopohovor
- sociální sítě uchazeče
Nejnovější metoda je právě posuzování sociálních sítí uchazeče a jeho projevu na nich.
Jak vám může předvýběr pomoci?
Zásadním důvodem proč používat předvýběr je to, že ušetříte sobě i uchazeči čas, i když máte zpočátku možná dojem, že je to naopak. Jak si tedy čas navzájem ušetřit? Jednoduše díky videopohovoru nebo jiné metodě zjistíte, zda pro vás je uchazeč zajímavý a uchazeč naopak zjistí, jestli mu skutečně můžete nabídnout to, co on hledá. Životopis v dnešní době navíc skutečně není jediným prostředkem pro to, jak se s kandidátem seznámit více a pravděpodobně tam nenajdete všechny informace, které vás zajímají. Přečtěte si také článek o tom, jak získávat ty nejvhodnější kandidáty pomocí videí a videopohovorů.
Jak moc je předvýběr efektivní?
Základem této metody je zaprvé – zjistit, jestli uchazeči, kteří jsou pro pracovní pozici ideální z hlediska životopisu, jsou pro danou pracovní pozici v reálu skutečně ideální, a za druhé – odhalit ty jedince, jejichž vzor životopisu vás nepřesvědčil na 100 %, ale přitom by by si osobní pohovor rozhodně zasloužili. Také vám předvýběr poslouží jako odrazový můstek pro osobní pohovor, kdy si společně budete moci mnoho věcí ujasnit.
Některý zpočátku slibný kandidát se můžu při předvýběru ukázat jako nevhodný a naopak.
Jak vytvořit ideální online dotazník
Online dotazník vám i uchazečům ušetří mnoho času, neboť jej mohou vyplnit kdekoli a vy je poté v klidu vyhodnotíte. Jak by měl takový online dotazník vypadat a co všechno by měl obsahovat?
- Obecné otázky, které jsou důležité a budou sedět na větší množství kandidátů
- Použití jak otevřených tak uzavřených otázek ANO/NE
- Možnost editovat otázky pro budoucí nábor
- Možnost odesílat online dotazník více kandidátům naráz
Ještě před tím, než se do tvorby online dotazníku pustíte, je zásadní uvědomit si dvě základní věci a to – 1. Co se chcete od uchazeče dozvědět? a 2. Od koho se to chcete dozvědět? Nad tím byste měli přemýšlet zejména tehdy, pokud děláte nábor pro širokou škálu firem nebo pozic.
V prvé řadě si ovšem nezapomeňte odpovědět na otázku, co se potřebujete dozvědět?
Přínos předvýběru je nezpochybnitelný. Základem je ale vybrat ty správné otázky, abyste se skutečně o kandidátech dozvěděli to, co pro úspěšné obsazení dané pozice potřebujete.