Co je klíčové pro to, aby zaměstnance jejich práce bavila? Jak se dá v práci předejít syndromu vyhoření? Přečtete si rozhovor s HR specialisty firmy PROMEDICA PRAHA GROUP, a.s. o tom, jak to chodí v jejich firmě.
Co je podle vás klíčové pro to, aby zaměstnance jejich každodenní práce bavila?
Zaměstnanci musí vědět, že jejich práce má smysl a jaký. Zásadní je, aby viděli, že firma šlape a postupně roste. Neméně důležité je také prostředí. Máme tady hezky, čisto, příjemně a pro úsměv či vtípek nemusíme chodit daleko ☺
Co děláte pro to, aby zaměstnanci rozuměli, jaký smysl má jejich práce a jak přispívají k celkovému úspěchu společnosti?
V interním průzkumu jsme se ptali našich zaměstnanců zda ví, jak jejich práce přispívá k fungování firmy. Odpověď nás naprosto dostala, protože výsledné číslo je 100 % pro ano. Naši zaměstnanci vědí, jak je jejich práce důležitá, ať už se jedná o kterýkoli díl skládačky. Ví to obchodníci, skladníci i lidé z kanceláře. Prostě všichni.
U nás každý ví, jak důležité je zrovna jeho přispění k celku.
Základem úspěchu je podle mě jednoduše dostatečná definice pracovní náplně když člověk nastoupí, a také v průběhu pracovního poměru. Ať už je to při různých celofiremních setkáních nebo třeba když projde obchodní ředitel kanceláří a prohodí nějaký vtípek s kolegyněmi z klientského oddělení.
Co je podle vás klíčové, aby se předešlo rutině?
Klíčové je vidět za sebou výsledky svojí práce.
Jak poznáte, že vaši zaměstnanci při práci plně využívají svoje schopnosti a dovednosti?
Podle jejich výkonů a přístupu k pracovním úkolům. Časem se ukáže, kdo kolik zvládne a jak. Pak se můžeme zaměřit jak na slabší místa ve výkonu, tak zároveň pracovat i na silnějších dovednostech, které můžeme dále rozvíjet.
Podporujete nějaké způsoby rotace práce nebo horizontální kariérní rozvoj?
Ano, ale není to tak časté. Jsme omezení strukturou.
Jak získáváte od zaměstnanců zpětnou vazbu a informace o tom, zda je jejich práce baví a naplňuje?
Jednou ročně děláme interní průzkum. Otázky měníme dle potřeby. K tomu jsme se již dvakrát zúčastnili průzkumu spokojenosti a motivovanosti zaměstnanců Aon Best Employers pořádaný firmou Aon. Skvělé výsledky tohoto srovnání jsou pro nás ukazatelem toho, že máme spokojené a motivované zaměstnance. Ovšem zjistit, jak si stojíme v porovnání s dalšími firmami, nestačí. Ocenění je velký úspěch a také závazek. Chceme udržet minimálně takový stav spokojenosti, jako byl v loňském roce.
Zpětnou vazbu mohou zaměstnavatelé i zaměstnanci najít v hodnocení firem na VímVíc.
Pracujete v PROMEDICA PRAHA GROUP, a.s. s prevencí syndromu vyhoření?
Své zaměstnance, troufám si říct, známe natolik, že v případě pracovních výkyvů nebo změn situaci ihned řešíme. Tedy aby k vyhoření vůbec nedošlo. Nějakou přesnou strategii nebo metodiku pro tyto případy nemáme. Myslím si, že v rámci obchodního týmu kus práce udělají vedoucí divizí, a také obchodní ředitel. Vždy je na vedoucím pracovníkovi, aby dobře znal své podřízené a uměl včas reagovat na vzniklou situaci. V Promedice máme přímou cestu k vedení, což si myslím, že také nahrává dobrým vztahům a může být do jisté míry prevencí syndromu vyhoření.
V PROMEDICA PRAHA GROUP, a.s. nahrává dobrým vztahům mimo jiné také přímá cesta k vedení.
Setkala jste se s tímto syndromem z pozice HR? Co považujete v takové situaci za nejužitečnější řešení?
Setkala jsem se s tím nepřímo. Nejlépe je syndromu vyhoření předcházet. Pokud však někoho ze zaměstnanců postihne, tak je třeba zmapovat situaci, vyslechnout zaměstnance a zapojit i přímého nadřízeného. Zhodnotit situaci a hledat řešení, které bude vyhovovat oběma stranám. Jak zaměstnanci, tak zaměstnavateli. Může se stát, že zaměstnanec dojde do bodu, kdy už si nemáme co nabídnout a naše cesty se rozejdou.
Máte kromě práce ve firmě čas i na zábavu? Jaká máte očekávání od teambuildingů a firemních akcí, pokud nějaké pořádáte? Daří se vám tato očekávání naplňovat?
Prostor pro zábavu se najde. Jak už jsem zmínila, v rámci kanceláře nechodíme pro vtípky daleko, a i když máme různorodý tým, tak nám to krásně funguje. V současné době nemáme akci, kterou přímo nazýváme teambuilding. Dvakrát ročně máme setkání obchodního týmu, které má formální i neformální program. A nechybí ani vánoční večírek, kdy se sejde opravdu celá firma.
I když máme různorodý pracovní tým, tak nám to krásně funguje.
A co se týká očekávání? Stačí když se lidé sejdou, pobaví a dají si něco dobrého. Připomenou si, co firma dělá, její účel, a jak se jí daří. V květnu jsme se zúčastnili běhu pro Thomayerku a myslím si, že to byla vydařená akce.