Doporučování uchazečů aneb Referral program je s námi už odedávna. Co je to Referral program a proč by pro nás teď měl být znovu aktuální? A v čem tkví výhody takového doporučování uchazečů?
Jak funguje Referral program
Za cizím a pro někoho určitě neznámým slovem, se skrývá poměrně jednoduchá aktivita, kterou pravděpodobně znají téměř všichni. Jedná se totiž o doporučování uchazečů například zaměstnanci. Referral program funguje tak, že zaměstnanec někomu doporučí pracovní nabídku nebo zaměstnavateli doporučí potenciálního vhodného zaměstnance.
Doporučování na jakékoli bázi funguje už odedávna.
Proč zavést Referral program
Je několik důvodů pro to, zavést do vaší firmy Referral program. V první řadě to znamená levnější nábor pro vás. Jestli totiž často některý z vašich zaměstnanců doporučí někoho, kdo se ukáže jako skvělý uchazeč, odpadne vám mnoho starostí. Také to může znamenat, že se k vám dostanou lepší kandidáti, protože zaměstnanci doporučí jen někoho, kdo by se tam z jejich pohledu hodil.
Další výhodou je to, že zaměstnanci z Referral programu většinou vydrží ve firmě déle.
Referral program je v podstatě pro všechny
Nespornou výhodou tohoto náboru je to, že doporučovat ty nejvhodnější zaměstnance mohou vlastně všichni. Všichni totiž máme určitou síť přátel, bývalých kolegů nebo spolužáků. A mezi nimi se mohou skrývat poklady. Nezapomínejme totiž na to, že situace na trhu práce v Česku je taková, že je větší nabídka než poptávka. Osobní doporučení tedy nakonec může fungovat nejlépe.
Jak začít s Referral programem?
Aby systém Referral programu skutečně fungoval, musíte jej zodpovědně připravit. Základem je také relevantní odměna za doporučení. Pozor ovšem na to, aby vám vaši zaměstnanci nedoporučovali nové kandidáty pouze při vidině peněžité odměny. Současně je důležité také odměnit zaměstnance za to, že vaše nabídky práce sdílejí. Je potřeba takový systém doporučování skutečně promyslet velmi dopodrobna.
Vaše zaměstnance byste měli za vhodné doporučení patřičně odměňovat.
Tipy na odměny za doporučování
Odměny pro zaměstnance by se měly lišit firma od firmy. Tam, kde jsou velmi vysoké platy zřejmě zaměstnance peněžitá odměna nezaujme. Je zde možné tedy uvažovat například o volnu navíc, poukázkách na různé zážitky, restaurace a o jiných “dárcích”. Ve firmě, kde jsou naopak platy průměrné mohou peněžité odměny zaujmout. Stále je tedy třeba myslet na to, jak to u vás ve firmě chodí a co by tak asi mohlo potěšit a rozhýbat vaše zaměstnance.
Podívejte se také na to, jaké jsou recenze firem. Najdete se mezi nimi?