Přinášíme vám rozhovor o tom, jak vypadá pohovor v T-Mobile. Které vlastnosti jsou klíčové pro to, abyste byli úspěšní? Jaké otázky vás mohou zaskočit? Mrkněte, co vás na pohovoru v T-Mobile čeká.
"Tato fotka je z naší konference o inovacích – T-day, na které si studenti, a i náš HR tým, mohli pohrát s robotem Roberta."
Jaké jsou tipy a triky pro uchazeče, který se u vás chce připravit na pohovor?
Ujasnit si, proč se o dané pracovní místo uchází, co se chce naučit, co nového mu/jí má tato příležitost přinést. Dát si pozor, aby věděl/a, na jakou pracovní pozici se přihlásil/a. Nepůsobí dobře, když se kandidát při pozvánce na pohovor ptá, o jaké pracovní místo jde a zda mu/jí můžeme poslat popis dané pozice, protože rozeslal/a CV do mnoha firem a nepamatuje si, o jakou se ucházel/a v naší společnosti.
Tip od nás – při odesílání CV si uložte popis dané pracovní pozice pod názvem firmy, abyste se k němu mohli v případě potřeby vrátit. Před pohovorem si pracovní nabídku ještě jednou přečtěte, ať se vám nepoplete s jinou. Na pohovoru buďte přirození a nepřemýšlejte o tom, jaká je „správná odpověď“. Taková totiž mnohokrát ani neexistuje.
Na jakou nejzáludnější otázku se na pohovoru ptáte?
Neřekli bychom, že klademe záludné otázky. Spíš je to o připravenosti kandidátů, jejich sebereflexi, jasných představách o budoucnosti nebo o tom, nakolik obsah CV odpovídá reálným zkušenostem. Často se kandidátům právě u behaviorálně vedených pohovorů těžko hledají odpovědi na otázky typu „Co se vám nepovedlo a přesto to byla velká zkušenost do budoucna?“, „Popište konkrétní příklad, kdy jste přišli s novým řešením.“, „Popište situaci, kdy jste udělali něco navíc.“ a podobně. Za náročné mohou někdy považovat kandidáti i testy, kterými ověřujeme jejich odbornost.
Jakou vlastnost by měl mít každý kandidát, kterého hledáte?
Nevybíráme jenom podle toho, co umí. To se u nás mohou doučit. Zejména v současné době, kdy se některé typy pozicí těžko obsazují, protože odborníci na danou oblast na trhu nejsou nebo jich je hodně málo. Proto hledáme především zákaznicky orientované lidi, kteří ve změnách vidí spíše příležitost a ne hrozbu. Lidi, kteří se nebojí nových technologií, mají chuť na sobě pracovat a něco dokázat. Lidi, pro které jsou důležité vztahy v týmu a bude je to v naší partě bavit. Zkrátka mezi kandidátem a námi musí být ta správná chemie.
Hodně důležité je, zda má kandidát naše DNA (tj. jestli zapadá do naší firemní kultury).
Jak u vás probíhá přijímací řízení?
První krok je na kandidátovi. Pokud máme aktuálně v nabídce volných pozic práci jeho/jejich snů, stačí se přihlásit do výběrového řízení. Vyplnit on-line dotazník, přiložit životopis, motivační dopis a odeslat. V tomto momentu má on/ona hotovo a my ho/ji budeme kontaktovat. Pokud se dostane přes prvotní selekci životopisů, kandidátovi voláme a ověřujeme u něj podmínky, přes které nejede vlak. Může jít například o angličtinu, datum nástupu. Je to takový první kontakt s kandidátem a už takto přes telefon na nás zanechává první dojem. Pokud tímto filtrem kandidát projde, zveme ho na osobní pohovor.
Na pohovoru si spolu povídáme o zkušenostech, o tom co kandidát hledá a co můžeme uchazeči nabídnout my.
V dalších kolech se pak může setkat s assessment centrem nebo vypracováním odborného testu. Zpravidla už na prvním kole pohovoru bývá kandidátův budoucí šéf. Když výběrové řízení vyhraje, má od nás pracovní nabídku v kapse. Pokud se naše nabídka zamlouvá i jemu/jí, zbývá už jen podepsat pracovní smlouvu. A my se těšíme na den nástupu, kdy se stane součásti našeho týmu.
Máte nějaký zajímavý zážitek nebo vtipnou zkušenost z pohovoru?
Někdy kandidáti dokážou zaskočit i naše ostřílené recruitery. K jedné takové situaci přispěl kandidát, který až v polovině pohovoru zjistil, že přišel na úplně jinou pozici. Dokonce nám na počátku rozhovoru odkýval i jiné jméno. Ale chápeme, že nervozita dělá své ☺. A že láska na první pohled nezná hranice, potvrdila kandidátka, která během prvního pohovoru pozvala svého potenciálního nadřízeného na rande. Toto jsou chvíle, kdy se i recruiter cítí opuštěný :)
Čím vás může uchazeč na pohovoru nejvíce zaujmout?
Když si na nic nehraje a přirozeně nechá vyniknout svou osobnost. Když zaujme znalostmi a pokládá smysluplné otázky, ze kterých je patrné, že ví, o čem mluví. Není snad nic horšího, než povrchové mluvení o svých přednostech a hraný zájem o pozici nebo společnost. Proto na pohovoru nezapomeňte na upřímnost a klidně i smysl pro humor. A překvapte recruitera třeba neobvyklým koníčkem, díky kterému si vás zapamatuje.
Buďte úpřímní, na nic si nehrajte. Máte neobvyklý koníček? I díky němu si Vás budeme pamatovat :)