Co se vybaví zaměstnancům za slova, když se řekne Zonky? ZEBRA – PŘÁTELSTVÍ – ZÁBAVA – FAJN KOLEKTIV – RYCHLOST… Toto všechno vystihuje, jak to uvnitř firmy funguje.
Ondřej Šnejdrla, šéf HR v Zonky, odhaluje, jak vypadal jeho první den ve firmě, co obnáší práce na HR, a prozradí i tipy, které se vám mohou u pohovoru (nejen v Zonky) hodit.
Jaká byla tvoje cesta do Zonky?
Stejnou cestou jako velká část mých kolegů. Už mě nebavil korporátní bankovní svět, kde je všechno sešněrované, procesy počínaje, dress codem konče.
Ale v bankovním světě, světě peněz a čísel, jsem přece jen zůstat chtěl. A takových možností na českém trhu zas tolik není. Tak jsem poslal životopis do Zonky a od první chvíle jsem byl nadšený. Z jednání, z prostředí, z otevřenosti. A trochu překvapený, že jsem na pohovoru dostal od neznámého vojína ránu nábojem z nerfky.
Jak vypadal tvůj první den?
Těžký den, pořádně jsem nevěděl, co přesně mě čeká. Ti lidi okolo byli všichni šíleně vysmátí. Říkal jsem si, že se určitě znají roky, vyprávějí si zážitky z víkendu, mnoho z nich ho trávilo společně, střílejí po sobě nerfkou, aby upozornili na neodpovídání na Slack. Sakra, co tu budu dělat?
A od druhého dne v tom jedu s nimi. Teda s námi…
V Zonky máš na starosti tým HR, zatímco rok jsi vedl schvalovací procesy. Co vše teď spadá do náplně práce celého týmu?
HR v Zonky není založena na byrokracii, té je jen tolik, kolik je opravdu třeba. HR v Zonky spočívá spíš v péči o zaměstnance, a to jak o ty potenciální, tak o ty stávající. Každý den je pro nás nová výzva a každý den přemýšlíme, jak a co ještě zdokonalit nebo totálně změnit. Rád říkám, že jsme zákaznickou péčí a naším zákazníkem je zaměstnanec.
Staráme se o hledání nových lidí, máme pod palcem sociální sítě i inzertní weby a hledáme ty nejlepší lidi na trhu. A snažíme se budovat nejlepší pracovní prostředí, pravidelně lidi zásobujeme čerstvým ovocem, každý čtvrtek společně snídáme. A jelikož je pro nás důležitý pohyb, zajišťujeme pro lidi i jógu, kruhový trénink a běh.
Dnes je čím dál složitější sehnat nové zaměstnance. Jak to funguje u vás?
Díky minimální fluktuaci naštěstí nenabíráme velké davy lidí. Nábor nováčků je spojený hlavně s naším raketovým růstem. Důležitý je pro nás výsledek. Nedáváme nikomu hlavu na špalek za to, že udělal chybu. Zároveň je pro všechny ve firmě důležité, že se z chyb umíme poučit a že nás posunou dále.
I to může být jedna z hlavních věcí, která zaujme kandidáty při pohovoru. Na co dalšího nové zaměstnance lákáte?
Nové kolegy lákáme hlavně na práci ve fintechu, který má skvělou firemní kulturu, nikdo si tu opravdu na nic nehraje, tykáme si, jen těžko v davu poznáte, kdo je manažer a kdo účetní. Každý z nás je totální originál a to nás neskutečně baví.
Když jde zájemce na pohovor, ať už jde o jakoukoliv pracovní pozici, co vás ve firmě na kandidátech zaujme, čím vás dokážou překvapit?
Vždycky nás potěší originální životopis, třeba nedávno nás dostal jeden, který byl celý v designu Zonky. Vždy však vyhrává jednoduchost, doba slohových prací je dávno pryč. Je to jako celý náš byznys – i životopis musí čitelný, jednoduchý a taky trochu odlišný.
Zajímají nás především zkušenosti, hlavně pak ty, které nás jako společnost posunou zase o kus dál. Pohovor je dost formální pojem, mluvme spíše o setkání, o kafi, kde si vyjasníme, zda práce ve fintechu, kde je všechno agilní, rychlé a postavené na měření, je pro kandidáta to pravé ořechové. Na většině kandidátů rovnou vidíme nadšení z našich open space kanceláří, občas si ale nejde nevšimnout prvotního zděšení.
Máš nějaké doporučení pro všechny, kteří se chystají na pohovor? Jak se prosadit a získat vysněnou práci?
Nebojte se prodat své úspěchy. Naopak, berte je jako svou velkou devízu. V Česku se úplně mylně vžilo sousloví „samochvála smrdí“. Nám naopak voní, jsme rádi za každého šikovného člověka, je pro nás inspirací a my chceme inspirovat – chceme inspirovat naše zákazníky, že půjčky se dají dělat jinak a lépe, a chceme se inspirovat mezi sebou. To nás žene dopředu.