Generace y a generace z. To jsou skupiny mladých lidí, které se pomalu ale jistě stávají další a velmi důležitou součástí pracovníků produktivního věku. Mnoho firem si s nimi ovšem neví rady. Jak mladou generaci zaujmout a udržet v práci?
Pracovní den podle generace Y
Patříte do mladé generace Y nebo generace z? Pak si pravděpodobně přejete hlavně zajímavou nebo kreativní práci, do které budete moci přinést i svoje nápady. Také vás neurazí rychlý profesní růst, vysoké platové ohodnocení, a nejlépe žádné přílišné pracovní vypětí. Generace y obecně navíc většinou nechce pracovat pod tlakem korporátů, ale bližší jsou jim menší start-upy nebo zajímavé a příjemné rodinné firmy. Generace následující po generaci y je generace z. A přestože generace y začíná pomalu ale jistě tvořit základ mladých lidí v produktivním věku a generace z ještě netvoří hlavní pracovní sílu, bude se generaci y v mnohém podobat.
Podívejte se také na článek platové tabulky.
Generace y začíná pomalu tvořit hlavní skupinu lidí v produktivním věku.
Smysluplná práce a čas na relaxaci
Generace y má, co se týče pracovního trhu, skutečně poměrně jasno. Chce smysluplnou práci a zároveň dostatek času na odpočinek a relaxaci s blízkými nebo rodinou. Důležitý je pro ně také samozřejmě nárok na dovolenou. V zásadě na jejich požadavcích není nic až tak špatného, jednoduše chtějí, aby měli dobře ohodnocenou práci, která je bude bavit, a ve které spolu s přesčasy nestráví většinu svého života. Mnoho firem ale neví, jak s toutu generací y pracovat. A přitom cesta není až tak složitá - stačí jedince (a to nejen ty z generace y nebo generace z) zaujmout, podporovat, posouvat dál a poté si je také udržet.
Které další základní znaky generaci y spojují?
Těchto pár znaků, je pro generaci y společných:
- Zdraví je nejdůležitější
- Efektivita práce
- Aktivní vzdělávání
- Flexibilita na osobní čas ale i na práci
- Čas na záliby
- Realizace vlastních nápadů
Mnoho lidí v mladém produktivním věku pracuje také na živnostenský list.
Nedostatek zaměstnanců řeší celé Česko
Pokud firmy chtějí získat nové zaměstnance na delší dobu (a to třeba ty z generace y nebo generace z, budou se muset snažit. Z výzkumu PwC totiž vyplývá, že zaměstnanci chybí napříč obory v celé České republice. A nedostatek uchazečů o práci bude dále trvat. Proto by se firmy měli dlouhodbě snažit zaměstnávat také právě mladé generace.
Některé firmy o mladé zaměstnance nemají zájem
Část lidí neví, jak s generací y pracovat, a mladí lidí vidí jako líné lidi, kteří si něco vymýšlí. Pokud ovšem budou v reprodukci tohoto názoru pokračovat, tak se, podle průzkumu, o zájem mladých lidí u nich pracovat připraví. Ti totiž nemají žádný problém s tím, měnit rychle pozice a pracovní místa, jestliže jim ta současná nevyhovuje. Navíc firmy bez mladých lidí a jejich nápadů mohou velmi brzy ztrácet na popularitě.
Mladí lidé nemají problém s tím, rychle měnit pozice a zaměstnání.
Digitální revoluce pomocí generace y
Jedna z mnoha věcí, o které se firmy připraví, pokud nebudou chtít zaměstnávat mladé lidi, bude velké know-how ohledně používání internetu a sociálních sítí. Firmy totiž stojí na prahu digitální revoluce s koncovkou 4.0 a internet v ní bude hrát obrovskou roli. Pokud si tedy firmy mladé lidi v tuto chvíli nakloní a zaměstnají je, bude to pro ně do budoucna znamenat velkou výhodu v porozumění celé digitální revoluci.
Firmy čeká digitální revoluce s přívlastkem 4.0.
Jak tedy mladé lidi zaujmout a udržet ve firmě?
Podívejte se na základní tipy, jak přistupovat k mladé generaci tak, aby vám zůstala nakloněna a co udělat pro to, abyste si je ve firmě udrželi.
1. Dobrá firemní kultura
Příjemné vztahy v práci jsou základem všeho. Pokud je firemní kultura pozitivní, přitáhne to přirozeně mnoho nových zaměstnanců a ti stávající ve firmě rádi nadále zůstanou. Nerozhoduje ani v takovou chvíli, jestli je v dané firmě vysoký plat, ale spíše to, jaká je tam celková atmosféra a zda jsou tam zaměstnanci spokojení.
2. Kariérní růst
Další věc,k kterou si mladí lidé přejí, je kariérní růst. Není to vlastně nic překvapivého ani u jiných generací, ovšem mladí lidé nemají problém v případě nedostatku této „podmínky“ práci změnit. Zajímají je například různá školení, jazykové kurzy a tak dále.
Kariérní růst je věc, kterou si přeje většina zaměstnanci. Mladí ovšem chtějí postupovat po žebříčku mnohem rychleji.
3. Flexibilita
Z průzkumu PwC navíc vyplývá ta skutečnost, že všichni zaměstnanci bez ohledu na věk nebo obor, mají zájem o flexibilitu pracovní pozice. Velká většina z nich si přeje možnost home office, tedy práce z domova, nebo používání moderních technologií. Flexibilita je jednoduše jednou z nejdůležitějších věcí a mnoho uchazečů tento zaměstnanecký pracovní benefit vyhledává cíleně. Mnoho z nich si totiž uvědomuje, že nechce strávit celé dny v práci, ale že chce mít možnost pracovat tak trochu jinak.
4. Potřebná transparentnost
Mladí lidé mají také chtějí transparentnost pracovního prostředí. Nelíbí se jim porady, kde se sejde jen pár lidí, nebo „pomluvy“ o tom, kdo má například dostat výpověď. Důležité je pro ně také dostávat aktuální informace ohledně chodu firmy.
Uznání zaměstnanců a celkově zpětná vazba
Uznání je jedna z nejdůležitějších věcí a přitom v ní má mnoho firem mezery. Pro zaměstnance je zásadní vědět, jak se jim v rámci firmy vede a zda svoji práci odvádějí dobře. Díky tomu se mohou stále zlepšovat a upřímně projevené uznání a pochvala navíc může zvýšit produktivitu práce.
Mladá generace potřebuje ke kvalitní a spokojené práci také kvalitní a hodnotný feedback.
Hodnocení zaměstnavatelů
Máte všechny tyto „benefity“ v práci k dispozici? Daří se vám na pracoviští udržovat příjemnou firemní kulturu a transparentnost? Nebo je tam naopak mnoho věcí, na kterých by bylo třeba pracovat? Ohodnoťtě vaši firmu a zaměstnavatele (ať už bývalého nebo současného) a můžete tak pomoci ukázat ostatním potenciálním uchazečům, zda je vaše firma pro ně to pravé. V případě negativního feedbacku alespoň můžete ukázat firmám, na čem je ještě třeba pracovat.