Svou firmu jste budovali, obětovali jste jí spoustu času, vložili jste do ní mnoho úsilí a na čele vám kvůli ní přibyla nejedna vráska. Je úspěšná, dobrá práce! Teď jste se rozhodli ji prodat. Vaším cílem je získat zpět všechny tyhle vklady ve formě adekvátní částky. Jak získat nejlepší podmínky, jak přesně postupovat a kolik si za svou firmu říct? Pokud vám to vrtá hlavou, čtěte dál. Tyto otázky vám v článku zodpovíme.
Prodej firmy začíná založením
Možná, že to nevíte, ale na prodej firmy se připravujete (nebo nepřipravujete), už když začínáte podnikat. Je nám jasné, že když zakládáte firmu a máte hlavu plnou nabírání lidí, zlepšování produktivity a snahy o dosáhnutí zisku, na prodej firmy asi nepomýšlíte. Ale měli byste mít na paměti alespoň to, jakou má vaše firma cenu.
Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou musíte mít na paměti, pokud plánujete prodat svou společnost, je bezchybné a organizované účetnictví. Udělejte si čas na přesné sledování nákladů a jejich dělení do kategorií. Koneckonců, žádný seriózní podnikatel vaši firmu nekoupí, pokud plně nerozumí jejím ziskům a ztrátám.
Největší chybou, které se můžete na začátku podnikání dopustit, je odbyté sledování výdajů. V hektických dnech spuštění start-upu můžete být v pokušení se na to nesoustředit, ale když začnete s bezchybným a podrobným účetnictvím hned, o mnoho let později budete mít lepší předpoklady pro úspěšný prodej.
Firmy na prodej mají fungovat i bez vás
Pokut chcete vytvořit firmu, která je pro potenciální kupující zajímavá, musíte zajistit, aby byla schopna chodu i bez majitele. A to i v případě, že po prodeji nebudete chtít firmu opustit.
Můžete toho dosáhnout tak, že vytvoříte postupy, kterých se budou držet všechny týmy a každý jejich jednotlivý člen. Poté se přesvědčte, že se to skutečně děje. Každé oddělení by mělo mít své osvědčené postupy a metodiky, které jsou bez výjimky dodržovány. A každá pozice ve firmě musí být dobře definována včetně kompetencí a pravomocí, které s ní přichází. Všechny úkony včetně motivace zaměstnanců musí být schopný někdo dělat místo vás.
Zkrátka je potřeba zajistit, že vaše firma skutečně funguje jako firma, a ne jako kult, ve kterém všichni spoléhají na vás. Proto je důležité, abyste všechny své procedury a techniky pečlivě zaznamenávali.
Díky tomu bude váš podnik fungovat jako dobře namazaný stroj, k jehož údržbě nebude zapotřebí mnoho úsilí. Takové firmy nachází kupce nejsnadněji, protože nikdo nechce být po koupi podniku nucen dávat vše do pořádku a mít plno práce. Tyto zásady byste měli implementovat na samém začátku podnikání.
Prodej firmy: Cena
Kolik stojí podnik? Přece tolik, kolik je za něj někdo ochotný zaplatit. Cenu firmy neurčujete vy, ale především situace na trhu a potenciální kupci. Obecně se cena firmy odvíjí hlavně od jejích zisků. Cenu, za kterou se tedy pokusíte firmu prodat, můžete odvodit od výdělečnosti společnosti v kombinaci s aktuální ekonomickou situací a s přihlédnutím ke konkurenci. Samozřejmě pokud nemáte přehled, je nejlepší si najmou poradce, který vám s tím pomůže
Pokud na svou firmu pověsíte nerealisticky vysokou cenovku, bude to konečná. Ale pokud si na druhou stranu řeknete málo – stává se to především vyhořelým podnikatelům, kteří už se touží firmy jen rychle zbavit – taky prohloupíte. Poraďte se, naslouchejte konzultantům a poradcům a nechte si udělat průzkum trhu. Téhle chyby byste mohli dlouho litovat.
Prodej firmy: Kdy?
Pokud už jste dospěli k rozhodnutí, že prodej je vaším konečným cílem, asi se ptáte, kdy byste měli začít s přípravami a v jakém stádiu bude firma na prodej připravená. Základní nápovědou by pro vás měla být ziskovost společnosti a růst. Růst je paradoxně pro potenciálního kupce většinou ještě důležitější měřítko než zisk. Pokud měsíc co měsíc a rok co rok rostete, lidé si snadno spočítají, že se jim investice brzy vrátí.
Vyjednávání o prodeji podniku
Až bude vaše firma připravená na prodej, můžete se obrátit na specialisty na zprostředkování nákupu a prodeje ziskových firem, nebo přímo na potenciální kupce. Mezi ty může patřit například i vaše konkurence. Se všemi vážnými zájemci, se kterými chcete vyjednávat, byste si měli podepsat dohodu o mlčenlivosti, aby nedošlo k úniku interních informací, který by mohl znejistit vaše postavení na trhu.
Poté si uvažte si kravatu a připravte tvrdé lokty na vyjednávání. V praxi se bohužel stává, že vám makléři schválně odhadnou nižší cenu, aby neměli s vyjednáváním takovou práci, pokud tedy chcete z transakce dostat co nejvíc, spolehněte se sami na sebe.
Je důležité nenechat se strhnout emocemi. Jde o byznys, a ten je především o číslech. To, že máte k firmě silný osobní vztah, asi nikoho o koupi nepřesvědčí.
Jak se s firmou rozloučit?
Poslední krok přípravy společnosti k prodeji je rozhodnout se, jaká bude vaše role poté, co se podepíšete na kontrakt. Ať už ve firmě plánujete zůstat, nebo ne, vaše pozice se změní. Jestli budete ve firmě setrvávat, musíte si s novými majiteli vyjasnit, jak budou vypadat vaše nové povinnosti a kompetence.
Pokud řeknete firmě sbohem se vším všudy – což doporučujeme – musíte vymyslet plán. Co budete dělat potom? Do čeho získané peníze investujete? Umíme si představit, že opustit vaše „dítě“ pro vás může být emočně náročné, i když je to to správné rozhodnutí, ale musíte se prostě posunout dál. Připomeňte si všechny dobré stránky, vše, čeho jste dosáhli a co jste vybudovali a získané zkušenosti použijte na své další cestě.
Postup prodeje firmy
Na konec si to ještě všechno zrekapitulujeme. Pokud se rozhodnete prodat svůj podnik, postupujte takto:
- Udělejte si pořádek v účetnictví.
- Zajistěte, že bude firma fungovat i bez vás.
- Zjistěte, jestli už nastal ten správný čas.
- Stanovte cenu (sami nebo s pomocí konzultantů).
- Najděte vhodné kandidáty na koupi a vyjednávejte.
- Rozhodněte (a dohodněte) se, jaká bude vaše další funkce ve firmě.
- Dejte si záležet na smlouvě a podepište ji.
Přejeme vám hladký průběh prodeje firmy a hlavně, ať si dokážete sjednat co nejvýhodnější podmínky. Pokud nevíte, co budete dělat dál, podívejte se třeba na nabídku práce nebo na tipy v čem podnikat!