Nastupujete do nové práce a chcete zapůsobit na lidi kolem dobře? Potom byste se měli držet několika zásad, které vám mohou pomoci při zaplouvání do nového kolektivu. Přečtěte si je v našem článku.
#1 Úsměv je základ
Jestli chcete na vaše nové spolupracovníky zapůsobit dobře, měli byste v prvé řadě zanechat dobrý první dojem. Toho můžete docílit například tak, že budete hned první den na své nové kolegy příjemní a budete se usmívat. Nemusíte být přehnaně pozitivní a rozdávat úsměvy na úplně všechny strany, ale hodí se, abyste hned první den nepůsobili jako “kakabus”. Jinak byste lidi kolem vás odradili od toho, aby se s vámi vůbec bavili. A to se první den v práci tak úplně nehodí.
Úsměv vám může pomoci v tom, že zanecháte dobrý první dojem.
#2 Zajímejte se o lidi a situace kolem
Úsměv sám o sobě tak úplně nestačí. Pokud chcete přidat ruku k dílu a zanechat dobrý dojem ohledně vaší osoby, tak se také rozhlížejte kolem sebe a snažte se přispět k řešení problémů, ke kterým byste se nachomýtli. Ovšem pamatujte na to, že není třeba se zapojovat do problémů, které se vás netýkají. První den je základ být něco jako pozorovatel celkového dění a atmosféry v kanceláři. Hodně vám to o dané společnosti a týmu řekne.
První den (nejlépe i týden) v práci se snažte být něco jako pozorovatel, který se ale zajímá a pomůže, když je potřeba.
#4 Nebojte se ptát, pokud si nevíte rady
Možná (nebo dost pravděpodobně) se necítíte na to, abyste hned první den s každým komunikovali. Pravdou ale je, že mnohem lepší, než být šedá myš v koutě, která navíc udělá spoustu chyb jenom proto, že nevěděla jak na to, je lepší stále zvídavá osoba, kterou zajímá, jak věci kolem ní fungují.
Lepší, než sedět v koutě, je ptát se na věci klidně i opakovaně.
První den totiž naprostá většina lidí neví, co všechno je potřeb zařídit a jak to v práci chodí. Hlavně díky tomu, že se budete ptát ukážete, že máte o danou pozici a firmu celkově zájem, a že se chcete dostat do role co nejdříve.
#5 Snažte se vyhnout intrikám
Možná jste si hned první den všimli, jak a jaké jsou v práci utvořeny skupiny, nebo kdo proti komu bojuje. Vy se ale snažte nepřiklánět se ani na jednu stranu. Zdánlivý nepřátelé totiž mohou být pouze rozhádaní nejlepší přátelé a tak se do jejich konfiktů nikdy nevmněšujte, pokud skutečně nevíte, kdo má pravdu, nebo jak to vlastně všechno bylo.
Intriky vám v postupu dlouhodobě nijak nepomohou.
Stejně tak, pokud máte vy s někým problém, neříkejte to ostatním, ale promluvte si nejdříve s danou osobou a snažte se to všechno probrat osobně. Naštvání nebo pomlouvání není úplně nejlepší cestou k tomu, aby vás ostatní měli rádi.
#6 Buďte připraveni na řešení konfliktů
Asi doufáte, že hned první den nebudete muset řešit žádné problémy. Pravděpodobně ne, ale buďte připraveni na to, že stát se může cokoliv. Snažte se k případným problémům přistupovat zodpovědně a klidně. První dojem udělá opravdu hodně.
Chcete pracovat na živnostenské oprávnění? Tak se podívejte také na článek, jak si zařídit živnostenský list.
#7 Snažte se být korektní a slušní
Až tedy nějaké ty problémy budete řešit, snažte se také vyhnout tomu, že budete nepříjemní, hádaví nebo dokonce sprostí. Konflikty (nejen v práci) by se měly řešit tak, že budete co nejvíce korektní a slušní. Sprostým slovům nebo čemukoli nevhodnému se skutečně vyhýbejte. Mohlo by to pro vás znamenat třeba i výpověď. Na druhou stranu, lidi bez názoru se nikam nedostanou, nikdy je nebude slyšet a nikdy nic neprosadí.
Hledáte novou práci? Podívejte se na aktuální volné pracovní nabídky.