Zeptejte se jakéhokoliv podnikatele a řekne vám, že začátek podnikání není nic lehkého. Dostat nápad je jedna věc, zrealizovat ho věc druhá. A mezi námi o poznání těžší. Někteří lidé, kteří mají podnikatelské ambice, si dovedou přestavit, že vybudovat úspěšnou firmu stojí mnoho úsilí, ale neznají přesné kroky, které vedou k cíli. Pokud patříte mezi ně, jste na správném místě.
Dílčí úkoly jako pojmenování firmy a vytvoření loga jsou nasnadě. Co ale úkony méně zřejmé a neméně důležité, jako například vytvoření struktury firmy či detailní marketingové strategie? Práce se rychle nashromáždí. Místo skákání od jedné problematiky ke druhé se držte tohoto návodu, ve kterém vám představíme sedm kroků na cestě k založení živnosti. Pokud jimi projdete bez přeskakování a zkratek, na konci sklidíte plody svého úsilí ve formě uskutečněného snu. Své vlastní firmy.
V čem podnikat
Pokud máte v hlavě nápad na založení živnosti, pravděpodobně už víte, v čem podnikat a máte představu o trhu, na který hodláte vstoupit. Udělejte si rychlý průzkum konkurence a zjistěte, kde je vámi poskytovaná služba nedostatková, co a jak dělají ostatní hráči ve vašem odvětví a najděte způsob, jak to udělat lépe, levněji nebo zajímavěji. Pokud vás napadá něco, čím se odlišíte, nebo co přesvědčí zákazníky stávajících poskytovatelů, aby k vám přešli, máte solidní nápad!
Vytvořte si podnikatelský plán
Jakmile máte jasno v tom, jaké podnikání zahájíte, je na čase se zeptat sám nebo sama sebe na pár důležitých otázek:
- Co a jak budu dělat?
- Jaký je účel mého podnikání?
- Komu budu prodávat?
- Jak budu podnikání financovat?
Aby mělo celé tohle přemítání účel, musíte ho „hodit na papír“. A to ve formě propracovaného a detailního podnikatelského plánu. Mnoho start-upů udělá chybu právě v tom, že se podobnými otázkami nezdržuje a přistupuje rovnou k činům. Ale tady jsou slova opravdu stejně, ne-li více důležitá.
Zvláště se zaměřte na vaši cílovou skupinu. Kdo si váš produkt či vaši službu bude kupovat? Jestli nemůžete najít informaci o tom, že existuje někdo, kdo vám za produkt či službu je ochoten zaplatit, jaký to potom má smysl? Můžete to zjistit například pomocí průzkumů, SEO a veřejně přístupných dat.
Zjistěte, jak budete podnikání financovat
Zahájení podnikání bez investice je téměř nemožné. Proto musíte vymyslet, jak seženete na svůj velkolepý plán peníze. Máte dostatek vlastních financí, nebo si budete muset vzít půjčku? Pokud je správná možnost číslo dvě, půjdete do bankovní nebo nebankovní půjčky?
Za předpokladu že musíte kvůli podnikání opustit zaměstnání, si dobře spočítejte, jestli si to můžete dovolit. Musíte brát v potaz, že než budete mít zisk, bude to nějakou dobu trvat. Odborníci se obecně shodují, že nejvíc start-upů skončí neúspěchem proto, že jim došly peníze předtím, než stihly začít vydělávat a mít nějaký zisk.
Je důležité neutrácet za zbytečnosti a striktně se držet finančního plánu, který jste si vymysleli. Že žádný nemáte? Tak to rychle napravte, jinak se přidáte k 90 % start-upů, které zkrachují.
Založení živnosti
Dalším krokem je zvolení formy podnikání. Můžete se rozhodnout pro společnost s ručením omezením, akciovou společnost, veřejnou obchodní společnost, komanditní společnost nebo právě pro založení živnosti. Živnostenský list je v Česku asi nejsnazší cesta k podnikání, a proto se budeme živností zabývat podrobněji.
Pokud jste se rozhodli stát živnostníkem, musíte v první řadě požádat o udělení tzv. živnostenského listu, což je oprávnění v příslušné oblasti podnikat. Pro vydání živnostenského listu jsou stanoveny podmínky v živnostenském zákoně. Podmínky se liší podle toho, o jakou konkrétní živnost se jedná, ale tyto platí pro všechny:
- 18 let věku,
- bez nedoplatků u finančního úřadu a nedoplatků na sociálním a zdravotním pojištění,
- způsobilost k právním úkonům,
- bezúhonnost,
- splnění kvalifikačních požadavků pro daný druh podnikání.
Kvalifikace může být například dosažené vzdělání nebo určitá délka praxe v oboru. Závisí na tom, jestli se jedná o živnost volnou, vázanou, řemeslnou či koncesovanou.
Stačí tedy na živnostenském úřadu oznámit záměr zahájit podnikání, doložit kvalifikaci a předat vyplněný formulář a 1000 Kč. Živnostenský úřad vám po posouzení přidělí živnostenské oprávnění a identifikační číslo. Mělo by to trvat zhruba týden.
Pokud využijete jednotný registrační formulář, nemusíte už řešit nic dalšího. Díky němu totiž kromě samotného ohlášení učiníte jedním tahem také daňovou registraci, oznámení České správě sociálního zabezpečení, úřadům práce i příslušné zdravotní pojišťovně.
Pojištění pro podnikatele
Vaše další kroky by měly směřovat do pojišťovny. Pojištění se dá lehce přejít jako něco, k čemu se eventuálně dostanete, ale pořízení správného pojištění odpovědnosti podnikatele a majetku je důležitým krokem, který byste měli podstoupit předtím, než oficiálně začnete se svou činností. Pokud byste se měli v budoucnu potýkat s problémy jako škoda na majetku, krádež, nebo dokonce žaloba od zákazníka, bude vás to hodně stát a pojištění vám může v mnoha případech zachránit kůži a ušetřit peníze.
Jestli budete mít nějaké zaměstnance, budete potřebovat pojištění odpovědnosti podnikatele určitě, protože vám poskytne regresní náhrady zdravotních pojišťoven a dávek nemocenské, které se vám jinak mohou prodražit.
Propagujte se
Než začnete prodávat svůj produkt či službu, musíte si vytvořit brand a najít zákazníky, kteří budou připraveni vám utrhat ruce, jakmile otevřete skutečné či virtuální dveře vašeho podniku. Dobře, tady jsme si trochu „zapřeháněli“, ale vy víte, jak to myslíme.
Vytvořte logo, díky kterému bude vaše značka snadno identifikovatelná a buďte konzistentní. Užívejte ho na všech svých platformách včetně webových stránek, které jsou mimochodem také pro úspěšný start podnikání výsostně důležité. Využijte marketing na sociálních sítích, abyste se dostali do povědomí lidí ještě předtím, než byznys doopravdy spustíte.
Zajistěte růst svého podnikání
Zahájení činnosti a první prodeje jsou jen začátkek. Abyste vydělávali a prosperovali, musíte růst. Bude to chtít čas a úsilí, ale to, co do firmy vložíte, se vám v budoucnu vrátí. Růstu můžete dosáhnout několika způsoby. Jedním z nich je rozšiřování portfolia služeb či produktů, získávání věrné klientely a zkrátka odvádění kvalitní práce.
Dalším aspektem je snaha dostat vaše jméno do povědomí lidí. Skvělý způsob jak to udělat, je spolupráce s již zavedenými značkami nebo spolupráce s influencery a blogery, kteří vám udělají reklamu výměnou za produkty či služby zdarma. Také můžete třeba darovat své produkty či peníze na charitu a dostat za logo své firmy na jejích propagační materiály nebo se uchýlit ke klasické reklamě na internetu či v novinách.
Všechno to, co jsme tu doteď vyjmenovali, jsou důležité kroky, ale pravdou je, že žádný dokonalý plán neexistuje. Musíte se snažit na zahájení živnosti dobře připravit, je však téměř jisté, že ne všechno půjde podle vašich představ. Abyste dokázali začít podnikat úspěšně, musíte se adaptovat na rychle se měnící podmínky a hlavně se nevzdat po prvotních neúspěších.