Přebíráte byznys a nebo poskytujete váš vlastní novému šéfovi? Jak zakomponovat do stávajícího chodu společnosti změny a přitom proti sobě nepoštvat věrné, dlouholeté zaměstnance?
Přebíráte byznys? Nasajte místní atmosféru
Mnoho firem, společností, restaurací a celkově jakýkoli byznys a podnikání má svou určitou tradiční atmosféru, kterou není radno měnit, protože právě kvůli ní si ji najdou ti správní zákazníci. Některé tuto svoji atmosféru dědí již po desetiletí, a každý správný byznysman proto pozná, že zde by se změny v této oblasti nevyplatily. Sledujte tedy hlavně to, jaká klientela k vám chodí a díky čemu se k vám stále vrací. Tito zákazníci jsou pro vás nejdůležitější a nemá cenu dělat velké změny u něčeho, co funguje.
Víte, co je to fond pracovní doby?
Sledujte, jaká klientela k vám chodí, co od vás vyžaduje, díky čemu se vrací.
Pokud máte restauraci a chcete do vašeho menu přidat nové jídelní prvky, vždy nejprve od zaměstnanců zjistěte, jaká jídla jsou nejvíce vyhledávaná a ty na menu rozhodně ponechejte. Jinak by vaši zákazníci mohli být zklamaní. Můžete ale ve stejnou chvíli také přidat pár dalších nových dobrůtek, pokud se na to cítíte a myslíte, že by v tom mohl být skrytý potenciál růstu.
Mohlo by vás také zajímat - článek kontrolní hlášení pro plátce DPH.
„Kde je můj farmářský hamburger? Dávám si ho tady už tři roky, každý měsíc a najednou je pryč?“
Jak naložit s převzatým podnikáním?
Velmi důležitá je také celková atmosféra vašeho podniku nebo firmy. Mnoho lidí může mít k místu určitý vztah, cítí nostalgii a specifické pocity. Proto je třeba se změnami postupovat opatrně. Stejně opatrně musíte postupovat i co se týče změn například v barech. Často se vyplatí změnit osvětlení (zjemnit nebo naopak zesílit podle typu baru) a také přidat různé typy alkoholu. Nic však neubírejte, dokud nepoznáte, jaká klientela k vám nejčastěji chodí, a pokud si ji chcete udržet.
Chcete ve firmě přidávat plat? Přečtěte si, jaká je průměrná čistá mzda v Česku.
„Chtěli jsme získat i jiné klienty, tak jsme přidali trochu luxusnější a dražší jídlo. Původní jídlo jsme ovšem nechali také.“ - Takto nějak by mělo vypadat vaše myšlení.
Poznejte všechny vaše zaměstnance
Zaměstnanci jsou pro vás velmi důležití. Máte s novými lidmi dobrý vztah? Jsou ve firmě déle, jak vy, a proto byste s nimi měli vést důkladné rozhovory o tom, jak to tam chodí, co podle jejich názoru funguje a co nefunguje, případně co by si přáli zlepšit. A pamatujte - opatrné změny se netýkají jenom gastroprůmylsu. Pokud přebíráte jakoukoli firmu nebo společnost, vždy nejprve poznejte lidi, způsob fungování a pak teprve zkoušejte zavádět určité změny.
Rychlé tipy nakonec
Shrneme si, co všechno je zásadní pro to, abyste nové podnikání přebrali úspěšně a bez větších problémů.
- Veďte rozhovory se zaměstnanci
- Zjišťujte, co ve firmě dosud fungovalo a co nikoliv
- Vnímejte celou atmosféru společnosti
- Změny zavádějte velmi opatrně a rozhodně ne okamžitě
- Přistupuje ke všemu s radostí