Martina Mentlíková vede v Zonky oddělení přímého obchodu, který se proti minulosti
hodně vyvinul. Doby, kdy šlo o směnný obchod, jsou dávno pryč, dnes rozhodují
tabulky, výřečnost i neústupnost. Jak to s přímým obchodem funguje v největším
českém fintechu?
„Zonky mění finanční gramotnost v Česku.“
říká Martina, šéfka Direct Sales v Zonky. Odkud
si bere zpětnou vazbu, jaké má rady pro začínající obchodníky a co pro ni znamená vyspělá
společnost?
Martino, když se řekne „direct sales“ v Zonky, co si pod tím může člověk zvenku
představit?
Do direct sales spadají veškeré třetí strany, přes které k nám chodí klienti žádat o půjčku.
Představte si pod tím webové stránky prodejců, srovnávače nabídek, slevové portály nebo
také finanční poradenské firmy.
Říká se, že být obchodníkem není v dnešní době jednoduché – jaký na to máš pohled
ty?
Je to úhel pohledu. Pokud to má někdo v sobě, tak vlastně prodává – aniž by to věděl – i ve
chvíli, kdy mluví o něčem se zápalem s upřímnou snahou druhému pomoci a vyřešit nějakou
jeho potřebu. Pro mě je obchod hra, miluji ho a nemyslím si, že je složitý. Přiznávám ale, že
není jednoduché takové lidi najít. Vždy do svého týmu hledám lidi, kteří jsou zapálení a na
věci koukají jednoduše stylem „to půjde“ – a s tím pak opravdu všechno jde. Říct si, že je
něco těžké, je předpoklad pro to, aby to těžké opravdu bylo, tak se snažím na to takto
nekoukat.
Samozřejmě ale z pohledu situace na trhu a přesycení trhu vším možným je obchod
opravdu dřina. Zákazníci už jsou ze všeho unavení a musíte jim nabídnout daleko více než
dříve, abyste je zaujali. Ale to je přece super, ne? Trh se tím zkvalitňuje a nutí lidi přemýšlet,
což je něco, co definuje vyspělou společnost.
Jaké byly tvoje začátky v Zonky?
Krásné, vzpomínám na ně moc ráda. Bylo to učení, učení, učení a vždycky budu za tu
příležitost budu vděčná. Nejvíce mě zaujalo, že i půjčky dokážou být dobrým produktem,
který lidem pomáhá, a Zonky má přidanou hodnotu v tom, že zlepšuje celkový finanční
business v Česku. Je neskutečné se na něčem takovém podílet a měnit tak „svět“ k lepšímu.
To je naplňující a v ten moment má pro mě práce smysl. Obecně je totiž v české populaci
velmi špatná úroveň finanční gramotnosti. Svět se strašně rychle mění a ne každý se
dokáže adaptovat tak rychle. Pak z toho vznikají exekuce, insolvence a tíživé finanční
situace – často zbytečně.
Oddělení Direct Sales v Zonky od začátku nebylo. Jak vlastně vzniklo? A kam směřuje
teď?
Ano, oddělení Direct Sales nebylo v Zonky zcela od začátku. Rozhodnutí, zda prodejní
kanály rozšíříme i o ty externí, přišlo v průběhu raných začátků Zonky a čím dál tím více
jsem si jistá, že to bylo správné. Respektujeme tím totiž existující rozdělení finančního trhu,
a pokud to dobře vedete, mohou být pro vás partneři v mnoha ohledech obrovským
přínosem.
Oddělení vzniklo postupně a velmi střídmě, vlastně první měsíce jsme to táhli ve dvou, což
byla největší škola života. Zprvu musíte oslovit potenciální obchodníky a těm představit, co
chcete, aby prodávali. V době, kdy nás ještě nikdo neznal, to byla opravdu výzva. Občas na
mě koukali jako na Marťana. Vždycky mi ale pomohlo nadšení a musím říct, že když se
ohlédnu zpět, nikdo mi neřekl „ne“. Pak je třeba s nimi samozřejmě pracovat dál tak, abyste
co nejlépe využili potenciálu každého z nich.
Potom, co externí obchod vyrostl a penetrovali
jsme trh, se soustředíme na zefektivňování jeho fungování a zlepšování podmínek tak,
abychom měli možnost se stávajícími partnery růst na objemech. Díky vylepšování a
rozšiřování služeb Zonky se taky znovu soustředíme na nové akvizice, a to nejen v oblasti
půjček, ale také investic. Protože je ale obchod obecně nejlepší zpětnou vazbou z trhu, dává
nám to skvělý přesah, který se pak snažím využít interně pro vylepšení dalších procesů.
Chci, aby nás to všechny bavilo a abychom se uměli inspirovat navzájem. Zonky věřím, a jak
říkám, je moje první dítě.
Máš nějaké doporučení pro všechny, kteří začínají dělat v obchodu?
Řekněte si, co je pro vás důležité a co je cíl, proč děláte tu anebo onu věc. Najde vám to ve
věcech smysl anebo některé přestanete dělat. Pracujte a využijte svoje silné stránky a
přiznejte si, že nemůžete umět všechno. Každý den udělejte něco, o čem jste si mysleli, že
nedokážete, anebo se vám do toho prostě jenom nechtělo. Je to skvělý mentální trénink a
člověk pak dokáže všechno.
„Hlavně se z toho neposrat“
Věřte si a věřte tomu, co prodáváte. Buďte pokorní. Poslouchejte a naslouchejte lidem okolo
sebe. Dělejte, přiznávejte chyby a učte se z nich. A „hlavně se z toho neposrat“. :-) To řekl
Ivan Hlinka a můj manžel to má na pozadí svého PC. Pohled na to vás neomrzí, je to
všeříkající.
A obecně obchod? Dejte lidem něco navíc, dejte jim perfektní servis, produkt nebo službu a
oni vám to mnohonásobně vrátí. Žádná jiná věda v tom není. Makat.