Rekordně nízká nezaměstnanost, díky které se firmy poohlížejí po možnostech robotizace a automatizace, vytváří nové profese. Komu umělá inteligence práci vezme a komu jí naopak dá?
Když se dají lidé nahradit roboty
Nedostatek pracovní síly na trhu práce nutí zaměstnavatele snižovat požadavky na zaměstnance a naopak zvyšovat platy a benefity. Mění se také politika náboru zaměstnanců i dávání výpovědí. Kromě toho má rekordně nízká nezaměstnanost ještě další důsledek. Firmy hledají možnosti, jak nahradit chybějící zaměstnance umělou inteligencí. Díky navýšení investic do toho sektoru už roboti vykonávají profese, které předtím zastávali lidé. Například prodavače nebo administrativní práce lze nahradit chytrými systémy. Některým lidem tak umělá inteligence práci bere, ale pro jiné ji vytváří. Už dnes začínají vznikat nová povolání.
S rekordně nízkou nezaměstnaností a nedostatkem volných pracovních sil úzce souvisí také rozvoj sektoru umělé inteligence a robotizace. Díky investicím začínají vznikat nové profese.
Čtvrtá průmyslová revoluce
V současné době se ocitáme v době, která je nazývána čtvrtou průmyslovou revolucí neboli 4.0. Technologický rozvoj s sebou nese požadavek na nové specializace. Vzhledem k tomu, že se dnes vše točí kolem počítačů, internetu a online prostředí, souvisejí nová povolání právě s tímto odvětvím. Nejedná se ale jen o nejrůznější specialisty, kteří umějí elektronická zařízení ovládat, spravovat a servisovat nebo kteří se orientují v datech, úložištích, e-learningu či online marketingu. Další skupinou jsou profesionálové z oblasti vývoje, IT, kodéři, designéři apod. Velký boom je také mezi youtubery, blogery a influencery. Velkým lákadlem těchto profesí je, že mohou být vykonávány odkudkoli na světě, kde je připojení k internetu. Stačí podepsaná dohoda o provedení práce nebo živnostenský list a daný specialista může spravovat servery pražské firmy třeba z Bali.
Čtvrtá průmyslová revoluce souvisí s internetem a počítači, proto nové profese budoucnosti vznikají právě ze souvisejících odvětví. Online prostor generuje velké množství možných povolání.
Zaměstnání budoucnosti
Nové požadavky vznikajících profesí vytvářejí také nové nároky na kvalifikaci uchazečů o práci. Jaké profese se stanou v budoucnu běžnou záležitostí a co budou muset žadatelé o konkrétní práce ovládat.
Testeři a recenzenti produktů
Nakupování online je dnes naprosto běžnou záležitostí. Pokud ale člověk neobjednává běžný nákup potravin nebo drogérie a nechce kupovat zajíce v pytli, udělá si nejprve rešerše. Samotný prodejce může v popisu zboží vychválit do nebes a nemusí to být pravda. Na řadu tak přicházejí recenze lidí, kteří produkt sami ozkoušeli a svou zkušenost popsali. Nejedná se jen o klasické uživatelské recenze, kde si lidé vyměňují své názory. Často se jedná o placené profese, kdy člověk dostane daný produkt, který otestuje a popíše. Zvláštní kategorií jsou pak lidé, kteří testují počítačové hry, ze kterých se stal výdělečný obchod. Profesionální hráči jsou placení za to, že hry hrají, natáčejí o tom videa nebo píší blogy. Další skupinu představují youtubeři, blogeři a influenceři. Pokud je jejich kanál dostatečně sledovaný, dokážou konkrétním produktem oslovit širokou škálu potenciálních zákazníků. Za to jsou firmy ochotné platit zlatem.
SEO marketing a copywriting
Firmy stále častěji hledají lidi, kteří by psali texty na jejich blogy, webové stránky nebo vytvářeli příspěvky na sociální sítě, včetně vyhledávání fotek a dalších grafických podkladů. Požadavky na texty jsou většinou poměrně specifické a často musejí obsahovat klíčová slova, podle kterých je pak najdou vyhledávače. Takové texty pak může psát víceméně každý, kdo si umí hrát s jazykem a má bezchybnou gramatiku. Copywriting také vyžaduje schopnost vcítit se do filozofie firmy i odhadnout potřeby cílové skupiny a dát textům určitý tón.
Fakt, že se budou stránky zobrazovat ve vyhledávačích na předních místech, zase umí zajistit SEO specialista, který umí analyzovat a optimalizovat webové stránky pro vyhledávače a fulltextové vyhledávání. SEO optimalizace neboli Search Engine Optimalization zajistí, že bude forma i obsah webových stránek vhodná pro automatizované vyhledávání. Kariéra SEO specialisty vyžaduje počítačově zdatnější jedince.
Vývojář, programátor
V současnosti je potřeba čím dál tím víc lidí, kteří by vyvíjeli a programovali aplikace do mobilních telefonů, programy do počítačů a další informační systémy či databáze pro nejrůznější oblasti od logistiky, přes správu budov až třeba ke zdravotnictví. Kariéra vývojáře znamená dobrou znalost programování. Mezi programátory může také patřit technik robotizace, který se stará o roboty na automatizovaných pracovištích. U takové zaměstnance je pak potřeba technické vzdělání.
Virtuální asistent
Rostoucí oblibě se také těší kariéra typická pro podnikání na volné noze, tzv. virtuální asistent. Jde o práci, při které člověk vykonává činnosti typické pro klasické asistenty, ale na dálku a přes internet. Většinou jde o administrativu, ale může se jednat také o technické nebo tvůrčí úkony. Virtuální asistent může vykonávat administrativní úkony, spravovat e-shop, poskytovat zákaznickou podporu, dělat marketingové a internetové průzkumy, plánovat schůzky, objednávat letenky, pořádat eventy a mnoho dalších činností. Obvykle služeb virtuálního asistenta využívají menší firmy a subjekty, které nemají dostatek financí nebo prostoru pro stálého zaměstnance.