Hashtag je symbol, který vládne ve světě sociálních sítí. Hashtag představuje symbol křížku, který vyjadřuje příspěvek pouhým jedním slovem. Jeho hodnotu udává počet srdíček, které od uživatelů získá. V poslední době se začaly hashtagy objevovat i v tisku, televizi. Vidět je můžete na billboardech nebo v kampaních. Článek přináší přehled 33 nejpoužívanějších hashtagů. Pojďte se podívat jakou sílu může takový symbol mít a k čemu slouží. Můžete se také naučit, jak hashtag napsat.
Co to je hashtag?
Hashtag je znak, který se znázorňuje křížkem/mřížkou. Slouží k jednoslovnému vyjádření příspěvku, to znamená klíčového slova. Takový symbol skutečně ovládá život na sociálních sítích. Hlavní funkcí hashtagu je snadnější vyhledávání obsahu podle konkrétního média nebo textu.
Slouží k jednoznačnému označení slova nebo dokumentů apod. Hashtag se nejčastěji objevuje na sociálních sítích. Hashtag se píše před významným slovem. Nejvíce se využívá na sociálních sítích jako je Instagram, Twitter nebo Pinterest. V poslední době se v menší míře přidává i Facebook.
Hashtag slouží jako štítek pro kategorizaci témat.
Historie hashtagu
Hashtag byl vytvořen původně pro označení řádku s komentářem v programování. Záměr byl jasnější a zřetelnější přehled v celistvém textu. Konkrétně v programovacích jazycích pro Unix. Od nich se poté inspirovali i ostatní programátoři. Programátorská komunita se jednoslovně shodla, že přidávání "#" před začátek slova bude označovat určitou skupinu nebo téma.
Tímto způsobem vznikl původní hashtag. Jeho využívání se přemístilo i do světa sociálních sítí. Jednoduše proto, že příspěvků na sítí začalo přibývat nekontrolovatelnou rychlostí. A tak se jako první inspirovala sociální síť Twitter. Začali přidávat znak před slova, která označovala určitý předmět zájmu.
Americký expert na technologii, Chris Messina, se snažil jednoduše spojit lidi z celého světa, kteří diskutují o stejném tématu. Úplně první hashtag, který na sociální síti Twitter objevil pocházel právě od Chrise Messiny, #barcamp. Messina se snažil založit diskusi, jenž by se věnoval pouze právě probíhající konferenci BarCamp.
Skutečný převrat přišel v roce 2007, kdy v Kalifornii vypukly skutečně ničivé požáry. Messina se opět pokusil sjednotit diskuzi hashtagem #sandiegofire. Tento krok už posunul hashtag na vyšší příčku z toho důvodu, že tomuto tématu se věnovala celá masa uživatelů Twitteru.
Twitter zařadil hashtag oficiálně do Oxford Dictionary. V roce 2013 začal hashtag využívat i Facebook. A od té doby je hashtag na svém vzestupu.
Hashtag jako propadák
Jako každá novinka, ani hashtag nebyl přijat s úspěchem. Nikdo z nich totiž nechápal, proč by měli hashtagy používat ani k čemu to je přínosné. Někteří z nich dokonce kritizovali i jeho vzhled - #. Dokonce ani spoluzakladatel Twitteru nevěřil, že by se hashtag mohl prosadit. Nikdo ale netušil, jakou budoucnost před sebou hashtag má.
Síla hashtagu
Přesně případ #sandiegofire představuje účel, ke kterému hashtag může sloužit nejlépe. V případě tragédie nebo důležitého problému, jsou sociální média na prvním místě, kde se šíří informace. Příkladem mohou být všechny příklady hashtagů #prayfor, které doslova zaplavily sociální média v období četných teroristických útoků. Mezi lety 2015 až 2017 jich bylo vytvořeno hashtagů typu #prayfor více než 20.
Někteří aktivisté se snaží prostřednictvím hashtagu změnit názory veřejnosti nebo i společenské a politické zaměření. Hashtag může být jedním ze způsobů, jak efektivně zviditelnit témata, kterým se věnují stejně smýšlející lidé. Je to jednoduchá cesta, jak si získat publicitu pro změnu ve společnosti.
V roce 2014 proběhla úspěšná kampaň pro zvýšení povědomí o nemoci ALS se záměrem podpořit její výzkum. Výzva spočívala v polití se kýblem ledové vody. #IceBucketChallenge obletěla doslova celý svět. Pouze na Facebook bylo více 17 miliónů videí. Do výzvy se přidal dokonce i Donald Trump, George Bush nebo David Beckham. Díky jednomu pouhému hashtagu se podařilo vybrat více než 115 miliónů dolarů.
Když vymyslíte hashtag nešťastně, může se zcela lehce obrátit proti vám. Při nejmenším vás může zesměšnit. Příkladem může být zpěvačka Susan Boyle, která v roce 2009 zveřejnila hashtag k propagaci jejího nového alba, #susanalbumparty. Její nepovedený hashtag se dostal dokonce i do tisku.
Jak napsat hashtag
Pro napsání hashtagu máte celou řadu možnosti:
- Alt Gr + X - nejpoužívanější a nejrychlejší způsob, který je dostupný pro většinu klávesnic na PC.
- levý Alt + Ctrl + X - podobná varianta té předchozí, pouze ztížená o třetí klávesu.
- levý Alt + 35 - potřebuje numerickou klávesnici
- Shift + š - tato varianta vyžaduje přepnout na anglickou klávesnici (Alt + Shift)
- Alt + 3 - varianta pro operační systémy iOS
¨
Některé klávesnice už hashtag obsahují.
Kde se hashtag používá?
Byť se hashtag využívá na vícero sociálních sítích, jeho základní smysl zůstává víceméně podobný. Důležité je si ověřit a ujistit se, jak se na dané sociální síti hashtag používá.
Twitter
Twitter, jako průkopník a kolébka hashtagu, zavedl způsob jeho užívání. Slouží především k označení jednoho tématu nebo diskuze.
Instagram
Na Instagramu se hashtag používá hlavně k pojmenování klíčového slova, které vystihuje obsah příspěvku, na Instagramu konkrétně obsah fotografie. Kromě toho můžete použít i celosvětově známé hashtagy pro zvýšený počet shlédnutí vašich fotek nebo videí na profilu. Například hashtagem #instagood nebo #picoftheday můžete jednoduše získat nové sledující.
Facebook
Facebook kombinuje obě dvě předchozí verze. Můžete vkládat jak fotky nebo videa, zároveň tak ale i textové příspěvky. Facebook dokonce umožňuje vložit zároveň stejný příspěvek i na Instagram se stejnými hashtagy. Doposud ale hashtag na Facebook nerozšířil ve stejném měřítku jako na Twitteru nebo Instagramu.
Pinterest
Pinterest jako sociální síť, kterou definují tzv. piny, využívá hashtag především k hledání výsledků obsahující stejné klíčové slovo.Tuto síť ocení především uživatelé, kteří jsou zvyklí na práci s hashtagy z jiných platforem.
Jak napsat úspěšný hashtag?
Základní předpoklad, díky kterému bude váš hashtag úspěšný, jsou tři podmínky:
- zajímavý na první pohled
- nebýt ani moc obecný, ani moc konkrétní
- shromažďovat relevantní příspěvky
Hashtag by měl oslovovat lidi napříč zemí nebo celým světem. Proto byste měli napsat hashtag, jehož obsahu bude rozumět každý. Například hudba, humor, cestování... Prostě to, co znají lidé po celém světě.
Nejpoužívanější hashtagy
Důležitá poznámka. Není možné zjistit, které hashtagy jsou těmi nejpoužívanějšími. Instagram totiž taková data neposkytuje. Přehledy nejpoužívanějších hashtagů, jsou ty nejvíce vyskytujícími se u příspěvků na Instagramu.
Dejte si pozor na zakázané hashtagy
Instagram spravuje seznam hashtagů, které jsou zakázané používat. Společnost pravidelně kontroluje, jaké hashtagy uživatelé používají. V případě, že se v některém příspěvku objeví hashtag blokovaný Instagramem, váš příspěvek bude automaticky odstraněn.
Pozor si dejte i na shadowban
V případě, že použijete nemístní hashtag neznamená, že váš příspěvek bude okamžitě smazán, Instagram váš příspěvek může postihnout shadowbanem. Instagram vám takovou skutečnost nemusí oznamovat. Poznat to můžete jednoduše tak, že si všimnete, že vaše příspěvky přestaly být vidět.
Lidé na vás méně nebo už vůbec nereagují. Instagram se pro takové omezení rozhodne ve chvíli, kdy usoudí o uživateli, že může být pro sociální sítě škůdcem. Často spamuje, obtěžuje svým obsahem nebo jeho profil prostě a jednoduše nechce zobrazovat.
Shadowban absolutně skryje vaše příspěvky před uživateli, kteří vás nesledují a částečně omezí viditelnost před těmi, kteří vás již sledují.
33 nejpoužívanějších hashtagů pro Českou republiku
- #prague
- #czech
- #czechrepublic
- #love
- #praha
- #czechgirl
- #nature
- #travel
- #trip
- photography
- #instagood
- #happy
- #photooftheday
- #spring
- #girl
- #photo
- #summer
- #brno
- #smile
- #czechboy
- #sunnyday
- #europe
- #beautiful
- #picoftheday
- #friends
- #sun
- #like4like
- #me
- #followme
- #fitness
- #like
- #pretty
- #sun