Každý personalista nebo zaměstnavatel si o vás udělá představu hned v první minutě. Oblečení na pohovor bychom tedy neměli podceňovat. Stačí, abyste vešli do dveří. Jak se obléct na pohovor a přesvědčit personalistu, aby vzal právě vás? Nebo jak naopak při výběru oblečení nešlápnout vedle? Možná také váháte, zda si máte vzít něco s sebou. Užitečné rady a nápady vám představíme v tomto článku.
Jak se obléct na pohovor? Některé firmy jsou striktní
Nevíte, jaké si vzít oblečení na pohovor? Některé firmy jsou z hlediska dresscodu velmi striktní. Muži mohou nosit do práce pouze oblek a ženy kostým. Jiné vyžadují určitou eleganci, ale jedinec jinak není příliš svazován. A do některých můžete v pohodě vkročit i jenom v teniskách a vytahaném tričku. Jak ale rozlišit, která firma co vyžaduje?
Webový průzkum týkající se oblečení na pohovor
Pokud jdete na pohovor do firmy, o které toho moc nevíte, udělejte si předběžný průzkum toho, jak to ve firmě vypadá. Co nosí zaměstnanci za oblečení? Mají vyleštěné polobotky a upnutá saka anebo ošmajdané tenisky a seprané triko? Pro inspiraci vám poslouží webové nebo Facebookové stránky společnosti anebo přímo na firmy a jejich profily na VímVíc. Pokud stále tápete v tom, jak se obléct na pohovor, prohledejte fotogalerie z různých akcí a z běžného provozu firmy. Co mají zaměstnanci na sobě a jak na vás celkově působí? U nás například můžete prozkoumat nejen oblečení zaměstnanců, ale také celkové firemní prostředí.
Dokonce i různé výzkumy nasvědčují tomu, že se personalisté při rozhodování, zda vás zaměstnají, nebo ne, rozhodují i podle neupraveného zevnějšku uchazeče. Tak tomu totiž je už od 60. let minulého století. První dojem si o vás vytvoří během prvních několika sekund a stačí jim pouze jediný pohled. A to ještě před tím, než se vůbec stačíte rozhovořit o vašich bohatých zkušenostech a dovednostech. První sekundy mohou následně rozhodnout, nebo minimálně sehrát velkou roli v tom, zda vás do práce přijmou, nebo ne. Podle těchto výzkumů he také možné, že slušně oblečený člověk na pohovoru si dokáže vyjednat o 10 – 12 % vyšší nástupní plat.
Oblečení na pohovor: Jen génius se nemusí starat o vzhled
Možná si třeba říkáte, že přece není důležité to, jaké oblečení máte na sobě, ale to, co máte v hlavě. Můžete mít určitě pravdu, týká se to ale jenom velmi úzkého kruhu znalců a odborníků. A to takových, kteří jsou nejlepší ve svém oboru, mají vybudované jméno a firmy se o ně přímo přetahují. V opačném případě budete muset oslovit i svým vzhledem. Takže i tak platí, že profesionálové se snaží oblékat vkusně.
Jak se obléct na pohovor? Pokud jste známý odborník, máte kliku. I tak se ale upravenému oblečení samozřejmě nevyhnete.
Jak se obléct na pohovor: Muži
Jako muž nic nezkazíte tím, pokud přijdete na pohovor ve vkusném, jednobarevném obleku. Přidejte ještě nevýraznou, jednobarevnou kravatu a jednobarevnou košili. Nezapomeňte, že co se týče barev - méně je někdy více. A pokud stále tápete, zkuste se zeptat nějaké ženy ve vašem okolí, zda by vám mohla s výběrem oblečení na pracovní pohovor pomoci.
Personalista si na vás udělá část názoru dříve, než vůbec promluvíte.
Jak se obléct na pohovor: Ženy
Ženy se s tím, jak se obléct na pohovor, stresují většinou ještě více, něž muži. A není divu. Zpravidla by se ale i ony měly držet elegantního oblečení. Vhodné jsou jednobarevné šaty se sakem, nebo sukně či kalhoty s košilí. Opět se vyplatí nepřehánět to s barvami, a pokud chcete zapůsobit, investujte do značkové kabelky nebo bot. Mohou upoutat a ukážete tím, že jste si vědoma své ceny. Vždy se ale snažte vypadat zejména vkusně i decentně.
Tip: Kvalitní business oblečení najdete na e-shopu ORSAY. Záruku výhodných nákupů představuje ORSAY sleva na módní kousky z celého sortimentu.
Na co si dát pozor?
Nejčastější chybou uchazečů o zaměstnání je celková zanedbalost vzhledu při příchodu na pohovor. Neupravené vlasy, neudržované vousy, špinavé boty, nepadnoucí oblečení či odřená kabelka. Někteří zaměstnanci si dokonce záměrně kupují o číslo větší oblek v domnění, že jim bude pohodlněji. Bohužel však docílí pravého opaku. Nejen že si tak větší komfort nezajistí, ale také značně uberou na kvalitě svého vzhledu. Akorát budou v obleku „plavat“, bude na nich viset, což jim obecně dodá neupravený vzhled. Je důležití si uvědomit, kvůli čemu jsme na pracovní pohovor přišli.
Naopak ženy mohou ztratit plusové body, pokus se snaží o vyzývavost. Veškeré ženské zbraně by měly jít už jen z etického hlediska na pohovoru stranou. Dámy nejčastěji šlápnou vedle s příliš hlubokým výstřihem, krátkou sukní, nebo přehnaným make-upem. Dobrá volba také nejsou páskové boty, jelikož jsou až příliš otevřené a vaše chodidlo tak odhalují. Stejně jako u pánů mohou u dámy udělat chybu s nepadnoucím sakem či kostýmem. Proto by uchazečky zaměstnání měly zvolit spíš decentní a elegantní módu, lehké líčení a pečlivě upravený vzhled. Ale ani elegance a jednoduchost neznamenají nudu. Vzhled se dá doplnit například méně výraznými šperky, nebo zajímavými střihy oblečení či ladící kombinací barev.
Vyzývavé oblečení do práce skutečně nepatří.
Jak se obléct na méně formální pohovor?
Neformální pohovor je v podstatě výhra. A to nejen proto, že nad oblečením na pohovor nemusíte tolik přemýšlet, ale také kvůli tomu, že neformální oblečení je zpravidla i pohodlnější a vy tak možná nebudete tolik ve stresu. Také vás to může utvrdit v tom, že i celá firemní kultura bude uvolněná a nesešněrovaná. A co si tedy vzít v takovou chvíli na pohovor na sebe? Pokud jdete na pohovor, který není tolik formální, můžete zvolit košili se sakem a džíny, ženy stejně tak. Stále je ale třeba dbát na upravenost a vkus. Uvolněný totiž neznamená neupravený. Takže rovnou zapomeňte na otrhané džíny, vytahané mikiny a svetry a myslete na čistotu.
Pohovor oblečení: Kde se můžete v oblékání trochu vyřádit?
Je důležité upozornit na to, že ne do všech firem je nutné přijít v upnutém kostýmku. Každé odvětví má své oděvní zvyklosti a proto je dobré si o něm předem něco zjistit. Velmi kreativní duše tedy budou spokojeny, že se mohou vyřádit v reklamních a PR agenturách, pohodáři zase ocení prostředí IT. Každá práce vyžaduje něco jiného a pro každou je norma někde jinde. Stále se ale hodí, abyste na pohovor přišli vkusně oblečeni.
Do určitých firem se můžete obléknout trochu méně formálně. Stále je ale třeba dbát na vkus a upravenost. A to zejména na první pracovní pohovor.
Co vzít s sebou na pohovor?
Jestliže už máte připravené vhodné oblečení a víte, jak se obléct na pohovor, další otázka je to, co všechno je potřeba donést na pohovor s sebou. V zásadě jsou to 4 hlavní věci:
#1 životopis
Životopis si pozorně přečtěte před tím, než na pohovor půjdete. Nejen proto, abyste odhalili případné chyby, ale hlavně je důležité, abyste věděli, co všechno v něm máte. Mějte o každém zaměstnání pro jistotu připraveno pár vět. Zběžné přečtení životopisu před pohovorem vám také pomůže s odpovědí na otázku: „Můžete mi o sobě říci pár vět?“ Až poté budete na pohovor odcházet, připravte si také vytištěnou formu životopisu, kterou vezmete s sebou. Personalista si ji sice většinou tiskne sám, ale proč byste nemohli vypadat hezky připraveně? Navíc si jej ještě můžete rychle prohlédnout cestou na pohovor. Nepodceňujte přípravu vlastního životopisu. Při otázce k jakémukoliv bodu z životopisu byste měli mít připravenou pádnou odpověď, která Vašeho budoucího zaměstnavatele nadchne nebo přinejmenším osloví.
Mějte díky životopisu připravenou odpověď na otázku: ,,Můžete mi o sobě říci pár vět?"
#2 průkaz totožnosti
Nezapomeňte vzít s sebou občanský průkaz nebo pas. Pravděpodobně nebude kontrolováno, zda jste to skutečně vy, ovšem v rámci nějakých administrativních úkonů nikdy nevíte. Proto buďte připraveni na všechno, abyste se vyhnuli případnému trapasu, že s sebou nenosíte občanku.
#3 tužku a bloček
Tyto dvě věci se vám budou pravděpodobně velmi hodit. Zaměstnavatel/Personalista se vás totiž bude nejen vyptávat, ale také bude sdělovat spoustu poznatků a informací, které ro vás budou velmi důležité.
#4 infromace o absolvovaných kurzech
Jestliže byla v pozici zmíněna také podmínka absolvování jazykového nebo jiného kurzu, vezměte s sebou také buď originál (který si ale nezapomeňte vzít zpět!) nebo kopii diplomů. Pokud jste se věnovali také něčemu dalšímu ať už v podobě online kurzů anebo "offline školení", zapište si tyto dovednosti také do životopisu a počítejte s tím, že se na ně personalista může zeptat.
Vždy se také před odchodem ujistěte, že máte zapsaný správný čas i místo schůzky.
Hodně štěstí!
Hledáte práci? Nejste si jisti tím, že jste si vybrali dobrou společnost? Podívejte se na hodnocení zaměstnavatelů a také na aktuální pracovní nabídky. Na hledání vysněné práce není nikdy pozdě.