Jak si jako manažer upevnit pozici ve svém týmu? Co vaši zaměstnanci nejvíce ocení a jak si je přiklonit na svou stranu? Není to tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Inspirujte se našimi tipy.
Špatný šéf: Špatné nápady anebo špatný přístup?
Začneme trochu z druhého konce. Možná jste se do pozice šéfa dostali teprve nedávno, možná už jste ve vedoucí pozici nějakou tu chvilku. Jak si v týmu stojíte? Máte skutečně hlavní slovo? Dohodnete se nakonec vždy se svými zaměstnanci, že z toho máte dobrý pocit? Anebo vám přijde, že jste si prosadili něco, co se ostatním moc nepozdává? A je to kvůli tomu, že váš nápad jednoduše nebyl dobrý anebo kvůli tomu, že zaměstnanci stojí tak trochu proti vám? Jak být lepším šéfem a připravit tak lepší pracovní podmínky jak vám, tak vašim kolegům?
Co dělat pro to, abyste byli nejlepší šéf pro své zaměstnance?
Zajímejte se o životní příběhy vašich zaměstnanců
Chcete mít kolem sebe tým lidí, které znáte anebo vám stačí pouze proplouvat mezi vašimi kolegy bez toho, aniž byste o nich věděli nějaké zajímavé informace? Pokud chcete být ten nejlepší šéf a zajistit vašim zaměstnancům spokojenost v práci, začněte se o ně zajímat. Ptejte se jich, když se to bude hodit, kde vyrostli a postupně také zjišťujte, jaké jsou jejich životní cíle. Můžete díky tomu zjistit, co je pro ně zásadní, jak by se třeba dali přimět k vyšší produktivitě, ale hlavně, zjistíte, jací lidé s vámi vlastně pracují.
Z osobních rozhovorů se zaměstnanci můžete zjistit, odkud pochází jejich celková motivace.
Jaké jsou sny vašich kolegů?
Další věc v řadě, kterou byste se měli snažit zjišťovat jako jednu z prvních, jsou sny a cíle vašich zaměstnanců. Možná totiž nepracují naplno proto, že se jejich kariéra ubírá trochu jiný, směrem, než by chtěli. Zkuste se zeptat, co je vlastně snem vašich zaměstnanců anebo s jakou vizí šli do vaší firmy. Můžete je pak třeba přeřadit na jiný projekt, ve kterém se budou cítit lépe a budou tedy i pracovat produktivněji. Dvě mouchy jednou ranou, no ne?
Nemusíte každému pomáhat k jeho snům. Zkuste ale zjišťovat, v čem by vaši zaměstnanci rádi pracovali. Může to být pro dobro všech.
Nezapomínejte na feedback
Ti nejlepší manažeři vědí, že je důležité nejen pečovat o zaměstnance z hlediska osobního zájmu. Jsou si také vědomi toho, že je třeba motivovat je "přímo". To znamená, že šéf je tam také od od toho, aby se samozřejmě stále snažil držet vysoký standard výkonu. Mějte tedy se svými kolegy naplánované meetingy, na kterých individuálně proberete, co se jim podařilo, co by bylo třeba trochu zlepšit a také, jaké jsou jejich připomínky k práci.
Feedback je velmi důležitý, a to nejen pro zaměstnance, ale také pro vás. Zeptejte se zaměstnanců, co by zlepšili nebo co se jim naopak líbí.
Takže abychom si to shrnuli. Přemýšlejte stále nad tím, jaký přístup máte vy a zda by nestálo za to jej trochu pozměnit. Ptejte se na sny a cíle vašich zaměstnanců a konečně - nezapomínejte na oboustranný feedback!
A pamatujte také na to, že vás vaši zaměstnanci také mohou ohodnotit v hodnocení zaměstnavatelů.