Přemýšlíte, v čem podnikat v roce 2019 nebo 2020? Přinášíme vám nápady na podnikání, ukázky z praxe a odpověď na otázku, v čem podnikat doma. Globalizace nám dovolila podnikat na internetu bez nutnosti mít svou vlastní kancelář. Pojďte se s námi podívat, v čem se prostě a jednoduše vyplatí podnikat.
Proč vůbec začít podnikat?
Pokud jste do nového roku vykročili s vervou, plní energie, s novými nápady v rukávu, pak jste si možná položili otázku, v čem podnikat a jak začít podnikat. Proč byste to ale měli vůbec dělat? Existuje několik důvodů, proč vás realizace podnikatelských nápadů může udělat šťastnějšími. Asi nejvíce zmiňovaným pozitivem je to, že jste pánem svého času. Je jen na vás, kde budete pracovat a kdy, navíc se zodpovídáte jen sami sobě.
Také vám nehrozí, že dostanete výpověď z pracovního poměru, protože jen vy sami rozhodujete o vaší pozici na trhu práce. Podnikání jako takové vám může v některých ohledech dát mnohem více, než studium či práce pro zaměstnavatele. A užitečné je také to, že po celou dobu, kdy po této cestě kráčíte, rozšiřujete vaši síť kontaktů. Ročně se setkáte s desítkami až stovkami lidí. A některé z kontaktů se vám v budoucnu budou opravdu hodit.
Chcete začít podnikat? Proč ne! Budete pány svého času a vy sami se také můžete rozhodnout, kdy a kde budete pracovat.
Nápady na podnikání
Máte dojem, že v dnešní době už nelze přijít s originálním nápadem, v čem podnikat? Možností je nespočet. Hlavní je, aby vám podnikání přinášelo radost. Dělejte to, co vás baví a co navíc obohacuje druhé. Lázně pro domácí mazlíčky, dovolené pro plyšáky nebo virtuální asistenti si získaly srdce mnoha zákazníků. Rozhodně bychom se neodvážili tvrdit, že je jednoduché přijít s novými nápady na podnikání, ale potenciál tu zcela jistě je.
Jsou to právě nová odvětví a dynamické rychle se měnící prostředí, které přináší nové možnosti pro schopné podnikatele. Ti dokáží tyto nově vzniklé mezery na trhu zaplnit a radovat se z výdělečného podnikání. Popřemýšlejte nad tím, jaké produkty a služby vás i vaše známé poslední dobou zklamaly. Máte jedinečný nápad, jak je vylepšit a navíc se v oboru značně vyznáte? Pak směle do toho.
I přesto, že není jednoduché přijít s novými nápady na podnikání, rychle se měnící prostředí dává prostor pro zaplnění nově vzniklých mezer na trhu.
V čem podnikat a jak začít?
Popřemýšlejte nad vašimi silnými stránkami a uvidíte, že nemusíte nutně přijít s originálními ideami. Možná je podnikání snazší, než si vůbec dokážete představit. Nemusíte mít dokonce ani svoji kancelář. Digitální doba doprovázena podnikáním na internetu přináší možnosti uplatnění všem bez ohledu na to, kde žijí, nebo jakou kariéru zatím vybudovali. Položte si tedy otázku, co vás konkrétně baví a jaké jsou vaše silné stránky:
- Cizí jazyky - pokud máte talent na jazyky a navíc ovládáte nějaký, který je unikátní, pak vám překlady mohou zajistit odpověď na otázku, v čem se vyplatí podnikat.
- Psaní - hitem poslední doby je práce copywritera. To je člověk, který píše články pro internetové magazíny a blogy, příspěvky na sociální sítě nebo i newsletter (tedy informační zpravodaj).
- Český jazyk a čtení - mnoho výše zmíněných copywriterů, ale i regulárních novinářů a spisovatelů, potřebuje korektora, který se věnuje opravě různých písemných materiálů.
- Focení - nemusíte být nutně profesionálním fotografem, abyste si přišli k nějakým penězům. Vložte své fotografie do internetových fotobank a ti, kteří vaši fotku budou chtít použít, vám za ni také zaplatí.
- Online marketing - zrovna do této oblasti spadá mnoho činností. Pokud máte svou webovou stránku, uvažujte o umístění bannerů. Nebo se naučte základy programování či spravujte sociální sítě.
- eshop - I když je v České republice jedna z nejvyšších koncentrací eshopů na světě, tak lze vždy najít díru na trhu a uspět s internetovým obchodem.
- Franšíza – Tento trend se v dnešní době vyplatí vyzkoušet. Tuto možnost nabízejí například řetězce jako McDonald´s nebo Srdcovka. Dobrou volbou je především tehdy, pokud jste v oblasti podnikání začátečníci a nemáte příliš zkušeností, ani nápadů. Podnikání s franšízovými společnostmi se navíc dá považovat za poměrně bezpečné, jelikož už se jedná o ověřený systém. Franšízové podnikání s sebou však nese i nevýhody – především vás to bude stát hodně peněz a půjčce se zřejmě nevyhnete. Některé firmy ale začínajícím podnikatelům nabízí pomocnou ruku v podobě úvěru. A výsledek může stát za to.
Internet přináší ještě mnohem více možností, v čem podnikat doma. Nemusíte tak přijít s něčím originálním, abyste si mohli užívat přivýdělku, a to třeba jen při běžném hlavním či částečném pracovním úvazku. Tyto formy podnikání navíc ani nevyžadují žádné počáteční investice a tak už vám může být jasné, v čem začít podnikat bez kapitálu.
Globalizace přináší možnosti podnikání z domova přes internet a přináší odpověď na otázku, v čem začít podnikat bez kapitálu.
Jak začít podnikat
Co může být předmětem vašeho podnikání už jsme naznačili. Jak ale začít podnikat? Než se vrhnete do samotného podnikání, musíte zvážit, jakou právní formu podnikání chcete zvolit. Můžete podnikat jako fyzická, či právnická osoba. Každý způsob je odlišný a hodí se pro jiné typy podnikání. Po tomto rozhodnutí musíte ohlásit svou živnost na živnostenském úřadě. Tím o vás bude vědět také zdravotní pojišťovna a Česká správa sociálního zabezpečení.
Pokud opravdu učiníte první krok a začnete podnikat, smutnou zprávou je, že budete muset udržovat častý kontakt s úřady a jinými institucemi. Založte si datovou schránku, díky které ušetříte množství času. A jen málo věcí je pro podnikatele nakonec cennější. S otázkou času souvisí také to, zda byste nějaké služby neměli při rozjezdu podnikání outsourcingovat.
Jestliže se zatím necítíte na to budovat vlastní byznys od nuly, můžete se vydat cestou franšízingu. Některý z franšízingových řetězců, mezi které patří například síť rychlého občerstvení McDonald´s, realitní společnost RE/MAX nebo kosmetická společnost Yves Rocher, vám propůjčí své jméno i logo a poskytne vám know-how a určitou podporu, zatímco vy si zajistíte místo podnikání, zaměstnance a všechny další náležitosti, které podnikání vyžaduje. Vaše aktivity tedy budou zaštítěné známou a prověřenou značkou, ale to, zda se vám (ne)bude dařit, už záleží jen na vás a vašich manažerských dovednostech.
Zvolte právní formu podnikání, ohlašte svou živnost a připravte se na častý kontakt s úřady. Šetřete čas například pomocí datové schránky či outsourcingu služeb.
Podnikání z domova
Velkým trendem poslední doby je home office neboli práce z domova. Má hned několik výhod. Napřílad nemusíte nikam dojíždět, takže si můžete ráno přispat, pracujete z pohodlí domova a jste defacto pánem svého času. Stačí jen chtít a dokázat se k práci přinutit. Navíc vám stále zůstává nespočet možností, v jakých oblastech podnikání se můžete uplatnit. Z doma sice budete řídit novou franšízu jen těžko, ale e-shop nebo účetnictví hravě zvládnete i od stolu. Podnikat z domova se dá v těchto oblastech:
Řemeslo – pokud vás baví pracovat rukama, můžete se začít soustředit na řemeslo, které vás baví. Umíte například péct krásné dorty, koláče, nebo připravovat jiné chutné pokrmy? Jste-li truhlář, můžete zkusit vyrábět dřevěné dekorace. S tím vším se dá dnes obchodovat a lidé jsou za to ochotní platit.
Účetnictví – jste-li účetní, nebo o sobě víte, že máte přehled v oblasti daňových přiznání, můžete nabízet své služby firmám přímo z domova. Možná bude chvíli trvat, než se vaše podnikání rozjede v těch správných kolejích, ale jakmile získáte první zákazníky, může to jít hladce.
Správce sociálních sítí – Dnes má účet alespoň na Facebooku a Instagramu téměř každý. A komunikace některých firem se zákazníky probíhá právě touto cestou. Jelikož je třeba, aby vzhled sítí byl opravdu vymazlený, aby lákal lidi, firmy si na to najímají speciální pracovníky. Pokud jste kreativní a moderní technologie vám nejsou cizí, může být tento typ podnikání vhodný právě pro vás.
Tvorba webových stránek – Další variantou, jak podnikat z domova a slušně si vydělat, je vytváření webových stránek. Stačí vám pár zkušeností a většinou nevadí, že se webům nevěnujete na profesionální úrovni.
Střih videoobsahu – Nejen na platformě YouTube přibývá čím dál více videí. Pokud máte zkušenosti s postprodukcí, nebo natáčením audiovizuálního obsahu, můžete se pustit do podnikání v tomto oboru. Musíte akorát vlastnit lepší střihačský program. Poptávka je i po neprofesionálech, stačí nadšení a schopnosti. Vytvářením a editací videoobsahu se můžete dokonce dobře uživit.
Podnikání pro mladé bez kapitálu
Pokud nemáte příliš vysoké cíle a sny o vytvoření nadnárodní společnosti, ale přesto máte chuť podnikat, taková možnost zde také existuje. V takových případech jde spíš o výdělek. Tato forma podnikání je vhodná téměř pro každého, především pro mladé. Je totiž téměř bez rizika ztráty a nepotřebujete k ní žádný počáteční vklad. Varianty podnikání bez kapitálu mají spíš povahu studentských brigád. Nemůžete tedy očekávat, že nějak zvlášť zbohatnete. Ale k zahození tato zkušenost rozhodně není. Podnikat můžete například těmito způsoby:
- Hlídání a vyzvedávání dětí
- Prodávání vlastních starých věcí, které jsou stále v dobrém stavu
- Prodej vlastních autorských výrobků a dekorací
- Poskytování úklidových služeb v domácnostech
- Nakupování pro důchodce a nemohoucí
- Venčení psů a hlídání domácích mazlíčků
- Místní osobní přeprava lidí autem
- Starání se o seniory a nemohoucí
- Doučování dětí, ale i dospělých (například v cizích jazycích)
Tato forma podnikání je vhodná téměř pro každého, především pro mladé. Je totiž téměř bez rizika ztráty a nepotřebujete k ní žádný počáteční vklad.
Inspirativní reálné příklady
Mnozí před vámi si kladli stejné otázky, v čem začít podnikat. Rozhodnout se mohou pro jednoduché činnosti, jako například hlídání dětí či zahradnické práce. Nebo při cestách do zahraničí objeví nápady, které jsou za hranicemi téměř běžné, ale k nám se ještě nedostaly. Nedávno se svět dozvěděl například o Češích, kteří si z Asie přivezli stroj na kávu vytvářející fotografii na mléčné pěně nebo o Ústečákovi, který vymyslel a vyrobil speciální ochranný krém proti slunečnímu záření.
Každý rok vydává Forbes tzv. “30 pod 30”, tedy 30 talentovaných Čechů, kteří mění svět okolo sebe i přesto, že ještě nedosáhli ani 30 let. Pokud hledáte ukázky z praxe, právě tento žebříček je skvělou inspirací. Například 26letý Jan Bednář se svým ShipMonk rozvinul logistické služby a předloni měl obrat přes 10 milionů dolarů. A není pochyb o tom, že je čím dál více úspěšnější.
Pokud se nechcete pouštět do podnikání na vlastní pěst, podívejte se, co je franšíza a jaké jsou její výhody.