Možná vás jako personalistu zajímá, jak sestavit pohovor tak, aby byl přínosný jak pro vás, tak nejlépe i pro uchazeče. Jaký systém zvolit a na co při pohovoru nezapomenout?
Pohovor otázky: Nechte více mluvit kandidáta
Pokud chcete o kandidátovi zjistit opravdu všechno, co potřebujete aplikujte jedno základní pravidlo. Je to pravidlo 80/20, tedy uchazeč by měl mluvit přibližně 80 % a vy jako personalista 20 %. Zkuste si dávat pozor na to, aby to tak bylo. Neskákejte kandidátovi zbytečně do řeči, nerozpovídejte se více, než je třeba. Stačí být příjemný a klást vhodné otázky. Pamatujte, že chcete zjistit co nejvíce informací o uchazeči.
Kolik času vám trvá udělat jeden pohovor?
Pohovor otázky? Chce to pozitivní atmosféru
Jak už bylo řečeno výše, příjemné vystupování je (z obou stran) základ. Pokud budete působit povýšeně nebo s nezájmem, tak si pište, že kandidát o vaší firmě nebude známým referovat úplně nejlépe. A to rozhodně nechcete. Snažte se působit příjemně a hlavně se zájmem. Navoďte milou atmosféru, ve které vám potenciální zaměstnanec vaší firmy bude chtít sdělit všechno potřebné. A snažte se ať neodchází nepříjemně překvapen.
Podívejte se také na článek o tom, jak využít brand building i na pohovoru.
Nechávejte svému uchazeči volnost
V prvé řadě nepokládejte otázky, na které se dá odpovědět “ano” nebo “ne”. Jde vám hlavně o to, zjistit o vašem kandidátovi co nejvíce relevantních informací. Pokládejte tedy takové otázky, na které je nutné odpovídat rozvitě. Vždy myslete na to, co od odpovědi čekáte, co chcete zjistit a proč. Díky tomu, že vytvoříte vhodné otázky a necháte uchazeče volně hovořit, může se k vám dostat spoustu velmi důležitých informací.
Jakou odpověď chcete od kandidáta slyšet a proč?
Důležité jsou otázky z konkrétních oblastí
Pro každou pozici je třeba najít takového člověka, který na ni bude co nejvíce sedět. Rozmyslete si tedy nejdříve, co daná pozice obnáší nejen z hlediska práce, ale také schopností a třeba i klíčových charakterových kvalit, a ptejte se konkrétně: “Můžete mi popsat, co si představíte pod slovem důvěryhodnost?” Můžete poté dále navázat na to, kdy je například důvěryhodnost podle kandidáta zásadní a kde by neměla chybět.
Jestliže máte připravený nástin otázek, které budete uchazečům o místo pokládat, zodpovězte si nejdříve ještě tyto otázky:
- Dostanu odpověď na to, co potřebuji?
- Jaké a kolik informací touto otázkou získám?
- Jsou otázky pohovoru v této podobě pochopitelné?
Pokud jste na všechny otázky odpověděli ano, máte téměř vyhráno.