Pojmenování nové firmy je pro úspěch podnikání velmi důležité. Název značky je základ. Do velké míry totiž ovlivní, jak vás budou zákazníci vnímat a jak budete na trhu úspěšní. Sepsali jsme několik tipů, které vám výběr názvu firmy usnadní.
Název firmy je trvalý
Vymyslet dobře zapamatovatelný a originální název nové firmy bývá často větší oříšek, než se může na první pohled zdát. Než vymyslíte spoustu báječných jmen, která hned druhý den pravděpodobně smetete ze stolu, na chvíli se zastavte. Dané jméno ponese vaše firma s trochou štěstí dlouhá léta a nebude ho možné změnit. Na otázku, jak vymyslet název firmy, není jednoduchá odpověď. Existují však metody, které vám hledání jména (anglicky tzv. naming) usnadní.
Název firmy volte s rozvahou a ohledem na to, že jej v budoucnu jen těžko změníte.
Nechte značku mluvit za vás
Než se pustíte do kreativního vymýšlení toho nejpřiléhavějšího pojmenování, specifikujte si několik tematických okruhů. Ty vám pomohou zúžit nepřebernou škálu slov, ze kterých budete vybírat. Pomoci vám může, pokud si položíte několik základních otázek:
- Jaké konkrétní služby / produkt / řešení firma nabízí (tedy s jakou potřebou či problémem se na vás zákazníci obrátí)?
- V čem jste jedineční / jiní než ostatní, poskytujete ve svém oboru něco navíc?
- Jak chcete, aby vás zákazníci vnímali (s čím si vás na základě asociací spojí)?
- Jaké názvy používají konkurenční firmy? Jak se od nich chcete odlišit?
Dobrý název firmy by měl vystihovat podstatu vašeho podnikání a odlišovat vás od konkurence.
Jak vybrat finální jméno?
Odpověděli jste na otázky a v hlavě se vám vyrojilo hned několik názvů? Nyní nastává fáze ladění a eliminování, která se vyplatí neuspěchat. Pokud stále tápete, nadešel čas na brainstorming. Vezměte si poznámkový blok a zapisujte si slova, která vás spontánně napadají. Nebojte se i zdánlivě nepoužitelných slov a hrajte si s jejich tvary (klidně i s neexistujícími, nikde není dáno, že název firmy musí být již existující slovo).
Zapojte vaše okolí a buďte otevření kritice. Teprve poté svůj seznam redukujte na přijatelný počet variant. Odborníci, kteří se specializují na to, jak název firmy vymyslet, navrhli sérii kritérií, která vám práci usnadní:
- Jméno by mělo být snadno zapamatovatelné, dobře vyslovitelné (pozor na cizí slova) a pokud možno úderné.
- Konkurenční firmy by neměly mít podobná / zaměnitelná jména.
- Název by neměl být omezující, příliš specifický (příklad: v budoucnu se rozhodnete rozšířit pole své působnosti od prodeje koberců ke všem podlahovým krytinám). Naopak jméno odkazující ke konkrétní oblasti podnikání může být plus (příklad: název firmy Glami vychází z anglického slova “glamour” a naznačuje, že půjde o módu a oblékání).
- Zkontrolujte si, zda je pro vaše jméno volná internetová doména, případně jestli budete moci získat ochrannou známku.
Tento seznam by měl pomoci zúžit výběr potenciálních jmen a založení firmy tak může být na dosah ruky. Ještě, než uděláte ze svého favorita oficiální název, nechte ho uležet.
Zapojte do hry i své blízké a zeptejte se jich, jak na ně jméno působí, co si pod ním představí, jaké pocity v nich vyvolává apod. Jak už bylo zmíněno výše, jednou zavedená značka už se dá jen těžko změnit.
Existuje spousta návodů pro výběr dobrého finálního názvu firmy, jedním z nich je např. brainstorming, který je účinný a zároveň zábavný.