Recenze knih a hodnocení filmů | VímVíc.cz

Recenze knih a hodnocení filmů – Jak napsat recenzi?

03. 10. 2023

Při psaní recenze na film nebo hodnocení knihy může pomoci následující článek. Ať už se jedná o studenta, začínajícího blogera, influencera, člověka, který si často pokládá otázky tipu „co mám dělat, když se nudím?“ nebo se chce člověk jen ukázat na české databázi knih (či csfd.cz) a neví, jak začít konverzaci.

Nejlepší animované filmy, horory podle skutečné události, akční filmy Marvel a nejčtenější knihy všech žánrů jsou fantastické a staly se důležitou součástí naší společnosti. Tado díla v nás probouzí fantazii, kreativitu a mnoho pocitů. Recenze knih a hodnocení filmů jsou skvělými způsoby, jak tyto pocity a dojmy z díla ventilovat, uchovat a zároveň předat dalším čtenářům a divákům.

Recenze knih: Jak napsat recenzi

Ve světě, kdy se všichni snaží ušetřit peníze, čas a raději si předem pročtou motivační citáty o úspěchu, hodnocení zaměstnavatelů, recenze restaurací, klubů i zboží, aby nešlápli vedle, jsou recenze na filmy a knižní tipy stále vyhledávanější. Jak to udělat, aby byla recenze hororu podle skutečné události nebo recenze na knihu románu komplexní, sdělná, ale také aby ostatní bavilo ji číst. Jak napsat recenzi je efektivním trávením volného času. Pokud si pokládáte otázku „co mám dělat, když se nudím“, recenze knihy bestselleru či shrnutí filmového tipu přijde vhod.

Jak napsat recenzi na knihu

Při psaní recenze knihy je důležité být relativně stručný. Rozvleklé a upovídané recenze jen málokdo dočte do konce. Je zásadní dostat se rychle k jádru věci a psát poutavě, abyste čtenáře neodradili. Inspirací může být třeba česká databáze knih. Další neméně podstatnou zásadou u knižní recenze nejčtenějších knih je, si po sobě vždy text zkontrolovat nebo ještě lépe: dát text přečíst někomu jinému. Nechcete přeci ubírat recenzi na knihu na důstojnosti pravopisnými chybami nebo překlepy v textu. Další rada zní: Nebuďte zlí.

Vždy pamatujte na to, že spisovatel je také jenom člověk, který do knihy investoval spoustu času a své energie. Proto vyjádřete svůj názor upřímně, ale nesnižujte se k urážkám nebo pohrdlivému tónu. Vzhledem k tomu, že ne všechny knihy přečteme během jednoho dne, je dobré si dělat průběžně poznámky (ať už do samotné knihy, nebo zvlášť na papír či do sešitu). Pokaždé, když vás v knize něco zaujme nebo se vám naopak nebude líbit, zapište si to. Díky tomu budete schopni při psaní recenze na knihu proniknout do hloubky. Pokud máte rádi systematičnost a jste pečliví v tom, jak se píše recenze na knihy, můžete se držet následujícího seznamu informací, které by měly zaznít.

1. „Hook“, neboli věta na upoutání pozornosti čtenáře
  2. Základní informace o knize a autorovi/autorce
  3. Stručné shrnutí obsahu knihy
  4. Chvála a kritika
  5. Doporučení
  6. Hodnocení

Jak napsat recenzi na knihu rychle? Takhle to bohužel nejde. Tedy ano, jde. Pokud je autor recenze knihy nedočkavý a chce se co nejdříve těšit komentářů a zpětné vazby od čtenářů, může publikovat něco, co nebude úplně 100%. Mnohem lepší je vyčkat času, pročítat si motivační citáty o úspěchu (pokud to pomůže) a jakmile bude autor recenze na knihu spokojený, může ji vydat veřejně. Nakonec může doporučit nějaký knižní tip.

Úvod hodnocení knihy je stěžejní

Na začátku hodnocení knihy máte jen pár vteřin na přesvědčení čtenáře o tom, že recenze knihy, kterou zrovna čte, stojí za jeho čas. Je to velmi podobné s tím, jak začít konverzaci v reálném životě. Udělat dobrý první dojem je zásadní a šance je pouze jedna. Čtenáře knižní recenze si musíte tzv. zaháčkovat. Je proto dobré začít nějakým kontroverzním postojem nebo otázkou. Dobrý začátek recenze může vypadat například takto:

„Napadlo vás někdy, jak by vypadal dystopický svět, ve kterém by ženy měly k dispozici jen 100 slov denně? Že ne? Christinu Dalcher, autorku románu VOX, to napadlo.“

Dále byste měli čtenáři autorské recenze na knihu poskytnout základní informace o knize a jejím autorovi (případně autorce). Pokud se jedná o recenzi knihy starší, je možné zmínit rok vydání a v případě, že je dílo součástí většího cyklu nebo knižní série, vyzdvihnout tuto informaci. Česká databáze knih uvádí také vydání knih a podobné knihy.

Obsah: Recenze knihy stručně a bez spoilerů

Při dodržení pár zásad, jak se píše recenze na knihu, je snadné její dokončení. Při tvorbě přehledu děje je podstatné dát čtenárům jasně najevo, co je čeká, ale zároveň nevyzradit pointu celého příběhu. Je to nepsané pravidlo slušného chování při psaní recenzí knih či hodnocení filmů. Nejlepší je se závěru knihy úplně vyhnout. Autor recenze knihy maximálně uvede, jaké měl pocity z konkrétního knižního tipu. Určitě je lepší napsat kniha má nečekaný zvrat než vrahem byl celou dobu otec oběti. Pokud si nějaký ten spoiler přeci jen neodpustíte, určitě je nutné na to čtenáře předem upozornit tučným písmem, ať se mohou sami rozhodnout, zda chtějí znát rozuzlení děje.

Názor na knižní tip: Upřímně, ale laskavě

Nejzásadnější část recenze knihy, která by zároveň měla být nejdelší, je celkové hodnocení knihy od autora recenze díla. Tedy subjektivní vyjádření celkového názoru na dílo. Shrnout děj knihy dokáže každý a každý to udělá velmi podobně. Hodnocení knihy je však část, ve které se nabízí prostor k vlastnímu projevu. Jak se píše recenze na knihu? Nestačí jen napsat, zda bylo čtení dobré nebo špatné. Je podstatné přesně popsat proč.

Co konkrétního se autorovi recenze knihy líbilo a nelíbilo. Je to podobné jako při psaní hodnocení zaměstnavatelů. Co bylo na knize překvapivého, šokujícího či pobuřujícího? Odpovědi na tyto a další otázky pomohou čtenářům lépe rozpoznat, jestli by se kniha líbila jim. U psaní prvních hodnocení můžete nahlédnout na české databáze knih, jakým způsobem se recenze a hodnocení píší. Určitě čtenáři nepomůžete ušetřit peníze a není to ani cílem toho, jak napsat recenzi. Pokud recenze knihy bestselleru zaume, čtenář si nejspíše knihu koupí, půjčí si ji v knihovně nebo stáhne jako e-knihu, aby si mohl dílo přečíst.

Krátkou odpovědí na otázku „jak napsat recenzi knihy“ by mohlo být: upřímně, ale laskavě. Ačkoliv se kniha zdála autorovi hodnocení knihy příšerná, dílo bude mít přesto své příznivce. Proto je důležité držet se při zemi a pokusit se zmínit alespoň něco pozitivního a kritiku udržet ve slušných a konstruktivních mezích. Něco, co by nemělo v recenzi chybět, je také doporučení, takový knižní tip. Kdo by si podle vás knihu užil a kdo by se od ní měl raději držet dál.

Hodnocení filmů: Jak napsat recenzi na film

Psaní hodnocení filmů funguje v zásadě na stejném principu jako psaní recenzí nejčtenějších knih. Nepochybně je důležité držet se pravidel slušného chování a nevyzrazovat bez upozornění závěr filmu nebo rozuzlení hlavní zápletky díla. Fanoušci akčních filmů Marvel by asi nebyli rádi, kdyby se z recenze dozvěděli závěr. Jak napsat recenzi na film oproti kritice na knihy bestsellery? Recenze na film je velmi podobná a potenciální autoři se mohou inspirovat tímto článkem. Přesto je zde pár věcí navíc, které se většinou u recenzí knih neřeší.

Hodnocení filmů

Analýza technické stránky filmu

Technická stránka filmu je něco, bez čeho se žádná dobrá recenze na film neobjede. Soustřeďte se zhruba na dva klíčové elementy, které jsou pro konkrétní film specifické. U psaní recenze na film se jistě neuvádí samotná tvorba filmu, tedy výběr herců, nastavení rozpočtu nebo třeba výběr míst k natáčení. Autor filmového tipu se může těchto informací lehce dotknout pro zajímavost, ale spíše okrajově. Pro diváka je spíše důležité to, co vidí a slyší na plátně. Tedy postprodukce filmů.

Kamera – To zahrnuje vše, co se s kamerou při natáčení děje. Hodnocení filmu může popsat to, jak se kamera pohybuje, co zabírá, z jakých úhlů natáčí a také její vzdálenost od herců a kulis. Jsou záběry převážně statické nebo dynamické? Jsou z nadhledu? Z podhledu? Z ptačí perspektivy? Tohle všechno má nemalý dopad na vyznění filmu, ať už jde o pohádku nebo o Marvel film.

Zvuk – Zvukové efekty výrazně ovlivňují celkovou atmosféru filmu a pocit, který navodí u diváků. Zkuste si pustit bez zvuku horor nebo akční Marvel film. Jaké zvuky a soundrack jsou ve filmu použity? Jaké to ve vás vyvolávalo emoce? Hodila se hudba k vizuální a dějové stránce filmu?

Střih – Cílem střihu je v kostce vytvořit lehčí a kompaktnější přechody mezi jednotlivými částmi filmu. A nebo také naopak, může jít i o umělecký záměr separovat od sebe části. Střih vytváří jednotlivé „filmové světy“ a zásadně ovlivní to, jestli filmu věříme. K hladším přechodům se využívají spojnice jako například vizuálně podobné obrazy nebo tzv. establishing shoty, ve kterých na chvíli vidíme z dálky prostředí, v němž se budou odehrávat následující scény.

Otázky, které pomohou při psaní recenze na film

Ať už chodíte na filmové novinky do kina, trávíte čas se svými dětmi u nejlepších animovaných filmů nebo sledujete starší filmy online, dobrá recenze na film se dnes na internetu zaručeně neztratí. Začátky nejsou nikdy lehké, proto se potenciální autoři recenzí na filmy mohou inspirovat filmovými tipy, jak napsat recenzi.

1. Stojí film sám o sobě, nebo je jen jedním z dílů? Pokud je správně druhá odpověď, jak zapadá mezi ostatní díly?
  2. Je film natočený podle skutečné události, založený na knižní předloze?
  3. Zvládl scénárista vytvořil poutavý příběh s realistickými a zábavnými dialogy?
  4. Je průběh filmu dynamický nebo rozvláčný? Je v něm příliš mnoho nepodstatných detailů?
  5. Jaké je nejspíše cílové publikum filmu?
  6. Existují filmy s podobnou tématikou, které by se vyplatilo zmínit a porovnat?
  7. Jaké záběry a techniky byly použity? Jak ovlivňují celkové vyznění filmu?
  8. Je film čistě zábavný nebo se dotýká nějakých společenských problémů?
  9. Jaký máte názor na obsazení filmu a herecké výkony?
  10. Jaká je celková atmosféra filmu? (Napjatá, veselá, dramatická, erotická, ponurá...)

Při inspirací tímto průvodcem může být psaní recenzí na filmy, dávání filmových tipů a hodnocení knih jednodušší. Opakování dělá mistra a čtení nejčtenějších knih a sledování filmů online je přeci zábava.

článek je uzamčen
Zadejte svůj e-mail pro otevření článku.
nebo