V dnešní době je pro nás velmi důležité pohodlí a časová flexibilita, proto nechceme trávit dlouhé hodiny čekáním na úřadech. Pokud je to alespoň trochu možné, rádi bychom co nejvíce záležitostí vyřizovali online, bez nutnosti jít fyzicky na úřad. V článku se podíváme na nejvyužívanější a nejnavštěvovanější úřady v České republice a zjistíme, jaké záležitosti je možné vyřídit online bez naší fyzické přítomnosti na úřadě. Dále si vysvětlíme jak funguje datová schránka a elektronický podpis, kdo je může využívat a jak si je můžeme zařídit.
Jak fungují úřady online?
Nejedná se pouze o současný stav, kdy v České republice řádí koronavirová epidemie, často nám na úřad nezbude čas, někdy to nedovolí náš zdravotní stav a velmi často se nám na úřad pouze nechce, protože nechceme trávit čas ve frontě a raději dáváme přednost online komunikaci.
Čas ušetříme nepopiratelně, proč tedy nevyužít možnosti online komunikace a online vyřizování požadavků? O některých možnostech, které jdou vyřídit online z pohodlí domova, jsme ani nevěděli a nyní, i kvůli koronaviru, se o těchto možnostech začíná mluvit a lidé je stále více využívají.
Kdy navštívit úřady a kdy naopak nikoliv?
Než se vydáte na úřad, který neumožňuje řešení záležitostí online, určitě si odpovězte na otázku, zda není možné řešení Vaší záležitosti na nějakou dobu odložit. Neurgentní záležitosti odložte na pozdější dobu a úřadům se nyní vyhněte. Pokud si nejste jistí, oslovte úřad telefonicky nebo napište e-mail a na všechny potřebné informace se zeptejte. V případě, že se rozhodnete na úřad nakonec doopravdy vyrazit, zkontrolujte si aktuální otevírací dobu. V současnosti mnoho úřadů vykonává svou činnost v upravených časech.
- neurgentní záležitosti odložte
- komunikujte s úřadem telefonicky a e-mailem
- zjistěte si aktuální úřední hodiny úřadu
Finanční správa
Finanční úřady v současnosti výrazně omezily svou působnost. Menší finanční úřady jsou zavřené. V krajských městech jsou úřady otevřené, ale pouze v pondělí a ve středu, v čase od 8:00 do 11:00. Všechny finanční úřady doporučují, abychom se naše záležitosti snažili vyřešit online a existuje hned několik způsobů, jak se návštěvě vyhnout.
- datová schránka
- aplikace Elektronická podání pro Finanční správu
- Česká pošta
Česká pošta
Česká pošta je nyní otevřená a poskytuje všechny své služby. Jen otevírací doba České pošty je zkrácená, většina poboček po České republice je otevřená pouze do 16:00. Samozřejmě musíte dodržovat všechna karanténní opatření: nosit roušku, dvoumetrové rozestupy od ostatních lidí, apod. O víkendech jsou všechny pobočky České pošty zavřené.
Krajské, obecní a živnostenské úřady
Úřední hodiny krajských, obecních a živnostenských úřadů v České republice se výrazně liší, protože úprava otevírací doby je v režii každého úřadu. Většina úřadů funguje v omezeném režimu a vybízí nás, abychom návštěvu, pokud je to možné odložili. Tím, že se otevírací doba úřadů liší, doporučujeme vždy konzultovat webové stránky s aktuálními informacemi. ´Krajské, obecní a živnostenské úřady Vám většinu informací poskytnou telefonicky nebo e-mailem, takže Vaše návštěva v mnoha případech není vůbec nutná.
Úřady práce
Úřady práce po celé České republice prozatím fungují bez omezení, ale všechny všechny vyžadují, abyste se nejdříve telefonicky nebo e-mailem objednali a počkali na potvrzení termínu. Dále úřady práce doporučují posílat všechny dokumenty datovou schránkou, e-mailem spolu s elektronickým podpisem a nebo pouze e-mailem bez elektronického podpisu. S dotazy se na úřad práce obraťte e-mailem nebo telefonicky.
Zdravotní pojišťovny
Všechny zdravotní pojišťovny v České republice jsou v současnosti zavřené, není tedy možné zastavit se na pobočce a vyřídit svou záležitost. Zaměstnanci pojišťoven ale pracují a všechny záležitosti řeší s klienty telefonicky nebo e-mailem.
Banky a bankovní instituce
Banky a bankovní instituce jsou v současnosti otevřené. Některé banky zkrátily otevírací dobu nebo zavřely některé ze svých poboček. I banky doporučují, abyste se pokusili řešení svých záležitostí odložit nebo je řešili na dálku, telefonicky nebo e-mailem. Vždy se podívejte na webové stránky instituce a pročtěte si všechny aktuality.
Jak fungují elektronické podpisy
Co je tzv. elektronický podpis, e-podpis? Jedná se o certifikovaný, neboli chráněný, podpis, kterým se můžete prokazovat v e-mailech a dalších online dokumentacích. Je to jistota pro Vás i pro protistranu. Pokud tedy například komunikujete pravidelně se svými klienty, zákazníky či partnery, očekává se od Vás, že budete vlastníkem elektronického podpisu, dodá Vám to na serióznosti a věrohodnosti.
Elektronický podpis si můžete zřídit za pomoci jedné z certifikačních autorit nebo také na pobočce Czech Pointu, například na České poště. V České republice jsou v současnosti pouze 3 instituce, které Vám mohou e-elektronický podpis zřídit.
- První certifikační autorita, a.s. – za 495 CZK s DPH
- Česká pošta (Post Signum) – za 396 CZK s DPH
- eldentity – za 478 CZK s DPH
Jak si zařídit datovou schránku?
Bohužel pořád existují záležitosti, které vyřídíme pouze, pokud máme aktivní datovou schránku. Mnoho z nás to vyděsí, ale zařízení si datové schránky není komplikovanou záležitostí a do budoucna Vám to může v mnohém ušetřit čas a zbytečné vyřizování a zařizování. Jak si můžeme zařídit datovou schránku?
- online za pomoci e-občanského průkazu
- na pobočce Czech-Pointu
Pokud máte e-občanský průkaz s aktivovaným čipem a elektronickou čtečkou, datovou schránku si vyřídíte z pohodlí Vašeho domova bez nutnosti navštívit jakýkoliv úřad. Druhou možností je navštívit pobočku Czech-Pointu, kde Vám se založením datové schránky pomohou. Pobočky Czech-Pointu naleznete na pobočkách České pošty. Pobočky České pošty jsou i nyní, v době koronavirové epidemie otevřené, obvykle ve všední dny do 16. hodiny odpolední. V případě, že úřady navštěvujete často a rádi byste se těmto návštěvám vyhnuli, doporučujeme si datovou schránku zařídit.
V současnosti, kdy Českou republiku sužuje druhá vlna koronaviru, je možné online zažádat i o některé příspěvky a sociální dávky. Jedná se o dávky, které už má žadatel schválené a jednou za čtvrt roku zde musí dokládat své aktuální příjmy a výdaje. Nyní tento postup nebude třeba a dávky budou automaticky prodlouženy na další čtvrtletí. Jen noví žadatelé musí fyzicky navštívit příslušné úřady a o dávky požádat osobně. Nově žadatelé také vyřídí online žádosti o tzv. ošetřovné, zaměstnanci prostřednictvím svých zaměstnavatelů a OSVČ přímo na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.