Drtivá většina lidí v produktivním věku do práce jednoduše chodit musí. Je ovšem zásadní rozdíl mezi tím, jestli chodíte do zaměstnání rádi, máte dobré vztahy na pracovišti a práce vás naplňuje. Nebo je to naopak a práce pro vás představuje nezbytné zlo. Podívejte se, jak poznat, jestli děláte pro vás tu pravou práci, nebo je čas posunout se dál.
Dobré a přátelské vztahy na pracovišti
Průměrný zaměstnanec stráví zhruba třetinu svého života na pracovišti. To znamená průměrně osm hodin denně s lidmi, kteří nejsou jeho rodina nebo které si nevybral jako své přátele. Proto byste se měli v pracovním kolektivu cítit komfortně a v rámci možností také co nejlépe vycházet se svými nadřízenými. Při výběru zaměstnání už nehraje roli výsledný průměr známek na škole, ale spíše dovednosti a kompetence uchazeče o pracovní pozici.
Nikde není psáno, že musíte být se svými kolegy nejlepší kamarádi a svého šéfa uznávat jako absolutní autoritu. Proto se také lidské vztahy dělí na osobní a profesionální. Pokud si lidí v práci vážíte po obou stránkách, vyhráli jste v jackpotu. Velmi často se ale stává, že lidé mají rádi svou práci, ale se vztahy na pracovišti už to tak růžové není.
Existuje několik jasných známek toho, že práce, kterou vykonáváte, vás neuspokojuje. Varovným znamením je, že už v neděli odpoledne nebo ke konci dovolené s nelibostí přemýšlíte nad tím, že zase budete muset do práce. Potom není příliš daleko k výpovědi ze strany zaměstnance. Extrémními variantami špatných pracovních vztahů je pak bossing, situace, kdy si na vás nadřízený zasedne, a mobbing, tedy forma šikany ze strany spolupracovníků.
Spokojenost zaměstnanců se odvíjí nejen od vykonávané práce, ale také od pracovního kolektivu a přístupu nadřízených.
Chcete kopat pro tým
Požadavky na schopnost týmové spolupráce a týmového ducha obsahuje nejedna nabídka práce. Často nejde jen o prázdná slova. Mnoho firem stojí a padá na spolupráci různých lidí i celých oddělení, protože dokončení mnoha projektů jednoduše není v moci jednoho člověka. Průměr známek na škole není to nejdůležitější, co potřebuje zaměstnavatel vědět o svých zaměstnancích. Spokojenost zaměstnanců se pak odvíjí i od ochoty jednotlivých členů týmů spolupracovat a navzájem si pomáhat.
Pokud se přistihnete, že až příliš často odmítáte žádosti svých kolegů o pomoc, je na čase se zamyslet, jestli nenadešla chvíle na změnu povolání. Obvykle se jedná o situace, kdy za vámi spolupracovník přijde s žádostí o laskavost, a vy se na něco vymluvíte, protože se vám nechce. Pokud si nejste jistí, jak oznámit odchod ze zaměstnání, podívejte se na vzor výpovědi.
Lidé, kteří jsou se svou prací spokojení, obvykle žádosti o pomoc neodmítají. Jde jim především o to, aby svým dílem přispěli k co nejlepšímu výsledku. Vyjít vstříc kolegovi, který nestíhá uzavírku, není problém, protože oba máte společný cíl. To samozřejmě neznamená nechat se zneužívat. Musíte mít jistotu, že se jedná o reciproční, tedy oboustrannou, laskavost.
Pokud vás otravuje dělat věci nad rámec svých povinností nebo pomáhat kolegům, i když nemusíte, možná je čas na změnu.
Nenosíte si práci domů
Žádná práce není jednoduchá a u každé hrozí větší či menší riziko stresu. Není nic špatného si čas od času postěžovat na náročný projekt, kolegu, který všechny brzdí nebo nadřízeného, který má přehnaně vysoké požadavky. Pokud ale chodíte každý den domů z práce nespokojení a frustrovaní, škodíte tím sami sobě.
Nikdo nemá rád lidi, kteří nedokážou mluvit o ničem jiném, než o tom, jak jim jejich práce leze na nervy. Takto negativně naladění lidé kazí náladu nejen sobě, ale celému svému okolí. V případě, že na otázky ohledně práce reagujete skeptickým povzdechnutím, je na čase oprášit životopis a dát výpověď ze strany zaměstnance. Nabídek práce je v současné době mnoho.
Lidé, kteří si v jednom kuse stěžují na práci, škodí nejen sami sobě, ale i svému okolí.
Máte možnost seberealizace
Profesní růst a možnost přijít se svými vlastními nápady je jedním z klíčových aspektů spokojených zaměstnanců. Nikdo nechce stagnovat na místě nebo roky přešlapovat na stejné pozici. I sebezábavnější povolání ve skvělém kolektivu začne nudit, pokud bude člověk vykonávat každý den tu stejnou práci.
Jestli se řadíte mezi zaměstnance, kteří si to nechtějí v práci lidově řečeno odsedět, dobře si hlídejte, jestli máte v práci možnost se posouvat dál. Ti, kteří se chtějí v práci osobnostně i profesionálně rozvíjet, by mohli v případě nepružného vedení začít trpět. Dobrá práce vám umožní navrhovat změny k lepšímu díky podpoře kolegů i vedení.
Proaktivní jedinci s tahem na branku by se měli obloukem vyhýbat firmám, kde se jim na jakýkoli nápad dostane negativní odezvy. Jedná se samozřejmě o konstruktivní připomínky a nápady, které mají potenciál skutečně něco změnit. Pokud v práci neustále slýcháváte, že dané věci nejdou změnit, protože se prostě dělají určitým způsobem, začněte si prohlížet nabídky práce.
V zaměstnání byste měli mít možnost prezentovat svoje nápady a měli možnost se aktivně podílet na změnách k lepšímu.
Jdete správným směrem
Jak tedy poznat, že děláte tu správnou práci? Stačí si položit několik otázek. Například jestli chodíte do práce jen proto, abyste vydělávali peníze, a ve volném čase se věnujete tomu, co vás baví. Sami musíte vědět, jestli máte větší radost, když vám na účtu přistane plat za každodenní rutinu nebo za činnost, která vás naplňuje.
Nebylo by pro vás lepší dělat práci, ve které uplatníte svůj talent a vlohy? Hledání té správné práce můžete znamenat i zásadní životní rozhodnutí. Například, že už nechcete být zaměstnanec, ale podnikat sám na sebe. Nebo naopak. Každá změna je těžká, ale kvůli dlouhodobé spokojenosti se vyplatí o ní uvažovat.
Nejlepší cesta, jak poznat, jestli děláte tu správnou práci, je poznat sám sebe. Zamyslete se, co vás baví, jaké máte zájmy a co jste se dosud naučili. Kdo vlastně jste, jaké máte přirozené schopnosti a vlastnosti. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Takových otázek je celá řada a díky nim bude snazší určit, jestli je vaše stávající zaměstnání pro vás to pravé.