O kolik snazší by byla vaše práce, kdybyste přišli na konzistentní a předvídatelný způsob, jak získávat nové potenciální klienty a zákazníky? Ze všech marketingových technik pro firmy využívající koncept B2B patří social selling na LinkedIn k těm nejefektivnějším. Dostanete tu totiž hodně muziky za málo peněz. Mnoho lidí dnes používá LinkedIn jen jako zdroj informací o firmách při přípravě na pohovor, on přitom nabízí mnohem víc.
Ať už jste prodejcem, vlastníkem B2B firmy, obchodníkem nebo profesionálem na volné noze, LinkedIn je pro vás nutností, pokud chcete mít mimořádné výsledky. Tento fakt už si uvědomilo v Česku 1,6 milionu lidí, kteří LinkedIn používají. Celosvětově počet uživatelů stoupl dokonce na 610 milionů. Ať už mezi ně patříte nebo ne, v tomto článku se dozvíte, jak na social selling chytře.
Co je LinkedIn a social selling
LinkedIn je profesní sociální síť, na které se setkávají profesionálové z nejrůznějších oborů. LinkedIn si můžete představit jako ekvivalent společenské události, kam jdete potkat zajímavé lidi z vašeho oboru, poklábosit s nimi o tom, co děláte a vyměnit si vizitky. Je to něco jako Facebook vaší kariéry.
Na LinkedIn je hlavním cílem vytvářet si kontakty a mít neustále nablízku lidi, se kterými spolupracujete nebo byste rádi spolupracovali. A samozřejmě také budovat svůj brand a pověst.
Social selling znamená používání platforem sociálních médií a dalších digitálních nástrojů a procesů k navázání kontaktu s potenciálními zákazníky, což zvýší prodej. Pro podniky B2B je budování perspektivních vztahů na platformách jako je LinkedIn zásadní.
Social selling = budování vztahů
Fenomén LinkedIn – kroky k založení profilu
Pokud chcete využít LinkedIn social selling ku svému prospěchu, rozhodně musíte při zakládání profilu splnit následující čtyři body tak kvalitně, jak jen je ve vašich silách.
- Mít úplný profil, který působí profesionálně
- Použít kvalitní fotku jako profilový obrázek
- Ujistit se, že váš profil LinkedIn je zaměřen na klienta
- Poprosit vaše kontakty, aby vám napsaly hodnocení
Dokonale vyplněný profil s profesionální profilovou fotografií je základ. Podle statistiky samotného LinkedInu se 50% potenciálních zákazníků vyhýbá spolupráci s lidmi s neúplnými profily.
Stejně tak jako při jakékoliv jiné reklamě se i LinkedIn musíte přizpůsobit své cílové skupině. Zeptejte se tedy sami sebe:
- Jak vypadá váš ideální klient a jak se prezentuje na LinkedIn?
- Jaký je typický jazyk pro jejich podnikání, odvětví nebo organizaci?
- Jakým výzvám čelí? Jaké má potřeby?
A následně svůj profil přizpůsobte jim. Konec konců vy osobně je nezajímáte. Zajímá je, jak dokážete naplnit jejich potřeby a vyřešit jejich problémy. Jakkoliv tvrdě to zní, ten, kvůli komu si otevřeli váš profil, jsou oni sami.
Poslední zásadou je, že musíte získat na svůj profil pozitivní zpětnou vazbu. Když se lidé rozhodují, s kým navážou spolupráci, často je ovlivňují rozhodnutí, která učinili ostatní. To znamená, že čím více doporučení máte, tím lépe.
Klíčem k získání doporučení je kout železo, dokud je žhavé. Pokaždé, když obdržíte nějakou formu pozitivní zpětné vazby nebo chválu prostřednictvím e-mailu nebo soukromé zprávy, poděkujte odesílateli a poté se jich zeptejte, zda by jim nevadilo napsat to na váš LinkedIn.
Jak na LinkedIn social selling
Pokud jste se drželi čtyřech pilířů, které jsme uvedli, brzy budete na LinkedInu jako doma. Jakmile si LinkedIn osvojíte, zjistíte, že existuje mnoho dalších nástrojů, díky kterým může váš profil stoupnout na popularitě.
Heslo úspěchu na LinkedInu zní: Buďte aktivní.
Vše, co musíte udělat pro to, aby byl váš profil viděn, je přispívat, přispívat, přispívat. Nenechte ho umřít. Musíte se o něj starat. Pravidelné updaty by měly být samozřejmostí.
Vytvářejte kvalitní obsah, který zajímá vaši cílovou skupinu. Průzkum LinkedInu ukazuje, že po přečtení vlastního obsahu společnosti má 82% lidí ke společnosti větší sympatie a 60% lidí to inspiruje k hledání dalších informací. A to přece chceme, ne?
Také sdílení obsahu vytvořeného jinými uživateli, pokud je relevantní pro vaši cílovou skupinu, vám pomůže. Je to nezbytná součást marketingové strategie, ačkoliv máte i svůj vlastní originální obsah.
Když si vytváříte svou sociální bublinu, nejprve se spojte se stávajícími kolegy, klienty a dalšími profesionály, které znáte mimo LinkedIn. Přidejte se do skupin, které se vás týkají a začněte konverzaci!
LinkedIn Social Selling Index (SSI) Score – jak jste na tom
Zajímalo by vás, jak si na LinkedInu vedete? Proto je tu SSI Score. Je to jeden z nástrojů, který vám ukáže, jak vám to jde a případně, co zlepšit. To vše zdarma a v přehledných grafech.
Jsou tu čtyři oblasti, které SSI Score hodnotí:
- Budování osobní značky
- Nacházení správných kontaktů
- Angažovanost
- Budování vztahů
První z ukazatelů hodnotí celkový vzhled vašeho LinkedInu včetně dosahů příspěvků. Můžete ho zlepšit například doplněním profilu nebo publikováním článků. Druhý sleduje, jak dokážete navazovat kontakty a zda k tomu využíváte pokročilé nástroje.
Třetí popisuje angažovanost ostatních uživatelů s vašimi příspěvky. Jde například o komentáře, sdílení a zprávy. Poslední ukazatel značí, zda dokážete budovat důvěru, vést skutečné konverzace a zaměřit se na potřeby klientů. Tedy jestli neupřednostňujete prodej před budováním vztahů.
Doporučujeme si toto skóre hlídat, protože vám může napovědět, kam váš profil směřovat. Reflektuje totiž dosah příspěvků, který vám může napomoci k tomu, aby se váš profil dostal ke správným lidem. Potencionálním zaměstnavatelům, klientům nebo spolupracovníkům. Proto se snažte dostat SSI Score ve všech oblastech co nejvýše.
Hurá na LinkedIn
V dnešní době má celosvětově stránku na LinkedIn 73.07 % firem a dokonce 77 % všech náborářů. Je tedy slušná pravděpodobnost, že je na něm i zástupce firmy, o které sníte, že pro ni budete pracovat. Je záslužné, že hledáte volná pracovní místa, ale co takhle přidat se na LinkedIn a nechat je, ať si najdou vás? Nebo ho použijte jako nástroj reklamy pro váš produkt. Možností je spousta, stačí jen začít.
Všichni jsou už na LinkedInu, buenos días, já tam taky jdu.