Žijeme v konzumní společnosti a tento fakt nejvíce odnášejí naše děti. Proč tomu tak je? Jak naše děti smýšlí o majetku, nákupech, možnostech a penězích? Možná byste se divili, že spousta dětí si neuvědomuje základní fakt, že věci, které přineseme ze supermarketu stojí nemalé peníze, na které rodiče vydělávají prací, za kterou dostávají pravidelnou mzdu a tak pořád dokola. Maminka vysvětlovala dceři, že nejsou čerstvé jahody, protože je zima a holčička zatvrzele oponovala, že přeci stačí zajít do obchodu, kde ty jahody jsou. 30 let zpátky, když byla zima, jsme se nejčastěji dostali k ovoci, které jsme si během léta a podzimu sami zavařili a další ovoce bylo nedostatkové zboží.
Doba se změnila, věda a technika se vyvinuly, ale jak se změnila současná mládež? Mladí lidé, děti žijí jinak, než žili před 30ti lety. Mohlo by se zdát, že vedeme kvalitnější život, ale je tomu tak doopravdy? Jak jsou naše životy a životy našich dětí ovlivňovány penězi?
Současná mládež a bohatství
Děti by měly již od počátku své existence pochopit, že peníze nejsou samozřejmostí a mělo by se podle toho s penězi nakládat. Žijeme v době, kdy děti mají nadbytek všeho. Děti mají nadbytek jídla, oblečení, hraček, dovolených, techniky a dalších vymožeností, o kterých si mohly děti před 30 lety nechat zdát. Své potomky obdarováváme hodnotnými dárky během celého roku (nejen na Vánoce, narozeniny či svátky) a pro děti je samozřejmostí pokoj plný hraček. Jídla máme dostatek, vybíráme si, co budeme a nebude jíst, běžný standardem je zimní i letní dovolená, apod.
Běžní představitelé současné mládeže vlastní mobilní telefon, počítač, televizor mají v dětském pokoji i obýváku, čas tráví hraním počítačových her a jsou naprosto odříznutí od reality a povinností, které řešila mládež před 30 lety.
Nejde pouze o povinnosti, jde také o zážitky. Dříve děti trávily mnohem více času na čerstvém vzduchu se svými vrstevníky, pomáhaly rodičům, podnikaly rodinné výlety, aj. Jejich životy byly možná chudší materiálně, ale mnohem bohatší na zážitky a prožitky.
Měli bychom se vrátit k podstatě žití, života a prožívání a ukázat našim dětem, že život není pouze o majetku, vlastnictví, pokoji plném hraček, nejnovější značce telefonu a penězích. My dospělí jsme tu od toho, abychom našim dětem ukázali, jak s penězi hospodařit.
Níže Vám přinášíme 7 tipů, jak naučit děti hospodařit s financemi.
1. Jak naučit děti hospodařit s penězi?
To, jak děti smýšlí o penězích a jak s nimi nakládají, je plně ovlivňováno tím, jaký vzorec jsme jim jako rodiče předali. Děti vědomě i nevědomě kopírují a opakuji chování svých rodičů. Pokud rodiče žijí tzv. od výplaty k výplatě, půjčují si peníze, nejsou schopní ušetřit, je velmi pravděpodobné, že přesně takto budou žít ve své dospělosti i jejich potomci. Správné není ani utrácet za všelijaké vymoženosti současné doby, velké množství hraček, techniky či kupovat nadbytek jídla a poté ho následně vyhazovat.
Jak naučit dítě finanční gramotnosti? Nejdříve Vám doporučujeme, abyste se drželi výše zmíněných základů a Vaše dítě nepřesytili věcmi, nákupy a nekonečnými možnostmi. Než novou Barbie, Vaše dcera více ocení, když s ní půjdete pouštět do parku draka, kterého je možné společně vyrobit nebo zakoupit například v katalogu Pompo. K Mikuláši nemusí obdržet Váš syn dárkovou tašku plnou nejluxusnějších sladkostí, bohatě postačí, když vyrobíte vlastní adventní kalendář. A takto bychom mohli pokračovat i dále.
Pochopili jste, co se Vám snažíme říct? Méně je někdy více a v tomto případě to platí dvojnásobek. Lásku si za peníze nekoupíš. Pro Vašeho potomka není důležitá bezedná peněženka, stojí o zážitky, které s Vámi prožije.
2. Kdy a jak začít s výukou finanční gramotnosti?
Dobře hospodařit s penězi je důležité i pro Vás. Šetřete! Udělejte si finanční rezervu! Vaše peníze utrácejte s rozumem! Spořte! Investujte! Zaopatřte sebe, svou rodinu, své děti! Dobré základy vystavte Vašemu dítěti již od narození!
Ve věku 2 - 3 let dítě začíná vnímat, že chodíte na pravidelné nákupy, že je potřeba jednou za čas obměnit šatník, že probíhají oslavy svátků, narozenin, Vánoc, že platíte penězi a Váš potomek začíná aktivně užívat slovíčko "chci". V tomto okamžiku nastává čas, kdy je důležité s dítětem o financích mluvit.
3. Mluvte s dítětem o penězích!
Jak jsme předeslali výše, mezi 2. a 3. rokem dítě začíná vnímat, že, než se domů dostane nějaká věc, je potřeba jít do obchodu, věc vybrat a zaplatit. Našim úkolem ale je, aby dítě pochopilo, že chodíme do zaměstnání, kde pracujeme a za vykonanou práci dostaneme výplatu.
V tomto období je důležité dítěti ukázat, že nemůže mít vše, co si jen zamane. Jdete do obchodu a dítěti je slíbena zmrzlina, z ničeho nic by ale moc chtělo ten loupák. Vysvětlete, že ano, může mít loupák, ale už se nebude kupovat zmrzlina. Rovněž není nutné jít 14 dní po Vánocích do hračkářství a koupit zde novou stavebnici, protože je tak skvělá, krásná, úžasná a Vaše dítě ji chce.
4. Povědomí o cenách
Okolo 4. roku dítěte se zaměřte na cenu jednotlivých výrobků. Vysvětlujte, kolik rohlíků koupíte za cenu jedné zmrzliny, ukažte, že Barbie, která se dceři tak moc líbí, stojí stejně jako nákupní vozík plný potravin, zeptejte se syna, zda chce raději nové autíčko nebo chce na celý den do zoologické zahrady, apod. Možná budete oponovat, že čtyřleté dítě není schopné tato fakta vnímat, my Vás ale ujišťujeme, že je to naprosto ideální věk pro uvědomění si hodnoty kupovaného zboží.
Také pomáhá, když namalujete na A3 čtvrtku všechny české peníze a bankovky a k nim uděláte totožné hodnoty peněz jiných peněz a bankovek, například namalujete/vystřihnete desetikorunu a vedle ní znázorníte, že je to stejná hodnota jako 2 pětikoruny, či 5 dvoukorun nebo 10 korun. Dítě bude tato hra bavit, rozvine si matematickou představivost a rychle pochopí, jak vysoko si která bankovka stojí.
5. Kdo šetří, má za 3!
Kdy začít dávat dítěti kapesné? I tady se nabízí 4. rok jako ideální řešení. Začněte napříkla 20 CZK/týdně, kdy do roka bude mít v kasičce přibližně 960 CZK. Po roce si Vaše dítě může peníze vzít a koupit si například nové auto na ovládání, o kterém tak dlouho mluví. Dítě nádherně uvidí, že mu roční úsilí (dlouhá doba) vyneslo auto a nyní je kasička prázdná. Bude ho to motivovat k dalšímu šetření a hospodaření s penězi.
S každým dalším rokem můžete kapesné navyšovat po 10 CZK. V 6ti letech bude Vaše dítě týdně dostávat 40 CZK a to mu vynese ročně přibližně 1 920 CZK a to už není malá částka. Navíc můžete zavést speciální odměny za svátek a narozeniny či za pomoc v domácnosti.
6. Hotovost nebo bankovní karta?
Jak jsme již řekli, doba se posunula a banky vidí i v dětech potencionální klienty, proto některé české banky nabízí také možnost dětských bankovních účtů, například od 8 let. Tady je potřeba zvážit, kde a za jakých okolností bude dítě platební kartu používat a zda mu tím nedáme moc velkou volnost a nezávislost. Myslíme si, že dítě by se mělo nejdříve naučit hospodařit s hotovostí a teprve poté může disponovat svou vlastní platební kartou.
7. Výuka finanční gramotnosti v České republice
Rodinám se snaží pomoct také Ministerstvo financí ČR, které v roce 2013 spustilo program Česká strategie finančního vzdělávání (finanční gramotnost do škol), který přinesl na české základní a střední školy výuku finanční gramotnosti. Děti jsou seznamovány s financemi, učí se s nimi hospodařit, je jim vysvětlena podstata finanční gramotnosti, aj. Celý tento koncept probíhá formou hry a zábavy, kdy děti zakládají fiktivní podniky, obchodují, vymýšlejí a realizují projekty, ve skupině či jako jednotlivci a účastní se celorepublikových soutěží.