Pracovní anonce v tisku nebo inzeráty na nástěnkách jsou už dávno pasé a začíná se zdát, že ani pracovní portály nestíhají jít s dobou. Nadešel čas hledání práce na sociálních sítích!
Sociální sítě a lepší práce
Usoudili jste, že nadešel čas na změnu, nebo jste si domluvili výpověď dohodou a aktivně hledáte novou práci? Důkladně jste zrevidovali životopis, procházíte všechny pracovní inzeráty, aktuální nabídky na letákách a pořád nemůžete narazit na to pravé ořechové? Dejte šanci sociálním sítím! V dnešní době mají platformy pro náboráře a personalisty skoro všechny sociální sítě, nemusíte spoléhat jen na profesní síť LinkedIn. Skupin pod názvem „hledám práci“ nebo „práce pro…“ je mnoho a v současné době nemusí mít žádost o práci formu dopisu, ale klidně postu či příspěvku. Poradíme vám, jak na sociálních sítích práci hledat a čeho se vyvarovat.
V současné době jsou sociální sítě velmi oblíbenou platformou pro hledání zaměstnání. Mají větší potenciál zasáhnout širší okruh lidí, kteří práci nabízejí.
1. Profil je základ
Před tím, než se rozhodnete hledat práci na sociálních sítích, si důkladně prověřte svůj profil. Hlavně co se týče sociálních sítí, které fungovaly primárně pro zábavu a sdílení s přáteli, jako je Facebook nebo Instagram. Vyplatí se projít staré fotografie, příspěvky a nastavení soukromí. Určitě by vám nepomohl košilatý vtip na timeline nebo fotka z rozlučky se svobodou, kde vás kamarád označil. Prezentace je na sociálních sítích všechno. Rozhodně neuškodí stručné informace o vaší osobě, vzdělání, pracovních zkušenostech a zájmech. Prolinkujte si své sociální sítě mezi sebou a ideálně si vytvořte LinkedIn profi se životopisem, portfoliem nebo odkazem na vlastní stránky. Jestli nevíte, jaké náležitosti má CV mít, podívejte se na vzor životopisu.
Než začnete hledat práci na sociálních sítích, přesvědčte se, že nemáte na profilu nic, co by vás v očích budoucího zaměstnavatele mohlo diskvalifikovat.
2. Dejte o sobě vědět
Síla sociálních sítí spočívá v networkingu, tedy v propojování lidí a vytváření sítě konexí. Dejte tedy všem svým spojením na vědomí, že jste k dispozici a aktivně hledáte práci. Nikdy nevíte, kdo se na váš profil dívá, nebo že si spolužák ze základní školy založil startup a hledá přesně někoho, jako jste vy. Stručně popište, jakou práci hledáte, jaké máte představy nebo co by vás zajímalo. V této fázi se zatím nezmiňujte, jaká by měla být vaše čistá, nebo hrubá mzda, naopak klidně zmiňte, jaký si představujete typ úvazku a na jaký poměr. Výše zmíněné platí samozřejmě jen v případě, že práci zrovna nemáte nebo ve vašem stávajícím zaměstnání vědí, že budete odcházet. Networking, který je v prvním případě užitečný, by se v takové situaci mohl obrátit proti vám.
Pokud jste nezaměstnaní nebo už jste dali výpověď, rozhlaste na sociálních sítích, že hledáte práci. Stručně popište jakou a za jakých podmínek.
3. Buďte aktivní
V případě, že máte jasnou představu o tom, co byste chtěli v nové práci dělat, najděte si na sociálních sítích firmy a společnosti, které se vám líbí. Přihlaste se k odběru novinek a pravidelně sledujte jejich profily. Dozvíte se zajímavé novinky a trendy z konkrétního odvětví a budete mít přesný přehled, zda nehledají nové zaměstnance. Sociální sítě jsou praktické i v tom, že je používají personalisté k vyhledávání vhodných kandidátů na pracovní pozice. Váš profil může vyhovovat zaměstnání, o kterém jste vůbec neuvažovali, ale vlastně by vám bylo šité na míru.
Hledání práce na sociálních sítích vyžaduje pravidelný a aktivní přístup. Sledujte stránky personálních agentur a firem, které vás zajímají, a aktivně se podílejte na diskusích.
Podobně to funguje i s profily personálních agentur. Sledujte jejich stránky a buďte na nich aktivní. Kromě toho, že zvýšíte své šance, jak najít vytouženou práci, uděláte si přehled, co se zrovna děje na trhu práce, kde jsou mezery a jaké jsou aktuální trendy. V případě, že jste na volné noze, vyplatí se komunitní stránky pro freelancery, digitální nomády a podobné skupiny, kde si lidé sdělují své zkušenosti, tipy, jak našli zakázku nebo se zde práce rovnou nabízí.
Osobní branding
Dalším aspektem sociálních sítí je tzv. budování osobního brandingu tedy jakési osobní značky. Všechny vaše příspěvky, komentáře, skupiny, ve kterých jste aktivní, lajky atd. o vás vypovídají spoustu věcí, ze kterých si o vás šikovný personalista udělá velmi dobrý obrázek. Podobně jako u budování značky firmy nebo určitého produktu je potřeba přispívat strategicky a sledovat určitý cíl. Sociální sítě budete používat jinak, pokud míříte na pozici marketingového ředitele, a jinak v případě, že jste freelance nomád, který na cestách dělá grafiku. Na rozdíl od životopisu, kde jsou uvedena tvrdá a faktická data, nebo od portfolia, kde prezentujete svoji práci a kreativitu, sociální sítě ukazují vaši osobnost. Při budování osobního brandingu na sociálních sítích platí několik základních pravidel.
Vyvarujte se příliš intimních nebo dokonce kompromitujících fotografií a hlídejte si i tagy od přátel a známých. Neprospějí vám ani jakékoli extrémní názory, ať už se jedná o politiku, nebo kampaň Lidlu.
Zveřejňujte fotografie a komentáře, které ukazují, v čem jste zajímavější než ostatní a v čem vynikáte. Váš profil by o vás měl utvářet obraz, který zaujme.
Příspěvky plánujte a rozmýšlejte. Nikdy nic nepište v afektu nebo pod vlivem emocí. Buďte originální, nekopírujte a myslete na to, že kvalita často předčí kvantitu.