Jak rozjet Facebook ve výrobní společnosti? | VímVíc.cz

Miroslav Horký: Jak rozjet Facebook ve velké výrobní společnosti

17. 01. 2019

Právníkovi, nyní vedoucímu právního oddělení a oddělení rozvoje zaměstnanců ve společnosti TRCZ s.r.o. Miroslavu Horkému, nebylo lhostejné, že největší zaměstnavatel regionu je pro valnou většinu okolních obyvatel jednou velkou neznámou. Rozhodl se to tedy změnit. Prostřednictvím sociálních sítí otevřel továrnu veřejnosti.

Miroslav Horký popisuje začátky firemního Facebooku TRCZ

Uvědomuje si, že je veliký rozdíl mezi slovy slyšet a poslouchat. Věří, že klíčem k úspěchu je naslouchání lidem a pochopení jejich běžných starostí. Otevřená komunikace uvnitř i navenek organizace je základním předpokladem ke stabilizaci lidských zdrojů.

Zapomeňte na argumenty, proč to nejde

Před čtyřmi lety jsme se rozhodli rozjet naplno facebookové stránky naší společnosti. V několika málo větách vám shrnu náš postup, naše zkušenosti, naše omyly. Nejprve je tedy třeba se rozhodnout, zda do Facebooku jít, nebo ne. V hlavě obvykle začnou vyskakovat argumenty proč ne.

Nemáte co říct? Vždycky máte co říct, někdy i sdílení týdenního jídelníčku nebo přání k Vánocům je lepší než mlčení. Zkrátka ukážete, že vám zaměstnanci a okolí nejsou lhostejní. Nemá se o to kdo starat? Jsou v zásadě dvě možnosti – externí provozovatel – pozor, ten nikdy nebude moci reagovat bezprostředně, nezná vaše prostředí, není zapojen do aktuálního dění. Ideální je vybrat někoho, kdo má přístup k velkému spektru informací, a kdo dostatečně zná celou společnost... právě takovou ideální osobou je někdo z HR oddělení.

Máte špatnou, nebo naopak dobrou pověst? Špatná pověst se dá vylepšit, nebo také ještě zhoršit. Dobrá se dá ještě vylepšit, nebo také zhoršit. V tomhle vám nezaručíme jasný výsledek, ten záleží jen a jen na vás. Když se tedy rozhodnete, že do Facebooku půjdete, je třeba si vše promyslet. My jsme na to šli následovně.

Ideální osobou na správu firemního FB? Pracovník HR oddělení.

Facebook ve firmě bude! Co dál?

Sepsali jsme si naše očekávání a stanovili si cíle. V první řadě to měl být jeden z dalších nástrojů náboru. Cíl byl zvýšit povědomí okolí o TRCZ a vykreslit naše přednosti. Vlastně seznámit široké okolí s tím, co u nás vzniká, jaké jsou možnosti uplatnění. Postupně jsme si uvědomili, že vzhledem k věkovému složení našich zaměstnanců, lze Facebook využít i jako efektivní nástroj pro interní komunikaci. Je dobré si zvolit odpovědnou osobu, ideálně více správců stránek, aby vždy byla v případě nějaké nepříjemnosti v pohotovosti záloha.

Firemní Facebook v podstatě nabízí dva základní styly komunikace. Otevřený a uzavřený. Tedy zda dovolíte návštěvníkům vaší stránky na ni přispívat (psát na zeď, komentovat příspěvky apod.) a nebo zda komunikace bude jednostranná a návštěvníci budou moci jenom číst vaše příspěvky. Uzavřená forma je téměř bez námahy. Na druhou stranu neumožňuje interakci s návštěvníky, nedostáváte zpětnou vazbu a zároveň takové stránky příjemce moc nebaví. Pokud však máte pověst natolik špatnou, je to vhodná forma.

Náš cíl: zvýšit povědomí okolí o TRCZ a vykreslit naše přednosti.
Miroslav Horký popisuje začátky firemního facebooku TRCZ

Někdy nám zaměstnanci pořádně zatápěli

My jsme se rozhodli pro otevřenou formu komunikace. V prvních dvou letech byly chvíle, kdy jsme se opravdu zapotili. V první řadě přijměte fakt, že spousty komentujících, pod ochranou online zdi, nabydou nebývalé sebevědomí. Naleznou recept na záchranu světa a rozhodnou se sdílet své názory veřejně. Potud by bylo všechno v pořádku. Realita je však trošku jiná a Facebook zaměstnavatele občas poslouží jako skvělá oběť špatné nálady, příležitost k ventilaci.

Abychom však nepřeháněli, jedná se o jedince (byť jsou bohužel vždy dobře vidět), naprostá většina uživatelů Facebooku vám nebude nic hanlivého na zeď psát. Máte-li otevřený Facebook, tj. všichni mohou přispívat, je třeba opravdu hlídat diskuse. Příklad z praxe. Při inzerci na volnou pozici se zvrtla diskuse na úplně jiné téma. Veřejně se pod inzercí začaly probírat intimní vztahy mezi zaměstnanci. To vše navíc v 11 večer. Je třeba být ve střehu a mazat.

Máme stanovené pravidlo, že při mazání vždy píšeme, že jsme smazali komentář a proč. Samotné hodnocení stránky se nedá moc regulovat, buď ho máte, nebo ne, může hodně přinést a hodně vzít. Stejně je to i s hodnocením na Googlu nebo právě portálu Vímvíc.cz.

Uživatelé, pod ochranou online zdi, nabývají nebývalé sebevědomí a hledají recept na záchranu světa.

Několik rad na závěr

Na závěr několik dobrých rad pro vedení firemního Facebooku:

  • vyhněte se politice a to v jakékoliv formě,
  • vyhněte se dlouhým statusům, pokud to není nezbytně nutné,
  • nikdy se nenechte v diskusi strhnout k napadání a „vracení“,
  • nikdy si nedělejte legraci ze svých zaměstnanců.

Na úplný závěr musím poukázat na nezanedbatelná pozitiva firemního Facebooku. Tedy co nám vlastně Facebook za několik let přinesl? Díky Facebooku jsme rapidně rozšířili povědomí o naší společnosti, měříme, odkud kandidáti přicházejí a Facebook je uváděn jako častý zdroj. Občas nás kandidáti za facebookové stránky i pochválí. Facebook je výborný nástroj pro CSR, kampaně se šíří masově a my tak můžeme velice rychle dostat informaci tam, kam chceme. Zároveň používáme Facebook jako efektivní nástroj interní komunikace – plánované události, komunikace přes messenger se zaměstnanci – je to pro ně jednodušší.

Hlavně mladá nastupující generace totiž občas ani neví, jak komunikace face to face probíhá. Prostřednictvím Facebooku můžeme řadu věcí efektivněji vysvětlit a odůvodnit – jsme velká společnost (nástěnky, zpravodaj apod. už tolik nefrčí). Velikým plusem jsou minimální náklady. Placeného obsahu je v porovnání s ostatními nástroji inzerce minimum a dosah je ohromný. Facebook stále frčí, byť se trochu mění. Nastupuje i Instagram, svoji popularitu stále drží i Youtube…

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo

Témata:

Úspěch v kariéře Uvnitř firem a kanceláří Personalistika a HR