Fluktuace Čechů v práci roste. Co říkají personální agentury? | VímVíc.cz

Fluktuace Čechů v práci roste. Co říkají personální agentury?

10. 10. 2018

Nové výsledky průzkumu ukazují, že fluktuace zaměstnanců nabývá vysokých čísel. Kdo se spíše rozhodne pro změnu a kdo je naopak loajální? Co je pro nás rozhodující při změně zaměstnání a je teď vhodná doba k tomu práci změnit?

Fluktuace Čechů v práci roste. Co říkají personální agentury?

Noční můra nejen personálních agentur

Češi se o svou práci nebojí, naopak si říkají, že současná situace na trhu práce jim umožní ohlédnout se za svou dosavadní kariérou a zhodnotit, zda nenastal čas pro změnu. Růst průměrné mzdy, nejnižší míra nezaměstnanosti v celé Evropské unii a zajímavé firemní benefity jsou nyní synonymy pro tuzemský pracovní trh.

A právě fluktuace zaměstnanců je v současné době trnem v oku mnoha personalistů nejen v personálních agenturách. Přetahování zaměstnanců a množství inzerátů nabídek práce vede k tomu, že lidé jdou buď za prací, která je bude naplňovat a bavit, a nebo si chtějí finančně polepšit.

Současná situace na trhu práce umožňuje lidem zhodnotit, zda nenastal čas na změnu. Nabídek práce není málo.

Vysoká fluktuace zaměstnanců

Nejedná se pouze o zvěsti, ale o doložená fakta. Společnost Randstad prezentovala nejnovější globální průzkum Workmonitor. Tato personálně poradenská společnost přišla s čísly, která potvrzují problémy, se kterými se personální agentury musí prát. Rovněž se věnuje míře fluktuace v závislosti na pohlaví a věku.

Během prvních šesti měsíců roku 2018 se rozhodlo pro změnu práce množství Čechů, 15 % jich udělalo finální krok a práci opravdu změnilo. Každý čtvrtý Čech přemýšlí, kdy změnit práci a nové zaměstnání buď aktivně hledají, nebo se příležitostně na inzeráty práce podívají.

Mnoho lidí během první půlky roku 2018 práci změnilo, velká část o změně alespoň přemýšlí nebo se kouká, co jim firmy mohou nabídnout.

Loajalita mladších zaměstnanců je nízká

Práci nejčastěji mění ti nejmladší. Nejnižší loajalita zaměstnanců je ve věkovém rozmezí 18 až 24 let. Hned po nich odcházejí ze současného zaměstnání nejčastěji osoby ve věku 25 až 34 let. Fluktuace se snižuje s přibývajícími roky, s podivem ale stoupá ochota měnit práci opět ve vyšším věku. Konkrétně ve věkovém rozmezí 55 až 67 roků.

Důvod pro změnu zaměstnání ale veškeré pochyby maže. Starší generace mění práci především z důvodu fyzické náročnosti. Nejen uvažování o nové práci, ale i samotná změna zaměstnání je pro tuto skupinu osob velmi obtížná.

Loajalita zaměstnanců s věkem stoupá. Starší generace se pro změnu rozhoduje především kvůli fyzické náročnosti současné práce, je to pro ně ale obtížný krok.

Loajálnější zaměstnanci jsou ženy

Míra fluktuace něžného pohlaví je nižší o pět procent. Konkrétně se pro odchod z práce rozhodlo 17 % mužů a pouze 12 % žen. Respondenti jako důvody pro změnu zaměstnání označili především ambice ziskulepších pracovních podmínek (31 %). Jedna čtvrtina je přitom nespokojena se stávajícím zaměstnavatelem. U pětiny dotazovaných jsou pak hlavní osobní důvody.

Změnu práce volí častěji muži, než ženy. Hlavním důvodem je získat lepší pracovní podmínky.

Randstad předvídá, že není všem dnům konec

Dle globálního průzkumu se fluktuace zaměstnanců liší také dle sektoru, ve kterém pracují. Noční můry personálních agentur se přeměnily ve skutečnost. Alespoň těch agentur, které mají na starost lesnický, rybářský a zemědělský průmysl. Mnoho lidí si stěžuje, ale i v oborech hotelnictví a stravování. Několik podnikatelů v průběhu letošního roku krizi na pracovním trhu potvrdili a museli své restaurace a hotely zavřít.

Všem dnům, ale není konec, a právě v září se dle údajů Randstadu chystají zaměstnanci automobilového průmyslu a letectví ke změně zaměstnavatele. Kromě nich budou mít starosti personalisté při náboru v oboru velkoobchodní a maloobchodní distribuce, výroby potravinářských výrobků a špatné dny opět nastanou pro zaměstnavatele z oblasti hotelnictví a stravování.

Některé obory v roce 2018 zažily z pohledu náboru opravdovou krizi, některé to teprve čeká.

Klidné prázdninové období končí

I přesto, že si zaměstnavatelé a personalisté ve firmách přes prázdniny oddechli, personálně poradenská společnost Randstad přichází s dalšími zjištěními. V posledních dnech opět roste zájem uchazečů o práci. Nabídky práce si pečlivě pročítají a přechází od slov k činům: na jednotlivé pracovní pozice také odpovídají.

Pokud se tedy personalisté těšili z toho, že fluktuace zaměstnanců se postupně snižuje, Randstad přichází se špatnými zprávami. Situace bude nejspíše ještě horší, než tomu bylo v první polovině roku 2018.

Po prázdninách nejspíše opět začne růst zájem uchazečů o nová zaměstnání. A situace může být horší, než v první půlce letošního roku.

Employer branding jako účinná zbraň

Podle čeho se ale rozhodujeme, jaká práce by pro nás byla ideální? Budování atraktivní značky zaměstnavatele (employer branding) může mít pozitivní dopad pro společnost. Lidé se totiž nejčastěji poohlížejí po firmách, které jim byly osobně doporučeny, a nebo na které mají dobré reference.

Nebojí se koukat ani na oficiální kariérní webové stránky, jejichž prostřednictvím si minulý rok našlo práci 50 % respondentů. I letos na ně dá téměř polovina osob zvažujících změnu pracovní pozice.

Lidem záleží na doporučení a referencích. Stále častěji zkoumají oficiální kariérní webové stránky společnosti.

Kde ještě zjišťujeme informace

Mnoho uchazečů o práci má jasnou představu, proč pro firmu chtějí pracovat a informace si zjišťují nejen na oficiálních stránkách, ale také na sociálních sítích. Pokud se na nich společnost neprezentuje dostatečně dobře, může o potenciální zaměstnance přijít.

Rostoucí trend zaznamenávají také firmy v oblasti doporučení nových zaměstnanců na volné pozice. Odměny jsou vysoké, nejvyšší v oblasti IT. Zaměstnanci doporučují nové kolegy také na dělnické pozice. Jak jinak ještě získat nové místo? Služeb personálních agentur je využíváno především pro seniornější pozice. Zhruba každý dvacátý člověk se obrací na personální agenturu.

Lidé se kromě oficiálních stránek koukají také na sociální sítě. Očekávají od společnosti reprezentativní vystupování.

Kdy změnit práci

Z jiných průzkumů zase vychází, že majorita lidí chce pro jednoho zaměstnavatele pracovat 3 až 5 let. Jedná se o dobu, kdy na vás na pohovoru nemusí koukat jako na přeběhlíka, který mění zaměstnání každý rok. Navíc za 4 roky již můžete získat nové zkušenosti, se kterými se pak můžete pochlubit v životopisu.

Méně respondentů si myslí, že je vhodné změnit práci po delším období činícím 6 až 9 let. K takovému názoru se klaní především starší generace. Přece jen mezi staršími lidmi spíše nalezneme zaměstnance pracující pro jednu firmu celý život.

Mladší zaměstnanci považují za optimální dobu práce pro jednoho zaměstnavatele 3 až 5 let, starší generace klidně až 9 let.

Je správná na změnu práce?

Pokud jste v práci nešťastní nebo hledáte zaměstnání, které by vás bavilo, publikovaných inzerátů je přehršel. Růst platu a zajímavé benefity mohou být rozumným důvodem pro změnu zaměstnání. Nízká míra nezaměstnanosti navíc naznačuje, že kdy jindy byste měli změnit práci, než právě teď.

Pozor je potřeba ale věnovat tomu, že situace na trhu práce je pravděpodobně neudržitelná a pokud společnosti začnou propouštět své zaměstnance, začnou z lidí, kteří jsou ve firmě nejkratší dobu a nebylo do nich investováno tolik finančních prostředků a nezískali ještě velké množství nových dovedností. Ale risk může být zisk, správně?

Tip: Potřebujete rychle práci nebo přivýdělek? Zkuste pracovní agenturu. Poradíme vám, na co si dát při práci přes agenturu pozor.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Personalistika a HR