Mít dobrý nápad je jedna věc, ale co když chybí peníze na jeho realizaci? Zahodit dobrou ideu by byla jistě škoda, zkoušeli jste ale najít si nějakého investora? Pokud nevíte jak na to, v našem článku si můžete přečíst pár rad.
Hledám investora – jak na to?
Míst, kde investory hledat, je hned několik. Většinou jde o nějaké asociace nebo například školy či členská sdružení. U nás můžete najít celou řadu investičních společností, mezi které patří například Pioneer Investmens. Investoři si k nim vkládají peníze a společnost nese za jejich investice zodpovědnost a poskytuje jim kompletní péči a dlouhodobé zhodnocení.
Hledat můžete například i online investory. Oslovit investory je možné prostřednictvím formálního dopisu nebo e-mailu. Důležité ale je, abyste věděli, na co přesně investora hledáte, co mu můžete nabídnout a podobně.
Oslovte školy a univerzity
Všemožné školy a hlavně tedy univerzity bývají v ohledu investic a nejrůznějších spoluprací na nových a slibných projektech velmi vstřícné. Spolupráce s takovými institucemi se často nazývá firemním inkubátorem, kde se nápad může vytvářet bez vnějších vlivů veřejnosti. To ale může být občas i na škodu. Výhodou spolupráce se školami je především to, že je většinou možné využívat všech výhod a také platformu dané univerzity.
Použijte internet
Investora lze najít i online. V dnešní době je takový způsob investic zcela běžný. Není ovšem podmínkou, že musí jít o online projekt. Investor, který nabízí svůj vklad online, rád investuje i do offlinových projektů. Existuje celá řada portálů, kde se investoři a potencionální společníci sdružují a nabízejí svůj kapitál, případně jen pokukují po poptávkách začínajících podnikatelů.
Venture capital a private ekvity
Při shánění investorů se můžete setkat s pojmy „venture capital“ a private ekvity“. První pojem, tedy venture capital, patří k investicím do relativně mladých společností, které potřebují kapitál pro svůj rychlý rozvoj. To se vás tedy týká v případě, že přicházíte s něčím novým a potřebujete to teprve rozjet.
Private ekvity se pak využívá především při odkupu firem managementem společnosti nebo externím subjektem. To se vás tedy při shánění investora pro nový projekt týkat nebude.
Tiché společenství
Svého potencionálního investora můžete oslovit například s žádostí o takzvané tiché společenství. K tomu slouží formální dopis nebo e-mail. V praxi to znamená, že váš společník za svou investici bude získávat určitý podíl na zisku, ale nebude se nijak významně podílet na rozhodování o produktu či službě, do které peníze vložil.
Před hledáním investora si o samotném investování zjistěte nějaké informace, ať máte ve všem jasno.
Jak získat investora
Pokud na realizaci svých nápadů nemáte peníze a hledáte tedy investora, je jasné, že to není jen tak. Abyste investora získali, musíte ho především zaujmout a hlavně přesvědčit o tom, že se mu investice do vašeho projektu vyplatí. V první řadě platí, že musí jít o skutečně zajímavou službu, případně výrobek. To ovšem neznamená, že produkt už musí být doveden k dokonalosti, ve chvíli kdy investora oslovíte, ale jeho hlavní myšlenka musí být naprosto bezchybná.
Než investorovi hlavní myšlenku představíte, je vhodné si zjistit, zda se jedná o někoho seriózního.
Podnikatelský plán
Podnikatelský plán musí být detailní, přesný a musí mít hlavu a patu. Nemusíte si kvůli tomu hned shánět ekonomy a právníky, ale je důležité použít selský rozum a zamyslet se na výnosy, které podnikání přinese. To je totiž přesně to, co investora bude zajímat. Nezapomeňte si také dobře zmapovat konkurenci, celkový trh v daném oboru a také možná rizika.
Přečtěte si také, jak založit společnost s ručením omezeným a získejte co nejvíce informací.
I vaše osobnost může investora přesvědčit
Pokud za investorem dorazí někdo, z koho na první pohled bude čišet nervozita, strach a nejistota, investor se pro něj zřejmě nakonec nerozhodne. Na investiční schůzce musíte za každých okolností působit sebejistě a musí být vidět, že víte, co děláte, a co od projektu chcete. Každý správný investor bez mrknutí oka dokáže zhodnotit vaše vystupování, houževnatost, nebo schopnost rychlé reakce a práce pod tlakem. Důležité pro něj bude také to, zda umíte oslovit zákazníky a prodat svůj produkt.
Investorovi nejde jen o hezký výrobek
Vždy si pamatujte, že investor vám peníze nedá jen proto, že váš produkt je pěkný. Tito lidé investují, aby vydělali. Investorům jde i o to, že se vy budete danému projektu intenzivně věnovat, takže kromě toho, že budete diskutovat o jeho vkladu do vaše výtvoru, připravte si také povídání o tom, co do projektu vložíte vy. Zmiňte například informace o tom, jak dlouho už nad projektem trávíte čas, kolik jste do něj investovali a podobně. Zkrátka musíte ukázat, že to myslíte vážně a nejde jen o krátkodobé poblouznění.
Svému projektu musíte věnovat vše, abyste zapůsobili na investora a aby měl projekt úspěch.
Pamatujte také na to, že investoři chtějí vidět, že se projektu chcete skutečně věnovat. Většinou nejsou nakloněni projektům, kterým byste se věnovali jen na částečný úvazek nebo pouze po večerech. Pokud je ale člověk ochotný riskovat a projekt bere jako svoji hlavní práci na plný úvazek, pak je vysoká šance, že u investora zaboduje.
Nezapomeňte na své podmínky
Samozřejmě nejen investor, ale i vy se držte svých podmínek. Už při výběru investora si pořádně zjistěte, do čeho investovat chce a jakým směrem se ubírá. Řídit se můžete i podle toho, zda je investor někde poblíž vašeho bydliště, nebo podle toho, jak dlouho se investování věnuje. Jasně si nastavte, jak velkou investici potřebujete a jaký podíl základního kapitálu investorovi poskytnete na oplátku za jeho peníze.